مقالات خرما

ترش شدن خرما، از علت تا راه‌های جلوگیری از آن

خرما یک میوه محبوب و پر مصرف در سراسر جهان است. دلیل این محبوبیت، خواص ویژه خرما در درمان انواع بیماری است. این محصول شگفت‌انگیز حاوی مقادیر زیادی کالری، فیبر، آهن، ویتامین k، پتاسیم و فولات است که با همین مواد معدنی نقش به سزایی در مقابله با بیماری‌ها دارد.

چالش اصلی در مصرف خرما نگه داری آن است. متاسفانه این محصول سازگاری خوبی در بیرون از یخچال ندارد و با گذشت زمان فاسد می‌شود و مزه ترش به خود می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم علت ترش شدن خرما را در اختیار شما کاربران قرار دهیم. همچنین به طور مختصر، راه‌های جلوگیری از این مشکل را نیز بیان خواهیم کرد.

علت ترش شدن خرما چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، خرما حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، مواد قندی و ریز مغذی‌ها است. زمانی که خرما در مقاربت با اکسیژن و رطوبت قرار می‌گیرد، شرایط رشد میکرو ارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌شود. با رشد و تخمیر قارچ‌ها، خرما شروع به فاسد شدن می‌کند و مزه ترش به خود می‌گیرد.

میزان سرعت ترش شدن در خرماهای تازه (رطب) یا مرطوب بسیار بالاتر از نمونه‌های خشک خرما است. بهترین راه جلوگیری از فساد یا ترش شدن خرما، نگهداری آن در یخچال است و همچنین بهتر است آن را درون ظروف شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید. این کار از قرار گیری خرما در برابر اکسیژن جلوگیری می‌کند و میکرو ارگانیسم‌ها دیگر رشد نخواهند کرد.

تشخیص خرمای ترش شده

تشخیص خرمای ترش شده بسیار ساده است. به طوری که بیشتر خرماهای فاسد شده بو و طعم ترش غلیظی دارند که حتی کودکان نیز می‌توانند آن را تشخیص دهند.

راه دیگر تشخیص ترش شدن خرما، نظارت بر روند تولید، تکثیر و نگهداری آن است. اگر خرما در زمان خرید، مانده باشد و علائمی همچون کرم خوردگی و آفات روی خود داشته باشد، به احتمال زیاد ترش شده است.

اگر مدت طولانی است که خرما را بیرون از یخچال نگهداری می‌کنید، قبل از مصرف آن حتما ظاهر و بوی آن را بررسی کنید تا از مریض شدن خود جلوگیری کنید.

شرایط نگهداری خرما برای جلوگیری از ترش شدن

خرما قبل از آماده شدن برای مصرف، چهار مرحله را پشت سر می‌گذارد. این محصول در هر یک از این چهار مراحل ویژگی‌های متفاوتی دارد. از این رو شرایط نگهداری خرما در هر مرحله با مرحله دیگر متفاوت است.

جلوگیری از ترش شدن خرمای نارس یا همان خارک

خرمای نارس یا همان خارک

خرمای کال یا همان خارک، اولین مرحله تشکیل خرماست. در این مرحله خرما به رنگ سبز است و سرشار از آب و تانن می‌باشد. بعضی از خرماها در مرحله خارک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما خرما در این مرحله دارای مزه گس و تلخ است. بنابراین استفاده از خارک به اندازه دیگر مراحل خرما محبوبیت ندارد و بیشتر مردم جنوب از آن استفاده می‌کنند.

مردم جنوب برای جلوگیری از فساد یا ترش شدن خرمای نارس، آن را قبل از مصرف می‌پزند و سپس خشک می‌کنند. با این کار خرما تا حدود دوسال ماندگاری دارد و قابل مصرف است. از آنجایی که در مرحله خشک کردن آب خرمای نارس خارج می‌شود، اگر در بیرون از یخچال نیز قرار بگیرد تا دو سال ترش نمی‌شود. ولی برای جلوگیری از کرم زدن آن بهتر است خارک را در یخچال نگهداری کنید.

جلوگیری از ترش شدن رطب یا همان خرمای تازه

به یک مرحله قبل از رسیدن کامل خرما، رطب گفته می‌شود. از آنجایی که رطب بسیار مرطوب است و حاوی مقادیر بسیار بالایی از قند و کربوهیدرات است، خیلی سریع ترش می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست.

بهترین راه برای جلوگیری از ترش شدن رطب، گذاشتن آن در ظرف بسته و قرار دادن آن در یخچال فریزر است. با این روش رطب تا هشت ماه قابلیت ماندگاری دارد. اما حواستان باشد که در این مدت زمان بلند، رطب شروع به شکرک زدن می‌کند.

اگر از شکرک زدن خرما خوشتان نمی‌آید، می‌توانید رطب را تا یک ماه در یخچال نگه دارید و سپس آن را به فریزر منتقل کنید.

جلوگیری از ترش شدن خرمای خشک

جلوگیری از ترش شدن خرمای خشک

خرمای خشک یا همان رسیده مقدار کمی آب دارد، از این رو به راحتی ترش نمی‌شود و تا مدت‌ها قابل استفاده است. یکی دیگر از مزیت‌های خرمای رسیده، قابلیت نگهداری آن در خارج از یخچال است. با این کار خرما دیگر شکرک هم نمی‌زند. اما باید حواستان باشد که خرمای رسیده را در جای خنک و به دور از نور خورشید نگه دارید. همچنین تا حد امکان، از قرار گرفتن آن در معرض اکسیژن جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از ظروف بسته بندی مخصوص استفاده کنید.

تفاوت شکرک خرما و ترش شدن خرما

ترش شدن خرما به معنای فساد خرما است، در حالی که شکرک زدن یک تغییر فیزیکی در حالت خرماست. زمانی که یک خرما ترش می‌شود، دیگر قابل استفاده نیست. اما وقتی خرما شکرک می‌زند، همچنان قابل استفاده است و حتی راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید خرما را به حالت اولیه خودش برگردانید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شکرک خرما را مطالعه نمایید.

پیشنهاد زرین خرما

خرمای سالم

ترش شدن خرما فاسد شدن خرما یکی از مشکلات اصلی این میوه است که به آن طعم و بوی ترش می‌دهد و دیگر قابل استفاده نیست. اما اصلا نگران نباشید، یک راه عالی برای استفاده از این خرمای فاسد شده پیش روی شماست. شما می‌توانید از خرمای ترش شده یک سرکه خرما فوق‌العاده مرغوب درست کنید. در واقع یکی از مراحل اصلی ساخت سرکه خرما، ترش شدن خرما است. اگر مقدار زیادی خرما روی دست‌تان باد کرده است، می‌توانید با خواندن مقاله مربوطه، آن‌ها را به سرکه تبدیل کنید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا