مقالات خرما

خرما قندشکنی، قند سفره‌های ایرانی

خرما دارای طبعی گرم و طعمی شیرین است که علاوه بر خوشمزه بودن آن، دارای خواص دارویی نیز می‌باشد؛ به همین علت همیشه مهمان سفره‌های ما ایرانیان بوده و هست. یکی از انواع خرماها، خرما قندشکنی است که در این مقاله به بیان آن می‌پردازیم. 

شکل ظاهری خرما قندشکنی

شکل ظاهری خرما قندشکن

خرما قندشکنی به دلیل داشتن بافتی سفت و سخت، قندشکنی یا سنگ شکن نام گذاری شده است. رنگ خرما قهوه‌ای مایل به زرد بوده و خود خرما قند‌شکن رطوبت کمی داشته و نیمه خشک است. دارای پوسته نازک و به گوشته چسبیده می‌باشد که این ویژگی خود امتیازی برای خرما محسوب شده است. هسته آن کوچک بوده و به راحتی از گوشته جدا می شود. 

مناطق کشت و صادرات آن

 مناطق کشت و صادرات آن

کرمان این استان طلاخیز، خواستگاه و محل کشت بسیاری از انواع خرماها از جمله: مضافتی، کروت، ربی و هلیله است. یکی دیگر از انواع خرماهای تولید شده در این استان، خرما قندشکنی می‌باشد که خواستگاه اصلی آن به شهر بم می‌رسد. به علت داشتن طعم و مزه بی نظیر و ماندگاری بالا و  به‌خاطر نیمه خشک بودن بافت خرما، محصولی عالی برای فروش و صادرات به کشورهای اروپایی بوده و هست.

نحوه نگهداری خرما قندشکنی

نحوه نگهداری خرما قندشکن

خرما قندشکنی به علت نیمه خشک بودن بافت آن، نسبت به خرماهای مرطوب، شرایط نگهداری آسان‌تری داشته و زمان ماندگاری طولانی تری دارد. برای این نوع خرما بهترین حالت، گذاشتن داخل ظرف دردار به دور از تابش مستقیم نور خورشید می باشد. همچنین بهتر است خرما در معرض گرما نباشد که در صورت گرما دیدن، علائم فساد در این میوه ارزشمند به وجود آمده و هنگام مصرف، شاهد مزه ترشیدگی خواهیم بود. قرار دادن داخل یخچال هم یکی دیگر از راه‌های نگهداری خرما قندشکنی است که البته نیمه خشک بودن بافت این خرما امتیازی شده تا اگر برای مدتی، بیرون از فضای یخچال قرار بگیرد، باز هم دچار فساد نشده و و قابل خوردن باشد.

فواید و کاربرد خرما قندشکنی

فواید و کاربرد خرما قندشکن

خرما قندشکنی دارای ویتامین‌های A و C می‌باشد که وجود همین ویتامین‌ها باعث شده تا با مصرف این میوه، چین و چروک صورت کمتر شود و دارای پوستی شفاف و جوان یاشیم. اگر دچار ریزش مو شده‌ و راهی برای درمان آن پیدا نکرده‌اید، این خرما معجزه‌ای برای توقف ریزش مو شما است. خرما قندشکنی سراغ کبد هم رفته و مانند طبیبی حاذق به درمان کبد چرب شما پرداخته، تا شما را از شر این بیماری خطرناک نجات دهد.

مصرف این خرما، تحت نظارت پزشک، به دلیل داشتن قند طبیعی برای درمان دیابت و جلوگیری از نوسان شدید قندخون به کار می‌رود و در زمان سرماخوردگی و مشکلات تنفسی دارویی گران‌بها می‌باشد. یکی از مواردی که هنگام بارداری و شیردهی به آن توصیه بسیاری شده، مصرف خرماست. خرمای قندشکنی به خاطر وجود ویتامین‌ها، غذایی بسیار مقوی برای زنان باردار و شیرده می‌باشد. این خرما به جنگ بیماری‌های گوارشی و مشکلات عصبی هم رفته و به درمان این‌گونه از مشکلات پرداخته است.

همان‌طور که با هم خواندیم، خرما قندشکنی دارای ظاهری زیبا و بافتی سفت و سخت است که مانند دارو می‌توان از آن استفاده و به نقاط مختلف دنیا صادر کرد. به نظر شما برای افزایش صادرات این خرما چه کارهایی می توان انجام داد؟

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا