مقالات خرما

خرمای کبکاب، یاقوت نخلستان‌های ایران

خرمای کبکاب یکی‌از خرماهای معروف و پرطرفدار در ایرانه. این خرمای خوش طعم در مرحله خارک زرد و در مرحله رطب قهوه‌ای روشن یا سوخته است ولی وقتی کاملا میرسه و به خرما تبدیل میشه رنگش کاملا تیره میشه. مصرف این محصول بیشتر به‌حالت رطب و خرماست.

ظاهر خرمای کبکاب

خرما کبکاب بیضی شکله و از انواع تر یا نیمه‌خشک و نرم محسوب میشه. وزن هر دانه خرمای‌ کبکاب حدود 15 گرمه و گوشته این خرما کاملا به هسته چسبیده. رنگش هم در حالت خارک زرد در حالت رطب قهوه‌ای روشن و درحالت خرما قهوه‌ای تیرس. مزه این خرما کاملا شیرینه اما به هیچ‌ وجه شیرینیش زننده نیست و دلپذیره! اما برخلاف طعم شیرین خرما کبکاب، خارک این خرما کاملا تلخه و تا وقتی که پخته نشه و خشکش نکنن قابل خوردن نیست! رطوبت نهایی کبکاب در اخرین مرحله(وقتی تبدیل به خرما میشه)حدود 18 الی 20 درصده.

خرمای کبکاب

شرایط نگهداری کبکاب

خرمای کبکاب رو میشه در دمای 4- درجه نگهداری کرد اما برخلاف خرماش، رطب این محصول باید در دمای بین ۱۵- تا ۲۰- درجه سانتی گراد نگهداری بشه. میتونید با نگهداشتن رطب کبکاب در فریزر فصل‌های دیگه هم ازش استفاده کنید.خرمای کبکاب

مهمترین مناطق کشت

خرما کبکاب ازمهمترین نوع خرما در کازرون و دشتستانه (شهرآبپخش و سعداباد). این نوع خرما در مناطق خرماخیز دیگه‌ای مثل بهبهان، کازرون، قیروکارزین، طبس، تنگستان و فراشبند هم به مقدار زیادی کشت میشه.

خرمای کبکاب

صادرات خرما کبکاب

از نظر اقتصادی ارزش زیادی داره و صادرات این خرما به بازار جهانی باعث شده ارز قابل توجهی وارد ایران بشه. از نظر اهمیت اقتصادی کبکاب بعد از استعمران و شاهانی قرار میگیره. میزان تولید خرمای کبکاب در ایران نزدیک به ۲۵۰ هزارتن در ساله که ۱۰% از اون به خارج‌از کشور صادر میشه.

حدود 80 درصد از خرمای کبکاب ایران رو استان بوشهر تامین میکنه و از این‌جهت نقش مهمی در کاشت و بهره‌وری خرما در بازار داخلی و خارجی ایفا میکنه. 75 درصد از تولید خرمای استان بوشهر به خرما کبکاب اختصاص داده میشه.

این خرما به دلیل تولید زیاد، قیمت مناسبی هم داره که باعث میشه با طعم دلچسب و مقرون‌به‌صرفه بودنش تو بازار طرفدار زیادی داشته باشه.

خارک کبکاب

فرآیند رشد

فروردین: در این ماه شکوفه‌های نخل، شکوفا میشن و تلقیح نخل ها صورت میگیره.

تیرماه: مرحله دوم که بهش مرحله خلال میگن ثمره نخل یه شکل اصلی و کلی  میگیره که دارای حجم و وزنه و به رنگ سبز دیده میشه.

مرداد: تو این مرحله از رشد میوه به رنگ‌های زرد و قرمز درمیاد که بهش خارک میگن. همونطور که قبلا اشاره کردم خارک این خرما با پختن و خشک کردن قابل خوردن میشه و به نوبه خودش طرفدارای زیادی داره.

شهریور: در این مرحله میوه کاملا رسیده و نرم و شیرین و آبداره که بهش رطب میگن و اگه برداشت نشه در مدت کوتاهی هم به خرما تبدیل میشه.

خرماب کبکاب

خواص خرمای کبکاب

خرما یه محصول پرانرژی و مغذی برای بدن به شمار میره به صورتی‌که روزه‌داران ماه‌رمضان حتما در سفره‌های سحری و افطار برای ذخیره انرژی ازش غافل نمیشن و استفاده میکنن. از طرفی ورزشکارایی که درحال سوخت و مصرف انرژی زیادی هستن بخاطر انرژی و پروتئین و آهن فراوانی که داره، در رژیم غذاییشون به‌کار میبرن. حتی برای افرادی که با تمرینات سخت فکری و مغزی دست و پنجه نرم میکنن خوردن خرما یه راه‌چاره فوق‌العادس!

خرمای کبکاب

خواص این خرما و به صورت کلی همه خرماها، بی‌شماره! در اینجا سعی میکنم به چندتا از خواص پررنگ خرما اشاره بکنم با من همراه باشید:

  • شامل فیبر مناسب برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی و یبوست هستند
  • دارای منیزیم فراوان و مناسب برای کاهش وزن و اثر آرام‌بخشی روی مغزواعصاب
  • سرشار از ویتامین های A، C، B و مفید برای قدرت بینایی و سلامت بدن
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان و ضدسرطان
  • ضدآلرژیک فصلی!
  • تامین قوای جسمانی بدن و رفع ضعف و بی‌حالی

شما میتونید بهترین محصولات ارگانیک خرمایی رو با قیمت‌های مقرون‌به صرفه در فروشگاه زرین خرما به صورت آنلاین سفارش بدید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتون برسه و از خواص و طعم دلپذیر این خرما بهره‌مند بشید.

خوشحال میشیم با به اشتراک گذاری نظرات ارزشمند و اطلاعات تخصصیتون درمورد خرمای کبکاب به رشد مقالات زرین خرما کمک کنید!😊

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا