مقالات خرما

رنگینک خرما؛ طرز تهیه + نکات خوشمزگی بیشتر

رنگینک خرما نوعی دسر یا شیرینی خشک است که محبوبیت زیادی در جنوب کشور دارد. این دسر خوشمزه، سرشار از مواد معدنی‌ای همچون پتاسیم و منیزیم است. همانطور که مستحضر هستید، منیزیم و پتاسیم برای عملکرد صحیح اعصاب و عضلات ضروری هستند.

خارج از خواص فوق‌العاده، این شیرینی طعم بسیار لذیذی دارد، به طوری که هر فرد بعد از یک بار امتحان کردن، عاشق آن می‌‍شود.

طرز تهیه رنگینک خرما، در عین سادگی شیوه‌های گوناگونی دارد. برای مثال شما می‌توانید رنگینک را همراه با گردو یا بدون آن طبخ کنید. در واقع نوع سرو به سلیقه خود شما بستگی دارد. در ادامه برخی از شیوه‌های پخت رنگینک خرما را بررسی خواهیم کرد.

طرز تهیه رنگینک خرما

از آنجایی که خرما و گردو، دو ترکیب جدا نشدنی از یکدیگر هستند، رنگینک خرما معمولا با گردو تهیه می‌شود. از این رو در ادامه طرز تهیه رنگینک ساده بدون گردو را فاکتور می‌گیریم. توجه داشته باشید که این دو شکل رنگینک خرما تفاوتی با یکدیگر ندارند و اگر به گردو حساسیت داشته باشید یا اینکه آن را دوست نداشته باشید، می‌توانید گردو را از رنگینک خود حذف کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه رنگینک

  • خرمای نرم: یک کیلوگرم
  • آرد سفید یا همان آرد گندم: یک کیلوگرم
  • روغن: 500 تا 600 گرم (می‌توانید از 200 تا 300 گرم کره نیز به جای روغن استفاده کنید)
  • مغز گردو: به تعداد خرماهای داخل ظرف (حدود 250 گرم)
  • پودر دارچین: 2 قاشق چای خوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای خوری
  • پودر قند: سه قاشق غذا خوری (در صورت تمایل)
  • آرد نخودچی: 200 گرم

طرز تهیه رنگینک خرما به عنوان دسر روزمره

برای سادگی کار، دستور پخت را به چند مرحله تقسیم بندی می‌کنیم.

 مرحله اول: آمادسازی خرما

خرما و گردو
خرما و گردو برای رنگینک خرما

برای شروع، ابتدا هسته‌ی خرما را با ظرافت و به وسیله دست یا چاقو درمی‌آوریم. در این مرحله تا حد امکان سعی کنید از له شدن یا مچاله شدن خرما جلوگیری شود. بعد از در آوردن هسته خرما، هر گردو را بسته به سلیقه‌تان دو یا چهار قسمت کنید. درون هر خرما یک تکه گردو قرار دهید.

پیشنهادی زرین خرما: هسته‌های خارج شده را دور نریزید چرا که می‌توانید با آن‌ها یک قهوه مرغوب تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله طرز تهیه قهوه خرما را مطالعه نمایید.

مرحله دوم: آماده سازی مواد رنگینک

در مرحله بعد یک ظرف نسوز را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد گندم را به آن اضافه کنید. توجه کنید برای گرفتن خامی آرد باید آن را بدون روغن به مدت پنج دقیقه تفت دهید.

بعد از گذشته پنج دقیقه آرد نخودچی را به مخلوط داخل ظرف اضافه کنید. از آنجایی که آرد نخودچی زودتر از آرد گندم می‌سوزد، باید حتما آن را با فاصله از آرد سفید به تابه اضافه کنید. فرآیند حرارت دهی را باید تا جایی ادامه دهید که رنگ آرد به شکل سفید مایل به صورتی در بیاید.

تقریبا بعد از گذشت پنج دقیقه باید روغن یا کره را به مخلوط اضافه کنید. در ابتدا نصف پیمانه روغن یا نصف کره را داخل ظرف بریزید. محتویات ظرف را تا جایی که روغن با آرد ترکیب یکسان شود، حرارت دهید. مخلوط پس از ترکیب صحیح، به رنگ کاراملی روشن در خواهد آمد. بعد از گذشته پنج دقیقه مابقی روغن را به ظرف اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد مواد خود را روی حرارت قرار دهید، ممکن است آرد بسوزد و رنگ مواد رنگینک خرما به صورت کاراملی تیره دربیاید. در این صورت رنگینک شما طعم تلخ به خود خواهد گرفت.

در انتها پودر دارچین و پودر هل را به مخلوط اضافه کنید و بعد از یک دقیقه حرارت دیدن، زیر ظرف را خاموش کنید. اگر دوست دارید که رنگینک خرمای شما کمی شیرین‌تر شود، می‌توانید در این مرحله مقداری پودر قند علک شده را همراه با دارچین و هل به ترکیب اضافه کنید.

مرحله آخر: ترکیب خرما و مواد رنگینک

بعد از آماده شدن مواد رنگینک خرما، خرماهای حاوی گردو را با نظم و ترتیب داخل یک ظرف بچینید و مواد را به طور یکسان روی تمام خرماها بریزید. اگر دوست دارید که رنگینک بهتر جا بیفتد، می‌توانید آن را حدود یک ساعت درون یخچال قرار دهید. با این کار از سوختن دهانتان هم جلوگیری خواهید کرد.

طرز تهیه رنگینک خرما مجلسی

تفاوت چندانی میان طرز تهیه گفته شده در بالا و رنگینک خرما مجلسی وجود ندارد. اما این نوع رنگینک ظاهر شکیل‌تری دارد و برای مراسم و مجالس مناسب‌تر است. برای تهیه خرمای مجلسی، کافیست بعد از آماده شدن مواد و خرما، مقداری مواد را در کف یک قالب کیک پزی بریزید. سپس روی آن را با فرچه به روغن آغشته کنید. خرماها را روی مواد بگذارید و سپس روی آن مابقی مواد را بریزید. در ظرف را ببندید و به مدت یک ساعت آن را درون یخچال قرار دهید. پس از اینکه رنگینک خرما شکل ثابتی به خود گرفت، آن را از یخچال در بیاورید و به شکل تکه‌های کوچک کیک برش بزنید. تبریک می‌گویم رنگینک مجلسی شما آماده است!

رنگینک خرما رولتی

رولت خرما

برای تهیه رنگینک رولتی، باید همراه با هسته، پوست خرما را نیز جدا کنید. سپس با استفاده از چرخ گوشت یا گوشتکوب برقی خرما را له کنید.

در مرحله بعد خرما را روی یک نایلون چرب شده بریزید و آن را صاف کنید. پس از یکدست قرار دادن خرما، مواد رنگینک را روی آن بریزید. اندکی صبر کنید تا مواد به خرما بچسبد و سپس شروع به رول کردن خرما با نایلون کنید.

رول خرما را تا زمانی که مواد به خوبی سفت شوند، داخل یخچال قرار دهید. سپس رنگینک را از یخچال در بیاورید و آن را به اندازه‌های یکسان برش بزنید.

سخن پایانی

رنگینک با طبع گرمی که دارد یک دسر عالی برای فصل زمستان است. شما می‌توانید از این شیرینی خوشمزه به عنوان میان وعده مدرسه کودکان‌تان نیز استفاده کنید. یکی از مزیت‌های اصلی رنگینک خرما، دیر فاسد شدن آن است. از این رو می‌توانید آن را به مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید.

مقدار مواد توصیه شده در طول مقاله، مناسب برای 6 نفر است. اگر می‌خواهید این دسر را برای افراد بیشتری درست کنید، باید مواد را به تناسب یکدیگر افزایش دهید.

پیشنهاد زرین خرما: برای تزیین و خوشمزه‌تر شدن رنگینک، می‌توانید مقداری خلال پسته یا پودر نارگیل را روی ترکیب نهایی خود بریزید تا چشم همگان را به آشپزی خود خیره کنید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا