مقالات خرما

همه چیز درباره طارونه – شکوفه‌های درخت نخل و یک دنیا خاصیت!

درخت نخل از آن دست گیاهان است که نه تنها از میوه اش بلکه از تک تک اجزای ساختاری اش میتوان سود برد و استفاده کرد. مواردی که از درخت نخل فرآوری میشوند عبارت است از:خرما، رطب، خارک، شیره‌خرما، پنیر‌خرما، چیپس خرما، قهوه‌هسته‌خرما، عرق طارونه و سبدهای حصیری و انواع صنایع دستی حصیری که از برگ‌های این درخت ساخته میشود. علاوه بر آن از نخل این درخت در موارد زینتی و فضاسازی محیط استفاده میشود. تنه این درخت در ساختمان‌سازی استفاده میشود و تنه نخلی که در تهیه سقف ساختمان یا ستون‌ها از آن استفاده می کنند حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال سالم می‌ماند.

 

طارونه، شکوفه‌های درخت نخل

طارونه

درخت نخل در ابتدای بهار شکوفه می‌زند به این شکوفه‌ها طارونه (تارونه) میگویند. این شکوفه‌ها درون یک غلاف چوبی که در شهرستان بم به آن کوریشکو می‌گویند؛ قرار دارند. درخت خرما از آن دست گیاهانی است که دارای دو جنس نر و ماده است و سلول های جنسی این درخت درون غلاف چوبی قرار میگیرد بنابراین برای بارور شدن درخت ماده باید به طریقی گرده درخت نر روی درخت ماده بنشیند اما بخاطر غلاف چوبی این امر به خودی خود دشوار است بنابراین این عمل به صورت دستی انجام میشود و درختان ماده بارو میشوند.

 

عرق طارونه چطور به دست می‌آید؟

برای به دست آوردن عرق طارونه غلاف‌های درخت نخل را که حاوی شکوفه‌های نخل است می‌جوشانند و بخاری که از آن ساطع میشود را به مایع تبدیل میکنند. از این مایع عرق گیاهی خوش عطری به نام عرق طارونه به دست می‌آید که در شهرستان‌های مختلف به آن عرق کاشکیلو یا آب طلع هم می ‌گویند. ساخت این عرق که از قلب درخت خرما منشا گرفته به تازگی رونق گرفته و سابقه طولانی ندارد. برای شروع فرایند عرق‌گیری، غلاف‌ها را تک‌تک می‌کوبند تا از هم باز شوند. بعد آن‌ها را شستشو داده و داخل قابلمه بزرگی ریخته و روی آن آب می‌ریزند تا به جوش بیاید. برای این‌که بخار آب در فرایند عرق‌گیری خارج نشود، دور تا دور قابلمه را با پارچه می‌‌پوشانند و بعد ظرفی روی غلاف‌ها می‌گذارند تا بخارهای داخل قابلمه داخل آن جمع شود. در انتها سر قابلمه را با تشتی که داخل آن آب سرد ریخته‌اند، می‌پوشانند تا قطرات بخار بعد از برخورد به دیواره‌ی آب سرد، داخل ظرف درون قابلمه بریزد. در این صورت عرق جمع شده در ظرف، کاملاً خالص و آماده‌ی مصرف است.

 

روش مصرف عرق طارونه

تارونه شکوفه ذرخت نخل

این عرق را میتوانید روزی سه مرتبه، به میزان یک قاشق غذاخوری در یک سوم فنجان آب بعد از هر غذا میل کنید. اگر عرق طارونه را بدون هیچ افزودنی استفاده کنید موثرتر است. در غیر این صورت برای استفاده لذیذتر با عسل و یا شکر مخلوط نموده و به صورت شربتی خوشمزه و مقوی استفاده کنید. استفاده از عرق طارونه در فصل تابستان رواج بیشتری دارد.

نکته: عرق طارونه را در جای خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

 

خواص طارونه و عرق تارونه:

  • عرق طارونه تقویت کننده اعصاب و آرامش بخش می‌باشد.
  • رماتیسم و درد مفاصل را بهبود می‌بخشد.
  • اگر دچار بیخوابی هستید ترکیب عرق طارونه با عرق بهار نارنج خواب آور موثری است.
  • تقویت کننده قلب
  • تقویت کننده خون
  • تقویت قوای جنسی
  • تقویت اعصاب
  • تقویت معده
  • افسردگی را برطرف می کند.
  • در از بین بردن زردی موثر است.
  • دافع رطوبات اضافه بدن می باشد.

 

دوره مصرف :

چهل روز به صورت مداوم میل کنید آنگاه به مدت پانزده روز استفاده نکنید و به بدن استراحت دهید. سپس دوره جدید استفاده را آغاز کنید.

 

استفاده از تارونه برای افراد زیر ممنوع است:

طارونه

  • زنان باردار و شیرده نباید از طارونه استفاده کنند.
  • افرادی که فشار خون دارند با مشورت پزشک استفاده کنند.
  • افرادی که تپش قلب دارند نباید از عرق طارونه استفاده نمایند.

 

خواص عرق طارونه برای بارداری

پزشکان سنتی استفاده از عرق طارونه را برای باردار شدن توصیه میکنند. اگر بعد از زمان قاعدگی تا قبل از تخمک گذاری روزی سه مرتبه مصرف شود این عرق باعث از بین رفتن تنبلی تخمدان و تقویت تخمک گذاری میشود. همچنین نسخه دیگری جهت ناباروری مردان توصیه شده  که به این صورت است: شب ها ۱ لیوان عرق طارونه به همراه یک قاشق مرباخوری عسل طبیعی استفاده شود. این دوره درمان باید به مدت ۴۰ روز ادامه داشته باشد. این گیاه اسپرم ساز است و هورمون مردانه را زیاد می کند. طبیعی است که تاثیر این دارو زمانی موثر واقع میشود که به صورت مرتب استفاده شود و اگر زن و مرد هر دو استفاده کنند تاثیر آن چند برابر میشود.

 

 خواص ضد میکروبی طارونه

عصاره طارونه مانع از رشد باکتری های مولد فساد و بیماری‌زای مواد غذایی می گردد. بنابراین میتوان مصرف آن را به عنوان یک ترکیب نگهدارنده و طعم دهنده طبیعی در محصولات غذایی توصیه کرد.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا