مقالات خرما

قهوه خرما، خواص اعجاب انگیز + طرز تهیه

قهوه خرما یک نوشیدنی دلنشین و یک جایگزین عالی و کاملا طبیعی برای قهوه بدون کافئین است. این نوشیدنی اعجاب انگیز نه تنها جای قهوه را پُر می‌کند، بلکه چندین مزیت فوق‌العاده برای سلامتی شما دارد.

با یاد گرفتن طرز تهیه این قهوه، دیگر نیازی نیست که هسته‌های خرما را بعد از ساخت رنگینک یا شیرینی خرمایی دور بریزید. چرا که شما می‌توانید حتی از ضایعات خرما نیز، بهترین محصولات را تولید نمایید. در ادامه همراه زرین خرما باشید تا طرز تهیه و خواص اعجاب انگیز قهوه هسته خرما را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با قهوه هسته خرما

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از تولید شربت خرما یا خمیر خرما، با مقدار زیادی ضایعات هسته خرما مواجه شده باشید و آن‌ها را دور ریخته باشید. از این پس، قرار نیست که دیگر این هسته‌های گرانقدر را دور بریزید. چرا که قرار است با قهوه خرما آشنا شوید.

قهوه خرما یک نوشیدنی انرژی زاست که فاقد گلوتن و کافئین است. از همه مهمتر اینکه این نوشیدنی غیر اسیدی است و قرار نیست معده هیچ فردی را اذیت کند. سال‌هاست که مردم خاورمیانه از این نوشیدنی مقوی به جای قهوه استفاده می‌کنند. پس چرا ما این کار را نکنیم؟!

تنها چیزی که شما در تهیه قهوه خرما نیاز دارید، هسته خرما است که باید آن را به صورت سلیقه‌ای با یک وسیله به حالت پودری در بیاورید. قبل از اینکه به سراغ طرز تهیه این نوشیدنی برویم، بیاید ببینیم که این نوشیدنی چه فوایدی برای سلامتی دارد.

خواص قهوه خرما

در حالی که هسته برخی میوه‌ها می‌توانند سمی باشند، نه تنها هسته‌های خرما 100% غیر سمی هستند، بلکه دارای چندین فواید سلامتی نیز هستند. مانند مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • هسته خرما منبعی غنی از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها از جمله فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم در کنار پلی فنول‌ها است.
  • این ماده مقوی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، منبع فوق العاده‌ای برای کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن است .
  • این محصول یک تقویت کننده انرژی طبیعی بدن، بدون کافئین است !
  • همچنین قهوه هسته خرما ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد.
  • نوشیدنی هسته خرما می‌تواند سطح کلسترول بد LDL را نیز کاهش دهد .
  • ممکن است از مشکلات کبد و کلیه مرتبط با دیابت (به دلیل محتوای بالای پروآنتوسیانین) محافظت کند.
  • خاصیت ضد ویروسی دارد .
  • می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند .

بعلاوه، برای ساخت یک فنجان قهوه شما فقط به 8 تا 10 هسته خرما نیاز خواهید داشت، که برای کسانی که مرتبا از خرما استفاده می‌کنند عالی است. تنها کاری که باید بکنید این است که هسته‌ها را در یک کیسه فریزر بریزید و به مرور زمان آنها را ذخیره کنید تا در صورت آماده شدن یک دسته بزرگ، پودر قهوه خرما خود را درست کنید.  

فقط توجه داشته باشید که نوع دانه‌های خرما که استفاده می‌کنید، محتوای تغذیه‌ای و فواید سلامتی متفاوتی خواهند داشت. در این مقاله، خرمای مجول معیار تهیه قهوه خرما در نظر گرفته شده است.

تاثیر قهوه خرما در لاغری

یکی دیگر از مزایا و فواید چشمگیر قهوه هسته خرما، تاثیر آن در لاغری است. هسته خرما قابلیت کاهش قند خون دارد. از این رو می‌تواند با کاهش مقدار قند خون شما، متابولیسم بدن برای تبدیل چربی به قند را افزایش دهد. بنابراین، قهوه خرما نه تنها قند خون را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش چربی‌های شکم شما نیز می‌شود که نتیجه آن لاغری است.

ابوعلی سینا پزشک پر آوازه ایرانی از دمنوش قهوه خرما برای تنطیم قند و چربی خون، به طور منظم استفاده می‌کرده است. این پزشک همچنین از فواید دیگر قهوه هسته خرما به کاهش ریزش مو، آرامش اعصاب، کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرده است.

مواد مورد نیاز برای تهیه قهوه خرما

قبل از آموزش درست کردن قهوه خرما، اول ببینیم به چه مواد اولیه‌ای نیاز خواهیم داشت.

  • هسته خرما: برای تهیه این نوشیدنی، ابتدا به هسته خرمای پودر شده نیاز خواهید داشت. اگر هسته خرما در منزل ندارید، می‌توانید پودر هسته خرما را از فروشگاه‌ها تهیه نمایید.
  • شیر: می‌توانید از هر شیر دلخواهی استفاده کنید، اما پیشنهاد زرین خرما به شما شیر جو دوسر است.
  • ادویه‌ها: هل و دارچین دو ادویه اصلی سازنده این نوشیدنی هستند.
  • شیرین کننده: شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت خرما گزینه مناسبی برای این دستور پخت هستند، اما اگر دوست داشتید می‌توانید از عسل یا شکر نیز استفاده نمایید.

مواد افزودنی اختیاری

چندین افزودنی دیگر وجود دارد که می‌توانید برای بهتر شدن طعم، به قهوه خود اضافه کنید:

  • پودر کاکائو
  • سایر ادویه‌ها: جوز هندی، بادیان ستاره‌ای، زنجبیل، وانیل ( عصاره یا پودر )، ادویه چای،
  • کارامل
  • روغن نارگیل یا کره
  • پسته ریز خرد شده یا سایر مغزها مانند فندق

طرز تهیه قهوه خرما

برای سادگی کار، طرز تهیه را به چند مرحله تقسیم بندی می‌کنیم:

مرحله اول: تمیز و خشک کردن هسته خرما و تفت دادن آن‌ها

تمیز و خشک کردن هسته خرما و تفت دادن آن‌ها

ابتدا تمام دانه های خرما خود را جمع آوری کنید. اگر هسته خیلی چسبنده هستند، بهتر است آن‌ها را به مدت 45 تا 60 دقیقه در آب ولرم قرار دهید و سپس شروع به تمیز کردن آن‌ها بکنید.

قبل از شروع مرحله تفت دادن، مطمئن شوید که هسته‌ها به خوبی خشک شده‌اند. آن‌ها را در هوای اتاق بگذارید تا خشک شوند. زمانی که دانه‌ها خشک شدند، آن‌ها را بین 30 تا 45 دقیقه در فر با دمای 175 درجه سانتیگراد قرار دهید. توجه داشته باشید، برای جلوگیری از سوختن هسته خرما باید کف سینی آن‌ها را با فرچه روغن مالی کنید. بعد از گذشت 45 دقیقه هسته‌ها را از فر دربیاورید و بگذارید خشک شوند.

مرحله تفت دادن در طرز تهیه قهوه خرما بسیار حیاتی است، چرا که طعم خوب قهوه به این مرحله بستگی دارد.

مرحله دوم: پودر کردن هسته‌های خرما

پس از خنک شدن، خرماها را به داخل آسیاب برقی بریزید و آن‌ها را به صورت پودر درآورید. اگر آسیاب برقی ندارید، می‌توانید با هاونگ این کار را انجام دهید.

پودر حاصل شده را الک کرده و تکه‌های بزرگتر را دوباره آسیاب کنید. سپس پودر دانه خرما بلافاصله آماده مصرف است یا می‌توانید مقداری از پودر را برای مصرف بردارید و مابقی را برای مصرف بعدی، ذخیره کنید.

مرحله سوم: ساخت قهوه

قهوه هسته خرما

اگر قهوه رقیق دوست دارید، پودر هسته خرما و ادویه‌ها را با هم مخلوط کرده و سپس قهوه هسته خرما را همانند چای و دیگر قهوه‌ها دم کنید. اما اگر یک قهوه غلیظ می‌خواهید، ابتدا آب را تا 90 درجه سانتیگراد (دقیقا قبل از شروع به جوشیدن) گرم کنید. قهوه ترکیب شده با ادویه را به یک پارچ فیلتر کننده قهوه اضافه کنید و آب گرم را روی آن بریزید. بگذارید تا جایی که قهوه مورد نظر شما حاصل شود، آب چکه کند. همچنین اگر قهوه ساز دارید، می‌توانید این نوشیدنی را با قهوه ساز درست کنید.

در آخر، می‌توانید نوشیدنی هسته خرما را همانطور که هست بنوشید یا اینکه آن را با کمی شیرین کننده و شیر میل نمایید.

چگونه قهوه هسته خرما را برای مدت طولانی ذخیره کنیم؟

پودر را در یک ظرف در بسته در مکانی خنک و تاریک (مانند انباری یا کمد آشپزخانه) به مدت چند ماه نگهداری کنید. هر چه زودتر از آن لذت ببرید، قهوه طعم بهتری خواهد داشت. با این حال، می‌توانید برای ماه‌های آینده از قهوه خرما لذت ببرید و طعم آن با گذشت زمان زیاد از بین نمی‌رود.

همچنین ممکن است بتوانید پودر آسیاب شده قهوه خرما را نیز در فریزر نگهداری کنید. اگرچه، ممکن است طعم آن به خوبی قبل نباشد.

ارزش غذایی قهوه خرما

قهوه خرما نیز همانند انواع مختلف خرما، ارزش غذایی متفاوتی دارد. ارزش غذایی قهوه هسته خرما به شرح زیر است:

مقدارمحتویات 100 گرم قهوه خرمامحتویات 100 گرم قهوه خرما
32کالری
7 گرمکربوهیدرات
1 گرمپروتئین
1 گرمچربی
15 میلی‌گرمسدیم
39 میلی‌گرمپتاسیم
1 گرمفیبر
5 گرمشکر
43 میلی‌گرمکلیسم
1 میلی‌گرمآهن
1 میلی‌گرمویتامین C
1 میلی‌گرمچربی اشباع شده

برای اطلاع از ارزش غذایی و مقدار کالری انواع مختلف خرما، می‌توانید به مقاله ارزش غذایی خرما مراجعه نمایید.

نکات تکمیلی و پیشنهادات زرین خرما

قهوه هسته خرما

در تمیز کردن هسته خرما دقت کافی را داشته باشید، چرا که اگر مقداری قند روی هسته‌ها باقی مانده باشد، قهوه طعم سوخته خواهد گرفت. این به این دلیل است که، قند خرما زمانی که در مجاورت گرما قرار می‌گیرد کاراملی می‌شود و طعم تلخ متمایل به سوخته می‌گیرد. تا جایی که امکان دارد، هسته‌ها را قبل از پخت در هوای گرم و خشک قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

برای رسیدن به طعم مطلوب خودتان باید چندین بار تهیه این نوشیدنی را به شکل‌های مختلف تست کنید. زمان پخت هسته‌ها را بین 30 تا 50 دقیقه در نظر بگیرید و سعی کنید در هر بار دم کردن قهوه یک زمان بین بازه زمانی گفته شده را مد نظر داشته باشید.

در آخر، این نوشیدنی دلچسب را برای حداقل یک بار امتحان کنید. مطمئن باشید بعد از امتحان آن به سراغ قهوه دیگری نخواهید رفت!

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا