مقالات خرما

مصرف خرما در زمان بارداری؛ خرما باعث سقط جنین می‌شود؟

در گذشته باور بر این بوده است که زنان باردار اگر در اوایل بارداری، خرما بخورند دچار سقط جنین می‌شوند. این باور نه تنها غلط است، بلکه خرما فواید مثبت زیادی در رابطه با بارداری دارد.

بارداری مرحله‌ای است که باید روی آنچه می‌خورید تمرکز کنید. ایجاد تعادل بین غذای سالم و خوردن آنچه میل دارید می‌تواند یک چالش باشد. بسیاری از زنان باردار تمایل به خوردن شیرینی دارند اما به دلیل خطر ابتلا به دیابت و یا افزایش وزن نمی‌توانند آن را مصرف کنند. خرما یک گزینه عالی برای جایگزینی شیرینی‌جات در این دوران است. با خوردن خرما در دوران بارداری، نه تنها شیرینی خود را سیر می‌کنید، بلکه بیشتر کمبود‌های تغذیه‌ای خود را تامین می‌کنید.

خرما یک میان وعده شگفت انگیز در دوران بارداری است. علاوه بر خوشمزه بودن، منبع عالی آهن است و از خطر کم خونی جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود خرما می‌تواند با کمک به بلوغ دهانه رحم، روند زایمان را آسان کند. خرما همچنین می‌تواند فشار خون را در دوران بارداری تنظیم کند.

در ادامه همراه زرین خرما باشید تا تمامی فواید خرما برای بارداری را بررسی کنیم و به شما نشان دهیم که خرما باعث سقط جنین نمی‌شود.

فواید خرما در زمان بارداری چیست؟

خرما می‌تواند نقش قابل توجهی در بارداری سالم داشته باشد زیرا از خطر ابتلا به کم خونی جلوگیری می‌کند، به مقابله با تهوع صبحگاهی کمک می‌کند، فشار خون را تنظیم می‌کند، سطح قند خون را تنظیم می‌کند، به بازیابی کلسیم تخلیه شده کمک می‌کند، سموم مضر را از بین می برد و از سیستم ایمنی حمایت می‌کند. خرما به دلیل حاوی بودن مواد مغذی زیر می‌تواند در بارداری شما بسیار مفید باشد:

1. زایمان راحت‌تر با خوردن خرما

زایمان راحت‌تر با مصرف خرما
خوردن خرما به زایمان راحت‌تر شما کمک می‌کند.

همه خانم‌های باردار آرزوی بارداری سالم و زایمانی کوتاه و آسان را دارند. خوشبختانه راه‌های طبیعی برای زایمان کوتاه‌تر وجود دارد که خوردن خرما یکی از آنهاست.

در واقع خرما، نقش پروستاگلاندین‌ها و اکسی‌توسین (هورمون‌هایی که در زمان به دنیا آمدن فرزند ترشح می‌شوند) را در زمان بارداری بازی می‌کند. این میوه با کمک به بلوغ دهانه رحم، درد القای زایمان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، محتوای قند زیاد خرما می‌تواند انرژی را در طول زایمان تامین کند و با افزایش حساسیت رحم به اکسی توسین، انقباضات رحمی را افزایش دهد. همچنین خوردن خرما ممکن است باعث کاهش بروز خونریزی پس از زایمان شود.

2. درمان کم خونی با آهن خرما

خرما می‌تواند کم خونی را از بین ببرد و آهن مورد نیاز شما را در دوران بارداری تامین کند زیرا محتوای هموگلوبین را در بدن حفظ می‌کند. همچنین آهن منجر به چندین فرآیند متابولیک می‌شود و ایمنی شما و کودک‌تان را افزایش می‌دهد.

3. رفع یبوست با فیبر خرما

خرما یک میوه فیبری است و از این رو به راحتی هضم می‌شود. فیبر دستگاه گوارش را سالم نگه می‌دارد و به یبوست ناشی از بارداری کمک می‌کند. همچنین به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. این به شما احساس پری در شکم می‌دهد و به حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می کند.

4. کمک به رشد استخوان جنین با ویتامین K خرما

ویتامین K یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است چرا که به لخته شدن خون کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به رشد استخوانی کودک کمک می‌کند. خرما منبع طبیعی ویتامین K است. کمبود ویتامین می‌تواند در نوزادان خطرناک باشد. از آنجایی که کودک در بدو تولد دارای سطوح پایین ویتامین K است، اگر در دوران بارداری خرما مصرف شود، می‌تواند به جبران آن در نوزاد کمک کند.

5. حفظ فشار خون با پتاسیم خرما

پتاسیم یکی از الکترولیت‌های مهم در بدن است که تعادل نمکِ آب را حفظ کرده و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. این ماده مغذی همچنین از گرفتگی عضلات در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. کمبود پتاسیم در دوران بارداری می‌تواند باعث مشکلات مربوط به کلیه شود.

6. جلوگیری از نقایص مادرزادی با فولات موجود در خرما

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا از نقایص خطرناک مادرزادی نخاع و مغز جلوگیری می‌کند.

7. تامین انرژی با فروکتوز خرما

فروکتوز قند طبیعی است که در میوه‌ها یافت می‌شود. در دوران بارداری باید سطح انرژی خوبی داشته باشید. فروکتوز می‌تواند انرژی شما را تامین کند و سطح قند شما را خیلی بالا نبرد. خرما منبع فروکتوز و تامین کننده سریع انرژی است.

8. سلامت دندان و استخوان‌های نوزاد با منیزیم خرما

منیزیم فواید فراوانی برای بدن دارد، از جمله باعث سلامت دندان‌ها و استخوان سازی می‌شود، فشار خون را تنظیم می‌کند و قند خون را حفظ می‌کند. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های کلیوی و کبدی شود.

پیشنهاد می‌کنم برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله ما را با موضوع ارزش غذایی خرما مطالعه کنید.

تا به اینجای کار دیدید که خرما نه تنها باعث سقط جنین در دوران بارداری نمی‌شود، بلکه تمامی فواید بالا را برای مادران باردار دارد. ناگفته نماند، مصرف زیاد این میوه، می‌تواند مضراتی نیز در دوران بارداری داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عوارض مصرف زیاد خرما در دوران بارداری چیست؟

خرما در صورت مصرف به اندازه هیچ عارضه‌ای ندارد. با این حال، اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  1. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری.
  2. افزایش قند خون.
  3. خطر ابتلا به دیابت بارداری.
  4. پوسیدگی دندان، در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب.
  5. آلرژی، برخی افراد ممکن است در زمان بارداری به خرما حساسیت داشته باشند.

آیا خرما باعث زایمان زودرس می‌شود؟

باورهای زیادی در این رابطه وجود دارد که خرما باعث القای زایمان و زایمان زودرس می‌شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که خرما می‌تواند به سهولت زایمان کمک کند، اما لزوما شروع کننده فرآیند زایمان نیست.

سخن پایانی

خرما یک میوه شگفت‌انگیر و پر خاصیت است که نه تنها باعث سقط جنین نمی‌شود، بلکه می‌تواند فرآیند زایمان را راحت‌تر کند. البته باید در نظر داشته باشید که به دلیل تغییرات هورمونی در طول بارداری، ممکن است این میوه تاثیرات کوچکی بر روند بارداری بگذارد.

برای حفظ چرخه هورمونی زنان در طول بارداری، پزشکان توصیه می‌کنند که در فصل تابستان مصرف این میوه به حداقل برسد. مصرف خرما در زمستان ممانعتی برای مادران باردار ندارد و می‌توانند در حد اعتدال از این میوه مصرف نمایند.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره مصرف خرما در زمان بارداری دارید، از ما بپرسید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا