مقالات خرما

خرمای مضافتی محبوب‌ترین خرمای ماه رمضان

خرمای مضافتی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع خرماهاست که تو دسته‌بندی خشکبار قرار نمیگیره و بخاطر رطوبت بالایی که داره باید بین دمای -۵ تا +۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری بشه. این خرمای محبوب که بیشترین فروشش رو تو ماه رمضون تجربه میکنه منسوب به شهرستان بم هست که خیلی‌ها این خرمارو با اسم خرمای مضافتی بم یا حتی به اشتباه رطب مضافتی بم (بخاطر رطوبت بالاش) میشناسن.

 

شکل ظاهری خرمای مضافتی چطوریه؟

این خرما پوست مشکی و گاها قهوه‌ای سوخته، براق، نازک و صافی داره که این پوسته به راحتی قابل جدا شدنه. اندازه خرما مضافتی معمولاً 2.5 تا 4.5 سانتی متره و شیره خیلی زیادی داره پس معمولا از بقیه خرماها سنگین‌تر هم هست. میزان رطوبتی که این محصول داره به محل کشت خرما و اقلیمش بستگی داره. درواقع هرچی شیره این خرما بیشتر باشه مرغوب‌تر و گرون‌تره. وزن جعبه‌ی این خرما بخاطر شیره زیادی که داره نسبت به حجم خرما زیاده. یکی از خرماهایی که شباهت ظاهری زیادی به خرمای مضافتی داره خرمای کلیته یا کلوته هست که به نوع خودش جذابه.

خرمای مضافتی

نحوه نگهداری و مصرف خرمای مضافتی

همونطور که گفتیم این میوه تو دسته خشکبار قرار نمیگیره و باید تو محیط خنک (دمای -۵ تا +۵ درجه سانتی گراد) قرار بگیره تا خراب نشه. همیشه سعی کنید خرمارو سه الی چهار ساعت قبل از مصرف از یخچال دربیارید تا به دمای محیط برسه و بعد مصرف کنید. یادتون باشه مازاد خرمارو دوباره به یخچال برگردونید چون خرمای مضافتی برخلاف بقیه خرماها که به راحتی میشه تو دمای محیط نگهداریشون کرد نمیتونه مدت طولانی سالم بمونه و خراب میشه. نکته دیگه که باید حتما مورد توجه قرار بگیره اینه که حتما این خرما قبل از مصرف به خوبی شسته بشه بعد مصرف بشه چون از اونجایی که شیره این خرما زیاده و روی پوسته هم قرار گرفته چسبناکه و آلودگی‌های محیطو به خودش جذب میکنه.

هسته این خرما به سادگی جدا میشه و میتونید این میوه رو خُرد یا خمیر کنید و تو انواع کیک و شیرینی و کلوچه به کار ببرید. اگه به این قبیل شیرینی ها علاقه دارید اما شرایط درست کردنشو ندارید میتونید به فروشگاه زرین خرما یه سر بزنید و محصول دلبر و خوشمزه‌ی مورد نظرتونو سفارش بدید تا تو کوتاه ترین زمان ممکن به دستتون برسه.😋

رطب یا خرمای مضافتی؟

خرما اصولا باید چهار مرحله طی کنه تا به میوه رسیده تبدیل بشه که به مرحله سوم تکامل خرما رطب گفته میشه که طعم فوق العاده‌ای هم داره. تو این مرحله رطوبت محصول خیلی زیاد و قندش کمه. (منکه عاشق این مرحله از محصولم و به خود خرما ترجیحش میدم😁😍). خرمای مضافتی رو گاهی عامه مردم با رطب اشتباه میگیرن و لفظ رطب رو براش به کار میبرن درحالی که رطب خشک شده نتیجه نهایی ماست که بهش میگیم خرما و چیزی که درنهایت معمولا تو ماه رمضون خیلی جاها دیده میشه خرمای مضافتیه نه رطب مضافتی!

حالا چرا این محصول تو ماه رمضان خیلی مصرف میشه؟

گذشته از طعم فوق‌العاده این خرما بخاطر قند بالایی که داره تو ایام ماه رمضون که اغلب مردم روزه هستن میتونه برای ذخیره انرژی بهشون کمک کنه. چون قند خرما یه قند پیچیدس و طول میکشه که تجزیه بشه، کم کم انرژی رو تو بدن ما آزاد میکنه و این باعث میشه انرژی خوبی در طول روز ذخیره بشه و به استقامت بدن تو ساعات گرسنگی کمک میکنه.

خرما در ماه مبارک رمضان

برداشت و صادرات خرمای مضافتی 🏝

برداشت این محصول به صورت سنتی انجام میشه و نیروهای کارگر انسانی خرمای رسیده رو تو سبدهایی که از برگ درخت خرما🎍بافته شده جمع آوری میکنن و در نهایت تو صندوق‌های پلاستیکی منفذدار با کامیون یا ماشین‌های باربری دیگه به سردخونه منتقل میکنن. از اونجایی که این خرما باید تو دمای خنکی نگهداری بشه تا انبار کردن محصول ممکنه تلفات زیادی هم داشته باشه و برداشت این محصول به نوع خودش سخته. چون اگه خرما تو شرایط مناسبی نگهداری نشه تا زمان عرضه به بازار خواصشو از دست میده.

بسته‌بندی خرما یکی از مهترین مسائل فروش و بازاریابی محسوب میشه. اما یکی از مشکلات عمده‌ی کشور ما برای عرضه این محصول بسته بندی های شکیل و مدرنه که بخاطر کمبود امکانات و هزینه‌های بالای بسته‌بندی نتونستن به بهترین شکل ظاهر بشن. خرماهای صادراتی معمولا مرغوب‌تر هستن و بسته بندی‌های بهتری دارن اما باز هم سطح عالی نداره. زرین خرما افتخار اینو داره که بهترین و مرغوب ترین انواع خرمارو با بسته بندی‌های شیک و جذاب به سراسر ایران و کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس عرضه کنه. حتما یه سر به فروشگاه زرین خرما بزنید و از کیفیت و تنوع جذاب محصولات لذت ببرید!😋

خرمای مضافتی

بازار مصرف جهانی

بازارهای مصرف خرمای مضافتی کشورهای اروپای شمالی از جمله انگلیس، سوئد، نروژ، دانمارک و آلمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آمریکای شمالی به‌ویژه کانادا، کشورهای آسیای شرقی و استرالیا هستن و عمده واردکنندگان خرمای مضافتی ایرانن. در حقیقت، ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنن از عمده مصرف کننده‌های خرما مضافتی هستنن. تخمین زده می‌شه که خرما مضافتی از 20درصد کل صادرات خرما رو تو کشورمون به خودش اختصاص میده.

 

خواص این خرمای محبوب

این خرما علاوه بر طعم عالی و منحصربه فردش همه خواصی که انواع خرما میتونه داشته باشه رو داره اما خاصیت‌های قابل توجه این محصول میتونه به این صورت باشه:

  • مزه‌ی شبیه به کارامل و شکلات شکر قهوه‌ای
  • دارای آهن بالا و خون سازی عالی
  • پتاسیم عالی و درمان اسهال
  • سرشار از ویتامین و تقویت کننده‌ی سیستم عصبی
  • حاوی فیبر بالا و کمک به عملکرد معده و روده و رفع یبوست
  • سرشار از قندهای طبیعی گلوکز، فروکتوز، ساکارز و انفجار انرژی در بدن
  • هسته خرما مضافتی حاوی میانگین 9درصد روغن هست که برای سلامت پوست و مو فوق‌العادس
  • هسته‌های این میوه به خاطر محتوای بالای فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی هستن و ضدسرطان محسوب میشن.
  • استفاده روزانه قهوه‌ی هسته خرما مضافتی سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه و از عفونت‌ها میتونه جلوگیری کنه.
  • از هسته سوزانده شده‌ی این خرما میتونید به عنوان ضد التهاب و ضد باکتری در محل زخم استفاده کنید.
  • مورد استفاده در مربا، ژله، آب، شربت، سرکه و الکل
  • مورد استفاده در غلات، پودینگ، نان، کیک، کلوچه، بستنی، آبنبات

خرمای مضافتی

ایران بزرگترین تولیدکننده خرمای جهانه چون برداشت خرما با 180هزار هکتار از نخلستان‌های ایران انجام می‌شه و کیفیت این محصولات درحد اعلا هستن. خرما تو ایران با انواع خشک، نیمه خشک و تروتازه عرضه میشه و تو سال‌های اخیر بیش از یک میلیون تن برداشت داشتیم. ایران حدود 20درصد از کل تولید خرمای جهان رو داره.

برای تهیه این خرما و محصولات جذاب و خوشمزه‌ی خرمایی میتونید یه سر به فروشگاه زرین‌خرما بزنید و خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خرمایی رو تجربه کنید. حتما این مقاله رو با بقیه به اشتراک بزارید و یادتون نره نظراتتون رو زیر همین پست برامون بنویسید و تجربه استفاده از این خرما و انواع مختلف این میوه شیرین، خوشمزه و پرخاصیت رو بنویسید تا بتونیم از تجربه‌های هم استفاده کنیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا