مقالات خرما

انواع خرما “بیش از 200 نوع خرما اما تنها 14 نوع محبوب و پرطرفدار”

یکی از میوه‌های پرطرفدار که زیاد استفاده میشه توی خاورمیانه خرماست و مثل یه میوه مقدس میمونه و درخت این میوه شیرین رو با عنوان “درخت زندگی” بخاطر میوه‌ی عالی و مقویش در نظر گرفتن. خیلی از مورخان این باور رو دارند که خرما یکی از میوه‌های باستانی هست که زراعتش به حدود 8000سال پیش برمیگرده. تا الان بیش‌از 200نوع خرما معرفی شده و به خیلی جاها صادر میشن و استفاده های زیادی داره که هر کدوم توی شکل و طعم‌های مختلفی باهم فرق میکنن.

اما باید این رو بدونید که تمام خواص خرما این میوه بهشتی، برای تمام انواع خرماها یکسانه و از نظر تغذیه تفاوت چندانی رو ایجاد نمیکنن و فقط تو میزان خواص شاید یکم باهم فرق داشته باشند، ولی با خیال راحت میتونید هرنوعی که خواستید رو با توجه به مزه و روش‌های نگهداریشون خرید کنید.

 

معرفی انواع خرمای محبوب و پرطرفدار

تو این مقاله 14 نوع خرمای محبوبی که صادرات زیادی دارند و خیلی استفاده میشن رو می خواییم بهشون بپردازیم که موارد زیر هستن :

  • خرمای مجول
  • خرمای پیارم
  • خرمای دجلت نور (دگلت نور)
  • خرما مضافتی
  • خرما برحی
  • خرما خاخام
  • خرما توری
  • خرمای استعمران
  • خرما دیری
  • خرما حلاوی
  • خرما سوکاری
  • خرما خدری
  • خرما زاهدی
  • خرما صفوی

انواع خرما_خرمای مجول

 

خرما مجول “پرطرفدار و محبوب”

اولین مورد از انواع خرما، خرمای مجول که بافتی الیافی، نرم با طعمی شیرین و غنی داره. رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز با اندازه‌ای نسبتا بزرگ دارن. برای استفاده این خرما چون رطوبت زیادی داره هرچی تازه‌تر باشه مناسب و عالی‌تره واسه خوردن. این خرما بیشتر در مراکش، اردن، فلسطین و عربستان سعودی کاشته میشه و در اوایل فصل میرسه.

 

 

خرمای پیارم

خرما پیارم “مزه‌ای با شیرینی جدا از انواع خرما”

این خرما گوشتش کاملا به پوست خرما چسبیده و از نظر طعم شیرینه و مزه‌ی خاصی نزدیک به مزه تافی و کارامل داره. حالتی نیمه خشک با اندازه‌ای بلند در حدود 2 تا 5 سانتی‌متر، بیضی شکل و پوستی نازک داره، رنگی تیره و یا قهوه‌ای تیره داره.

موردی از انواع خرما که به خاطر سطح مناسبی که از فروکتوز داره واسه افرادی که فشار خون و دیابت دارن مناسبه.

خرمای دگلت نور

 

خرما دجلت‌نور(دگلت نور) “مناسب واسه همه چیز”

خرمایی با طعم شیرین و پوستی لطیف با خشکی متوسط. دربین انواع خرماها به عطر و طعم خوش و زیبایی معروف هستن. اندازه‌ی خرمای دجلت نور متوسط تا بزرگ هست و پوستی قهوه‌ای عمیق تا عنبر و کهربایی مانند دارن.

این خرما منشا خاصی نداره و در اواخر فصل میرسه، در موارد استفاده واسه پخت‌و‌پز عالین. این خرما لقب “تاریخ نور” هم گرفته و وقتی زیر نور خورشید هستن یه حالت طلایی سبُک مانندی دارن.

خرمای مضافتی

 

خرما مضافتی “صادرات بالا در بین انواع خرما”

یکی از انواع خرماهایی که محبوبه و تقریبا تو هر فروشگاهی هست. 15 تا 35 درصد رطوبت و پوستی نرم با طعمی عالی و تقریبا مزه‌ی کارامل و شکلات شکر قهوه ای رو داره، طعمی با حالت نرم و طبیعی. ظاهرش نرم و گوشتی بودنش رو نشون میده و رنگ قهوه‌ای و جذابی داره، از نظر انداره هم معمولا بین 2.5 تا 4 سانت با ضخیمی گوشت متفاوت و متغیر هست.

خرمای مضافتی سرشار از ویتامین، پتاسیم و فیبر هست و می‌تونید به‌عنوان یک میان وعده خوب ازش استفاده کنید و یا هسته‌هاشو جدا کنید و با هرچیزی که دوست دارید پرش کنید و همیشه همراه خودتون ببرید. این خرما از شهر بم در کرمان نشات گرفته و تو ایران محبوبه و به خیلی جاهای دیگه صادر میشه.

 

خرما برحی “محبوبیت نسبتا خوب با کاربرد های زیاد”

این خرمای تازه طعمی از شربت خالص داره. اندازه‌ای کوچیک تا متوسط رو شامل میشه و خیلی شکنندست، التبه نه مثل چینی😁 بلکه مثل یه کیک خشک میمونه. پوست و گوشتی سفت و کهربایی داره و بعد از یه مدت نگهداری رنگ قهوه‌ای طلایی میشه.

بین انواع خرماها برهی واسه دسر مناسبه و بیشتر تمایلش حفظ بافت خرما هست و به راحتی میتونه کنار هرمیوه دیگه‌ای باشه. نخل برهی از بصره عراق تو سال 1912 وارد کالیفرنیا شد.

خرمای خاخام

 

خرما خاخام “قدیمی و ایرانی در بین انواع خرما”

یکی از بهترین طعم بین انواع خرماها رو میتونید با خرمای خاخام تجربه کنید. پوستی نازک و گوشتی که با بافتی نرم به گوشت چسبیده و شیرینی خوبی داره. اندازه‌ای بین 3 تا 5 سانت دارند و از دسته خرما‌های نیمه خشکن، بیضی شکل و با رنگی سیاه مایل به قرمز جذاب هستن.

خرمایی قدیمی و خوشمزه که در چابهار، زابل و شهرهای سیستان بلوچستان کشت میشه. می تونید بدون هیچی، واسه میان وعده استفاده کنید یا اون‌هارو خردخرد توی کیک، نان و حتی بستنی و اب‌نبات استفاده کنید.

خرمای توری یا خرمای نان

 

خرما توری “خرمای نان با محبوبیت بالا”

از بین انواع خرما‌ها کاملا خشکه و طعم خوبی داره. مستطیل شکل و اندازه‌ای از متوسط تا بزرگ و گوشتی قهوه‌ای طلایی رو داره و تقریبا اخرای فصل میرسه.

خرمای توری بخاطر استفاده تو نانوایی‌ها به “خرمای نان” هم معروفه. خرما توری یا ثوری تو الجزایر مشهوره و احتمال این‌هم میتونه باشه که از همونجا نشات گرفته باشه.

خرمای استعمران

 

خرما استعمران “مناسب در کنار هر وعده”

خرمایی نیمه خشک با یک بافت منحصر به فرد و طعمی شیرین. این خرمای بلند و بیضی شکله و اندازه‌ای تقریبا بین 2.5 تا 4 سانت داره. اوایل رنگش زرده و بعد با رسیدنش رنگی کهربایی مایل به قرمز و قهوه‌ای رو به خودش میگیره.

خرمای استعمران برای داشتن میان وعده‌ای خوب مناسبه و اینکه میتونین توی غذای شیرین و شور هم استفاده کنید. منشا این خرما از خاورمیانه و اطراف خلیج فارس هست.

 

خرما دیری “مناسب هر وعده‌ای با شیرینی متوسط”

خرمایی نرم با طعم عالی و شیرین. این خرما اندازه‌ای متوسط تا بزرگ رو شامل میشه و همونطور که گفتیم، گوشت نرمی داره و از نظر پوست، موقع رسیدنشون از قرمز به کهربایی و بعداز یه‌مدت که نگهداری شه، به قهوه‌ای طلایی تبدیل میشه.

در بین انواع خرما‌ها عطر و طعم شیرین اما دلچسبی نداره و بیشتر واسه غذاهای شیرین و هم شور استفاده میکنن. این خرما از بصره‌ی عراق سرچشمه گرفته.

خرمای حلاوی

 

خرما حلاوی “به معنای خود شیرینی”

خرمایی نرم و دلپذیر، با طعم و عطر شیرین کارامل که، طرفدار زیادی داره. اندازه کوچیک تا متوسط رو داراست و پوستو گوشتی قهوه‌ای طلایی و بسیار لطیفی داره.

خرمای حلاوی واسه میان وعده‌ی بعدازظهر مناسبه. این خرما یکی از انواع خرما در بین‌النهرین هست و اسم این خرما در عربی، معنای خود کلمه‌ی “شیرین” رو داره.

خرمای سوکاری

 

خرما سوکاری “خرمای قند معروف بین انواع خرما”

از انواع خرما‌ها سوکاری یک خرمای شیرین و ترد با کیفیت بالاست و خیلی مقویه و واقعا برای بهبودی بعضی بیماری‌ها عالیه. تو زبان عربی، اسم این خرما به معنای قند هست و در جاهایی که این خرما خیلی رواج داره و استفاده زیاد میشه مثل کشور‌های عربی، خرمای سوکاری رو به خاطر طلایی بودنش و اینکه خیلی سبکه و زودی توی دهن اب میشه، به عنوان “ملکه خرما” شناخته میشه.

این خرما جایگزینی واسه غذاهای شیرین میتونه باشه و میتونید اون رو خیس کنید و با دسر بخورید. این خرما در مناطق القاسم کشت میشه و به جاهای زیادی صادر میشه و طرفدار زیادی داره.

خرمای خدری

 

خرما خدری “تزئین زیبا و پذیرایی شیرین”

نوع دیگه‌ای خرما که شیرینی متوسطی داره و طعم خوب و دلپذیری رو داره. وقتی خورده میشن، حالت جویدنی دارن، ولی خب اصلا خشک نیستن. این خرما رنگ قهوه‌ای تیره و پوستی صاف با چروک کم داره، ممکنه فقط یکم پوست پوستی بشن. از نظر اندازه دو اندازه‌ی کوچیک و بزرگ رو شامل میشن.

از اونها میشه به عنوان یک میان وعده (همشم که شد میان وعده😅) استفاده کرد یا، به‌عنوان یه شیرینی درحد شکر استفاده و جایگزین کرد. این خرما در مصر و عربستان سعودی کشت و صادر میشه.

خرمای زاهدی

 

خرما زاهدی “مزه‌ای متفاوت”

این خرما طعمی غنی داره که بیشتر مارو یاد کره بادام زمینی میندازه، البته یه ته‌مزه منظورمونه😊 وخلاصه که طعم خوب و دلپذیری داره. خرما زاهدی اندازه‌ای متوسط و بیضی مانند داره و گوشتش ضخیم و طلاییه و پوستش هم تقریبا قهوه‌ای روشنه.

این خرما واسه بیماری‌هایی مثل سو هاضمه، کم‌خونی و همچنین حافظه و بینایی خیلی خوبه، و میتونید در کنار خرماهای دیگه هم مصرف کنید. خرمای زاهدی حدود دهه 1900 تو شمال عراق کشت شده.

 

خرما صفوی “درمان بیشتر بین انواع خرما”

شیرینی و طعم این خرما نسبت به بعضی از انواع خرما‌های دیگه بیشتره. هرچی خرما تازه‌تر باشه یکم خوردنش راحت‌تره ولی، اگه خیلی چروک داشته باشه دشواره خوردنش. ظاهری گرد و متوسط با رنگی مثل گیلاس سیاه و تیره و نشونه‌هایی قهوه‌ای مانند داره.

جالبه که بدونید این خرما واسه درمان کم‌خونی و مسمومیت خوبه و به هضم غذا و معده کمک میکنه. این خرمای سبک، مرطوب و خوشمزه در مدینه کشت میشه.

 

تنوع زیاد با خواصی تقریبا یکسان

بیش از 30 مورد میشه از انواع خرما ها رو مثال زد مثل خرما آجوا، خرما آمبرا، خرما هایانی، خرما یتیما، خرما کالمی، خرما خولا، خرما مابرم، خرمای ماکتوم، خرمای میگراف، خرمای ساغایی، خرمای سعیدی و… ولی تو این مقاله، 14 نوع با صادرات و محبوبیت بالا که در اکثر کشور‌ها راحت پیدا میشه رو، مورد بررسی قرار دادیم. تفاوت‌های کلی تمام انواع خرما ها توی ظاهر، طعم و مزه‌هاشون و همچنین روش‌های نگهداریشون هست، ولی از لحاظ سطح خواص و تغذیه مشترک هستن و ممکنه فقط میزان این خواص، توی بعضیاشون متغیر باشه، مثلا یکیشون میزان گلوکز و سطح انرژی، فیبر و … بیشتر و یا حتی کمتری داشته باشه، پس انچنان تفاوتی ایجاد نمیشه.

راستی شما هم اگر موردی از انواع خرما میشناسید و تجربه‌ای دارید که میتونه مفید باشه رو حتما زیر همین پست بنویسید و کامنت کنید و یادتون نره که هر سوالی داشتید اینجا توی زرین خرما مطرح کنید. راستی یادتون نره که هر نوع خرمایی خواستید با هر قالبی، بیسکویت خرما، چاشنی خرمایی، پنیر و شکلات خرمایی و … اینجا توی فروشگاه زرین خرما با تنوع بالا وجود داره و به راحتی میتونید خرید کنید.

رفتن به فروشگاه زرین خرما

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام دستتون درد نکنه سایت خوبیه ولی ای کاش همه انواع خرمای جنوب رو سایت میزاشتید
    مثل خرمای بریم نسبت به خرمای برحی گرونتر و کمیابتر است
    خرمای گنطار، خرمای کبکاب

    1. خرمای بریمی خوزستان فراوان هست و خیلی ارزونتر ازبرحی هست ،همچنین پاجوش آن ، البته نه کشت بافتی ، پاجوش اصلی نیاز داشتی دونه ای پانصد من دارم .وزن پاجوش از ۲۰ کیلو هم بیشتر هست .

  2. سللم من ازخواص خرمااطلاعی نداشتم ازانواعشم بی خبربودم این مطالب راخوندم برام مفیدبودممنونم که این اطلاعات راگداشتیدازکشاورزان خرماهم تشکرویژه دارم قیمت خرمامناسبه فراوان هم هست

  3. ارقام معروف ومهم دیگری هم هستند
    بهترین خرما جهت تهیه رطب ورنگینک وخارک وحلوا وسایر فرآوری ها، خرمای شاهانی جهرمه
    ارقام کبکاب، انگشت عروس، خاصویی، هلیله ای وگیوونی و….. نیز ارقام معروف، با کیفیت و بازارپسندی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا