مقالات خرما

خرما گنتار، محصول پاییزی نخلستان‌

زمانی که به شهرهای جنوبی کشور سفر می‌کنیم، به نخلستان‌های زیبایی می‌رسیم که دیدن آن‌ها برای هر انسانی چشم نواز است. در این نخلستان‌ها، خرماهایی کشت می‌شود که هر کدام دوایی برای بیماری‌ها است. یکی از انواع این خرماها، خرما گنتار می‌باشد که به بررسی آن می‌پردازیم. 

شکل ظاهری خرما گنتار

شکل ظاهری خرما گنتار

خرما گنتار که به خرما قندی هم معروف است، دارای شکلی کروی و ظاهری چروکیده می‌باشد که رنگ آن قهوه‌ای روشن است. ابعادی ریز و بافتی تر و نیمه خشک دارد که وزن متوسط آن  ۲۷/۹ گرم می‌باشد. هسته این خرما کوچک بوده و دارای میزان چسبندگی کمی به خرما می‌باشد. پوسته این خرما دارای ضخامتی متوسط است

مناطق کشت و صادرات

مناطق کشت و صادرات

اگر بخواهیم از زادگاه خرما گنتار نام ببریم، باید از بهبهان یاد کنیم. این منطقه بیشترین میزان کشت این خرما را دارد. خرما گنتار روی نخل، چندین نوبت برداشت شده و بیشتر نوع رطب و خرما آن مصرف می‌شود. این خرما در خوزستان (شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز و بهبهان) و برازجان، اهرم، کازرون و حاجی‌آباد و داراب کشت و تولید می‌شود. در حاجی‌آباد این خرما، خرما نیمه خشک محسوب شده و به این شکل آن را مصرف می‌کنند.

به علت تولید مرغوب آن، فروش و صادرات آن به کشور‌های اروپایی بالا رفته و یکی از مرغوب‌ترین خرماهای صادراتی خوزستان به‌حساب می‌آید.  اهمیت تولید خرما گنتار در بین خرماها، درجه ۴ و اهمیت میوه آن در خوزستان، اهرم و بوشهر، درجه ۱ و در سایر نقاط کشت، درجه ۲ محسوب می‌شود. این میوه در حالت خرما اواخر شهریور و اوایل مهر‌ماه برداشت شده و به نوعی فرزند پاییز به‌حساب می‌آید. 

نحوه نگهداری

نحوه نگهداری خرما گنتار

به علت نیمه خشک بودن این خرما، نحوه نگهداری آن آسان بوده و کافی است که در مکانی خشک و خنک قرار داده شود. به‌خاطر بافت آن، قابلیت نگهداری این نوع خرما بالا بوده و همین خود امتیاز محسوب می‌شود. 

فواید خرما گنتار

فواید خرما گنتار 

فیبر موجود در خرما گنتار باعث رفع یبوست، منیزیوم آن سبب رفع التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. وجود آهن در خرما با کم‌خونی مبارزه کرده و جلوی لخته شدن خون را می‌گیرد و در نتیجه عاملی برای سلامتی قلب است. 

وجود پتاسیم در این خرما عاملی برای درمان فشار خون است و این نوع خرما منبعی غنی از مس، ویتامین کا، منگز، سلنیوم و منیزیوم می‌باشد که به‌خاطر وجود چنین ویتامین‌هایی باعث سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی آن می‌شود. 

این خرما دارای ویتامین آ است که باعث رشد عضلات و جلوگیری از بیماری‌های چشمی می‌شود. ویتامین ث موجود در آن سبب سلامتی پوست و جلوگیری از پیری آن شده و در درمان ریزش مو تاثیر به‌سزایی دارد. 

کاربرد و محصولات خرما گنتار

کاربرد و محصولات خرما گنتار

خرما گنتار مانند دیگر خرماهای مضافتی، کبکاب، زاهدی و… کمتر مصرف داخلی و بیشتر جنبه صادرات دارد اما محصولات آن شامل شیره خرما، رب خرما است که مصرف داخلی دارد و از آن در سفره های ایرانی استفاده می شود. 

خرما گنتار با وجود ظاهری ریز اما طعمی بی‌نظیر و ماندگاری‌ای بالا، سبب آن شده تا بیشتر در صادرات مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نظر شما این خرما چه ویژگی‌های دیگری داشته که باعث شده در زمینه صادرات روند رو به رشدی در پیش بگیرد؟ 

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا