مقالات خرما

15 خاصیت عجیب هسته خرما!

همه ما میدونیم که خرما کاربرد‌ها و فواید زیادی از‌جمله کاهش کلسترول خون، کمک به حافظه و سیستم عصبی و حفظ سلامت قلب و جلوگیری از کم خونی داره. علاوه‌ بر خاصیت‌های شگفت انگیز خرما محصولات جانبی خرما مثل هسته خرما و شیره خرما خاصیت‌هایی دارن که اگه بدونید و آگاه باشید تو رژیم غذایی روزانتون ازش دریغ نمیکنید. هسته خرما که حدود 15درصد از وزن کل خرمای رسیده رو تشکیل میده محصول جانبی میوه خرماست وعمدتا توی خاورمیانه به ویژه امارات متحده عربی تولید میشه. هسته خرما به طور معمول دور ریخته میشه یا به عنوان ماده غذایی حیوانات استفاده میشه اما عرب‌ها معمولا هسته خرمارو پودر میکنن و به قهوه غیر کافئین‌دار تبدیل میکنن. هسته خرما از کربوهیدرات‌ها، فیبرهای‌غذایی، چربی، خاکستر و پروتئین تشکیل شده. علاوه‌بر این، ثابت شده که محتوای آنتی اکسیدان موجود در روغن دانه خرما (DSO) با روغن زیتون مشابهه که میتونه منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی اکسیدان برای تأمین نیازهای بدن مصرف کننده باشد.

خب بریم سراغ فواید هسته خرما به صورت دسته‌بندی شده که خیلی بهتر تو ذهنتون بمونه.😉

فواید هسته خرما

1. هسته خرما از آسیب DNA جلوگیری میکنه!

طبق مطالعات اخیر ثابت شده که هسته خرما سرشار از آنتی اکسیدانه و با یه نوع اثر دفاعی در برابر آسیب‌های کبدی، رادیکال‌های آزاد رو مهار میکنه که در نتیجه باعث محافظت از ساختار DNA میشه.

 

2. هسته خرما در درمان مشکلات قند خون مفیده!

بذر خرما در درمان مشکلات مربوط به قند خون، دیابت و عوارض مربوط به اون مفیده و اثرات محافظتی فوق‌العاده‌ای در برابر عوارض اولیه دیابتی کبد و کلیه نشون داده امروزه قهوه هسته خرما تولید میشه که یکی از شگفت‌انگیزترین خواصش، درمان دیابته!

 

خواص شگفت انگیز هسته خرما

3. خاصیت ضد ویروسی داره!

دانه خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس‌های مختلف بیماری‌زای انسانی عمل می‌کنه و می‌تونه در درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع عفونت‌های ویروسی مفید باشه. یکی از مهمترین خواص هسته خرما، بهبود زخم هاست. زخم‌های معمولی یا زخم‌های چرکی با هسته خرما درمان می‌شن. برای این کار هسته میوه خرما رو میسوزونن و بعد از خنک شدن نزدیک محل زخم خوردش میکنن که، این کار باعث بهبود زخم میشه.

 

4. از آسیب کلیه و کبد جلوگیری کنید!

هسته‌های خرما غنی از پروآنتوسیانیدینِ که در واقع به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب‌های شیمیایی کمک می‌کنه.

 

5. دفع سنگ کلیه با هسته خرما

دفع سنگ کلیه یکی دیگه از خواص فوق‌العاده هسته خرماست. افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می‌برن می تونن چند تا هسته خرما رو خرد کنن و با آب بجوشونن روزی دوبار بخورن.

فواید هسته خرما

6. افزایش ایمنی برای خانم های باردار

هسته خرما باعث افزایش شیر مادران شیرده و تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار می شه. خانومای باردار بهتره توهفته چندین‌بار پودر هسته خرما بخورن.

7. هسته خرما سرشار آنتی اکسیدانه!

دانه‌های خرما غنی از آنتی اکسیدانه که قابلیت مهار رادیکال‌های آزاد رو داره و به محافظت از بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو کمک می‌کنه. یکی از تحقیقات نشون داده که بذر خرمای ایرانی یه پاک کننده‌ی رادیکال قویه و میتونه به عنوان منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری درنظر گرفته بشه و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنه.

 

8. هسته خرما موثر در درمان اسهال

هسته خرما برای درمان اختلالات گوارشی، به‌ویژه اسهال مزمن مفیده! خرمای ارگانیک همچنین به‌عنوان یه ضد عفونی‌کننده قوی عمل می‌کنه و باکتری‌هایی که وارد دستگاه گوارش می‌شن رو از بین می‌بره.

فواید هسته خرما

روغن دانه خرما عمدتا از چهار اسید چرب یعنی اسید اولئیک، لینولئیک، لوریک و پالمیتیک تشکیل شده که در ادامه مطلب براتون بعضی از مزایای بهداشتی استفاده از روغن دانه خرما رو مینویسم.

 

9. جوانسازی و حفاظت از پوست

روغن هسته خرما پوست انسان رو ترمیم میکنه و همچنین در مقابل اشعه‌ی UV محافظت میکنه. آنتی اکسیدان‌های طبیعی مثل فنل‌ها و توکوفرول‌های روغن دانه خرما میتونن از آسیب اکسیداتیو کراتینوسیت‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن روی پوست کمک کنه و حتی از روغن زیتون موثرتره!

 

10. درمان ریزش مو و تقویت مو

برای رشد موهای سالم به یه محیط ایده‍آل برای رشد نیازه و لازم نیست کار سختی برای ایجاد این محیط انجام بدین فقط کافیه پوست سر همیشه تو شرایط عالی باشه تا از رشد مناسب مو پشتیبانی کنه. اما چجوری؟ روغن هسته خرما حاوی آهنه کافیه پوست سرو با این روغن تغذیه کنید تو مدت کوتاهی متوجه تاثیرات فوق‌العادش میشید.

فواید هسته خرما

11. موها رو ضخیم می کنه

کم پشتی موها یه بخش طبیعی از پیریه. ریزش مو در اثر عوامل زیادی ایجاد می شه. وقتی سلول‌های ما انرژی کافی تولید نمی کنن، تمام اعضای بدن – از جمله فولیکول‌های مو – پیر می‍شن. در نتیجه، رشد مو کند میشه و  ریزشش به زودی آغاز می‍شه. وقتی این اتفاق میوفته، برای جلوگیری از بدتر شدنش به ویتامین B2 و اسیدهای آمینه نیازه.

روغن خرما حاوی اسید آمینه و ریبوفلاوین (ویتامین B2) بالاست که می‍تونه ریزش مو رو به‌طور موثر کنترل کنه. اسید آمینه در تولید کراتین، پروتئین مسئول تقویت فولیکول‌ها و افزایش کشش مو ضروریه. از طرف دیگه، ریبوفلاوین نقش مهمی در تولید انرژی و بازیابی عملکرد و توسعه سلول داره.

 

12. موها رو مرطوب می کنه

روغن خرما جدا از جلوگیری از شوره سر و آکنه پوست‌سر، به دلیل مزایای مرطوب‌کنندگی هم استفاده میشه. اسیدهای چرب امگا -6 و امگا -9 موجود در روغن به کنترل ریزش آب کمک می‌کنه بنابراین رطوبت مو سالم میمونه و کوتیکول‌ها مهر و موم می‌شن. برای احیای موهای خشک و شکننده، توصیه می‌کنیم از محصولات مراقبت از موی ساخته شده با روغن خرما استفاده کنید.

 

13. از سفیدی زودرس جلوگیری می کنه

خرما سرشاراز ویتامین‌هاست که به محافظت در برابر از بین رفتن رنگدانه‌ها کمک می کنه. دو مورد آن اسید مس و پانتوتنیک (ویتامین B5) هست که به تحریک تولید رنگدانه کمک می‌کنه. رنگ مو با توجه به مقدار ملانین موجود در رشته‌ها تعیین می‌شه. با افزایش سن، بدن ما ملانین کمتری تولید میکنه و موهای ما خاکستری میشه. درسته که نمی‌تونیم پیری رو معکوس کنیم، اما می‌تونیم بدنمونو به تولید ملانین کافی با خوردن غذا و استفاده از محصولاتی که به‌طور طبیعی سرشار از مس و اسید پانتوتنیک هستن مثل روغن دانه خرما تشویق کنیم.

فواید هسته خرما

14. با رادیکال های آزاد مبارزه می کنه

خرما سرشار از مواد مغذی بیولوژیکی فعاله که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنن. در حقیقت، گزارش شده که خرما دومین میوه آنتی اکسیدانیه که در چین مصرف می‌شه. روغن خرما از گروه‌های مختلفی از اجزای زیست فعال تشکیل شده و یکی از اونا کاروتنوئیدهاست. این یه آنتی اکسیدان شناخته شدست که با محافظت از اون در برابر رادیکال‌های آزاد به تقویت مو کمک می‌کنه.

15. سرمه هسته خرما و تقویت مژه

سرمه خرما به دوره پروتئودناستیک یعنی 3100 سال قبل از میلاد، برمیگرده. مورخ‌ها شواهدی در مورد استفاده از سرمه خرما برای زیبایی چشم در روم و یونان باستان پیدا کردن. (ظاهرا خانوما همون موقع هم واسه شهلایی کردن چشما از قافله عقب نمیموندن و از هرچیزی که فکرشو بکنید برای خوشگل‌تر شدنشون استفاده میکردن!😁) سرمه هسته‌خرما به رشد مژه کمک میکنه. مردم حتی امروزه هم از سرمه هسته خرما برای چشم استفاده میکنن. هسته خرمای سوخته شده باعث تقویت مو و مژه می‌شه و برندهای زیادی در تلاشن این سنتو حفظ کنن و  سرمه هسته خرما تولید کنن. همچنین عطاری‌ها و طب سنتی هم سرمه هسته‌خرما رو توصیه می‌کنن. پس می‌تونیم بگیم در هر دو صورت صنعتی و سنتی میتونیم از هسته خرما به عنوان سرمه بهره‌مند بشیم.

سرمه هسته خرما

چطوری می تونیم پودر دانه خرما رو تو خونه تهیه کنیم؟

دانه‌های خرما رو بشورید و بذارید کاملا خشک بشه. بسته به محل زندگی شما ممکنه خشک شدنش 3روز طول بکشه. بعد از خشک شدن کامل، دانه‌های خرما رو خرد کنید و مثل دانه‌های قهوه استفاده کنید.

 

چطوری شربت بذر خرما رو تو خونه درست کنیم؟

دانه‌های خرما رو بشورید و به مدت 24ساعت بزارید خیس بخوره بعد اونو با میکم آب خرد کنید.

هسته خرما

چطوری از دانه خرما استفاده کنیم؟

  • بعضیا از هسته‌های خرما به عنوان ماده افزودنی قهوه استفاده می‌کنن
  • علاوه‌بر این میتونید شربت خرما رو به آب گرم با لیمو اضافه کنید و به عنوان چای یا آب دم کنید و بخورید.
  • میتونید شربت خرما رو با عسل مخلوط کنید و به‌جای مربا ازش استفاده کنید.
  • میتونید به اسموتی‌ها یا آب میوه‌هاتون پودرهسته خرما اضافه کنید.
  • پودر دانه خرما رو حین پخت شیرینی کیک و کوکی و غیره اضافه کنید.
  • وقتی سس سالاد درست میکنید، شربت خرما رو اضافه کنید تا از مزایای سلامتیش بیشتر بهره‌مند بشید.

علاوه‌بر همه این خواص و کاربرد‌هایی که براتون نوشتم هسته خرما کاربردهای دیگه‌ای هم داره که میتونم به‌طور مختصر اینجوری بهش اشاره کنم:

  • از هسته خرما برای علوفه گاو گوسفند شتر و مرغ استفاده میشه که باعث افزایش وزن و کارایی خوراک میشه.
  • روغن دانه خرما تو کرمهای بدن، شامپوها و فرمول‌های صابون اصلاح و خیلی از محصولات آرایشی استفاده شده. بذرها حاوی 6 تا 8درصد روغن زرد-سبز و غیر خشک‌کننده مناسب برای استفاده در صابون و محصولات آرایشی هستن.
  •  از هسته خرما حتی در تولید گردنبند و تسبیح هم استفاده میشه!
  • بذرها رو می سوزونن تا زغال سازها رو تولید کنن.

خرما و مشتقات خرما مثل شیره و هسته خرما خواص بی‌شماری دارن که برای سرشماری اونا شاید نیاز باشه صدها مقاله نوشت اما بحث اصلی سر اینه که حتما اونارو توی رژیم غذایی روزمره‌مون قراربدیم و از خاصیت‌های فوق‌العاده این محصولات بهره‌مند بشیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا