مقالات خرما

خرمای پیارم؛ خرمایی لوکس و خوش قیمت

خرمای پیارم (piarom) یکی از‌گرون‌ترین و لوکس‌ترین خرماهای ایرانی شناخته شده هست که تو منطقه حاجی‌آباد استان هرمزگان کشت میشه. بخاطر کیفیت مناسب و درجه‌یک بودن این نوع خرما از انواع صادراتی محسوب میشه و تا الان تونسته توجه بازارهای جهانی رو به خودش جلب کنه. شهرستان حاجی‌آباد تنها منطقه‌ایه که خرمای پیارم رو کشت می‌کنه و این خرما به صورت ارگانیک رشد می‌کنه یعنی هیچ ماده شیمیایی در فرآیند برداشت وجود نداره.

ظاهر این خرمای بازارپسند به اندازه مزه فوق‌العادش جذاب و شیکه! پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیرس و گوشت و پوستش به هم چسبیده. این خرمای‌ خوشمزه‌ی نیمه‌خشک حاوی 15%رطوبته و به‌خاطر قند کمی که داره برای افراد دیابتی مناسبه و شدیدا توصیه میشه! در واقع قند موجود در خرمای‌پیارم فروکتوز هست که به‌راحتی و به سرعت توی سوخت‌و‌ساز بدن استفاده میشه. تو بازارهای بین‌المللی بخاطر طعم منحصربه‌فرد و فوق‌العاده، این خرما به شکلات خرما معروفه.

خرمای پیارم سرشار از موادقندی، پروتئین و مواد معدنی هست و به خاطر فیبر بالایی که داره برای سیستم گوارش مفیده از طرفی این خوشمزه‌ی جذاب یه منبع غنی از پتاسیمه که برای جلوگیری از فشارخون لازم و ضروریه و حتی باعث تقویت اعصاب میشه. اگه بخوام به یه منبع عالی دیگه این خرما اشاره کنم باید درمورد منیزیم بالاش براتون بنویسم که برای عضلات شما فوق‌العادس!

 

معضل کشت بی رویه نخل پیارم

به‌خاطر تحمل زیاد نخل این خرما دربرابر شوری تو سطح وسیعی از باغ‌های حاجی‌آباد کشت میشه. روستاهای کهه، گهکم، سرچاهان، تزرج، نیزار، درآگاه، معدنوئیه، شهدادی، گنج، جائین، برآفتاب و دهستان پایین و بالا از توابع شهرستان حاجی‌آباد این خرمارو کشت میکنن اما متاسفانه به‌خاطر کشت بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی نخل پیارم، آینده این خرمارو به خطرانداخته چون سطح زیرکشت پیارم با توسعه بازاریابی جهانی همخوانی نداره. این مساله ممکنه باغداران نسل جدیدو با بحران‌هایی روبه‌رو کنه!

 

انواع پیارم باتوجه به اندازه

برداشت این خرما از اول شهریور شروع میشه و تا آخر آبان ماه ادامه داره. پیارم رو باتوجه به اندازه به دو درجه تقسیم‌بندی میکنن:

  1. جامبو (حداکثر 120عدد در کیلوگرم)
  2. استاندارد (حداکثر 140عدد در کیلوگرم)

 

خرمای جذاب پیارم

چطوری میتونیم از خرمای پیارم استفاده کنیم؟

این خرما به همون شکلی که برداشت میشه میتونه خورده بشه یا اینکه خرد بشه و به روش‌های مختلفی توی پخت کیک، پودینگ، کلوچه، بستنی و حتی آبنبات و نان استفاده بشه. البته اگه حوصله درست کردنشون رو ندارید یه‌سر به فروشگاه آنلاین زرین خرما بزنید و خوشمزه‌ترین کلوچه‌ها و خرماهای شکلاتی رو سفارش بدید!😍

 

خرمای پیارم رو چجوری میکارن؟

این خرما با کاشت پاجوش اون که توی حاجی‌آباد بهش فصیل (Fasil) و تو بوشهر بهش دمیت (Demit) میگن تکثیر میشه و به این صورت انجام میشه که یه استادکار با ابزاری مثل دیلم با دقت فصیل‌هایی رو که به تنه درخت مادر چسبیدن جدا میکنه. ظرافت این عمل خیلی بالاست و باید به گونه‌ای انجام بشه که فصیل و درخت مادر آسیب نبینن. محل اتصال فصیل درواقع حکم همون ناف رو در پستانداران داره. بعداز اینکه فصیل با دقت و حساسیت از درخت مادر جدا شد تو یه چاله قرار میگیره و دورش خاک نرم میریزن و آبیاری میکنن.

خرمای پیارم

ثمردهی و گرده‌افشانی خرمای پیارم به چه صورته؟

مناطقی که خرمای پیارم اونجا کشت میشه به نسبت بقیه مناطق خرماخیز خنک‌تره به‌خاطر همین نخل پیارم برای به‌بار نشستن و ثمردهی به زمان بیشتری احتیاج داره. این زمان حتی تو روستاهای مختلف حاجی‌آباد متفاوته! مثلا تو روستاهای شمال حاجی‌آباد که هوا خنک‌تره به‌ثمر نشستن فصیل پیارم نسبت به روستاهای جنوبی حاجی‌آباد نیازبه زمان بیشتری داره. حتی گاهی برای به‌ثمر رسیدن فصیل باید ده سال بهش فرصت داد که البته این صبر کردن درقبال میوه فوق‌العادش ارزشش رو داره! از قدیم گفتن گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی!😁

فصل به‌ثمر نشستن پیارم تو روستاهای توابع شهرستان حاجی‌آباد از اوایل اسفند شروع میشه و تا پایان فروردین ادامه داره (تو روستاهای شمال شهرستان تا اواسط اردیبهشت هم ادامه داره). پس از ثمردهی درخت در اواخر زمستان و اوایل بهار مثل خرماهای دیگه باید خوشه‌های درخت پیارم که در حاجی‌آباد بهش‌ «پنگ»‌ میگن رو گرده افشانی کنن. به این گرده‌ها که از درخت نر برداشت شده و روی پنگ درخت پیارم گذاشته میشه اصطلاحاً «هوار» میگن و بطور کلی فصل گرده افشانی رو فصل هواردهی هم میگن.

 

خرمای پیارم تو چه فصلی برداشت میشه؟

از اوایل مردادماه چغاله خرمای پیارم که به آن کُنگ (Kong) میگن از رنگ سبز به رنگ زرد تغییر رنگ میده و شیرین‌تر میشه. از اواخر مرداد و اوایل شهریور هم کنگ زرد میشه و کم‌کم تبدیل به رطب می‌شه. رطب پیارم یکی از خوش طعم‌ترین و خوشمزه‌ترین رطب‌ها بین همه انواع رطب خرماهاس. و کسانی که از این رطب مصرف کردن اقرار میکنن که این رطب واقعا منحصر به فرده. از اواخر شهریور رطب پیارم کم‌کم مقداری از آب و رطوبتش رو از دست میده و خشک میشه و بسته به آب‌وهوای روستا و اون منطقه آماده برداشت می‌شه که این برداشت محصول تا اوایل آبان ماه هم ادامه داره.

برای تهیه این خرما و محصولات جذاب و خوشمزه‌ی خرمایی میتونید یه سر به فروشگاه زرین‌خرما بزنید و خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خرمایی رو تجربه کنید. حتما این مقاله رو با بقیه به اشتراک بزارید و یادتون نره نظراتتون رو زیر همین پست برامون بنویسید و تجربه استفاده از این خرما و انواع مختلف این میوه شیرین، خوشمزه و پرخاصیت رو بنویسید تا بتونیم از تجربه‌های هم استفاده کنیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا