مقالات خرما

روش نگهداری خرمای نارس (خارک و رطب)

خرما بومی نیمکره شمالی است و جز دسته میوه های با ارزش غذایی بالا محسوب می شود که از دوران قدیم در رژیم غذایی انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. هر 100 گرم خرما معادل 277 کیلو کالری انرژی دارد. به میوه نارس خرما، خارک گفته می شود و مرحله بعد از خارک و در واقع قبل از رسیدن کامل میوه خرما به آن رطب گفته می شود.  وجود قارچ، باکتری، مخمر و سایر آفت ها سبب فساد خرما می شود.

خرمای نارس و روش نگهداری خرمای نارس

در نتیجه تخمیر خرما بوی ترشیدگی در آن حس می شود. گاهی دیده می شود که خرما هایی که به صورت فله عرضه می شوند در شرایط نامطلوبی نگهداری می شوند و این امر منجر به ظهور کپک روی آن ها می شود. برای این که خرما به سرعت خراب نشود باید با روش نگهداری خرمای نارس و خرمای رسیده آشنا باشید.

روش نگهداری خرمای نارس – رطب

 خرمای تازه یا رطب به دلیل داشتن شیره و رطوبت بالا ممکن است خیلی زود رنگ و مزه اش تغییر کند و خراب شود. برای نگهداری از رطب باید آن را در ظروفی قرار دهید که درب آن به خوبی بسته می شود سپس آن را در داخل یخچال قرار دهید. این روش نگهداری خرمای نارس به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید آن از آن نگهداری کنید بدون این که تغییری در طعم و مزه آن بوجود آید.

روش نگهداری خرمای نارس - رطب

روش نگهداری خرمای نارس خارک

خارک به طور کلی در رنگ های مختلفی وجود دارد و معمولا به دلیلی داشتن مقادیر بالایی تانن دارای طعم گس می باشد. از لحاظ میزان کالری خارک دارای قند پایینی می باشد. برخی انواع خرما دارای خارک قابل خوراک هستند اما اکثر افراد به دلیل قند پایین خارک آن را نمی پسندند. برای نگهداری خرمای نارس یا همان خارک می توانید آن را بپزید و این خارک پخته شده را به خوبی خشک کنید. بعد از خشک شدن تا دو سال قابلیت نگهداری دارد.

روش نگهداری خرمای نارس – خارک

تحقیقات جدید در خصوص نگهداری خرمای نرسیده

تولید سالانه یک میلیون تن خرما در استان های جنوبی کشور ایران و سرانه بالای مصرف این میوه با ارزش غذایی بالا سبب شده است تا محققان داخلی دائما به دنبال یافتن راه هایی برای افزایش مدت نگهداری خرمای نارس و فرآوری آن هستند. رقم برحی جز ارقام با ارزش و مهم خرما در کشور محسوب می شود که میوه رقم برحی در مرحله خارک به دلیل فعالیت تنفسی بالا به سرعت ممکن است فاسد شود و عمر نگهداری کوتاهی دارد. در طی تحقیق صورت گرفته در دانشگاه شهید چمران اهواز اثر تیمار بسته بندی‌های مختلف را روی افزایش عمر نگهداری خرمای نارس این رقم مورد بررسی قرار گرفت و این تحقیق نشان داد که استفاده از بسته بندی های تغییر یافته (مپ) که حاوی بالشتک های حاوی اتیلن هستند تبدیل خارک به رطب 35 درصد کاهش یافت و میزان کاهش وزن خارک با استفاده از این بسته بندی 42/0 درصد کاهش نشان داد. همچنین قرار دادن این بسته بندی‌ها در دمای 5 درجه سانتی گراد در مقایسه با 15 درجه سانتی گراد نقش بسزایی در حفظ خصوصیات کیفی میوه داشت.

در این مطلب ما به انواع روش های جدید و متداولترین روش نگهداری خرمای نارس اشاره کردیم، اگر شما دوست عزیز نظری در مورد هر یک از روش های نگهداری دارید و یا روش ها سنتی و مدرن دیگری را می شناسید که برای نگهداری انواع خرمای نارس مورد استفاده قرار می گیرد، حتما نظرتان را برایمان ارسال کنید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا