مقالات خرما

شیره خرما؛ از فواید تا کاربردها

اگه دنبال یه جایگزین عالی و مناسب واسه شکر، قند و… هستید و دوست دارید همیشه دسر و یا چیزای شیرین بخورید ولی تحمل قند رو ندارید یا نمی تونید بخورید اینجا یه راه‌حل توپ هست که هر چیزی و هر مسئله‌ای که مربوط به خوردن چیزای شیرینو قند و… باشه، واسه همیشه، اونم فقط با شیره خرما یکی از پرطرفدارترین محصولات خرمایی، حل میشه.

متاسفانه یکی از عادتای بدی که زیاد دیده میشه و توی ایران هم خیلی پررنگه، خوردن بیش‌از‌حد و زیاد شیرینیه. اعتیاد به قند و انواع شکر و محصولاتی که عمدتا تو طبقه‌ی شیرینی‌ها هستن و زیاد خریداری میشن. این قضیه خیلی حیاتیه چراکه مصرف بیش از حد شیرینی باعث مشکلاتی جدی واسه سلامت بدن میشه. افزایش وزن و چاقی، دیابت، افزایش قندخون و بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات عصبی و مغز، ضعف سیستم امنیتی، پوسیدگی دندان، سوء تغذیه و مشکلات خوراک و تغذیه میشه که درپی این‌ها، هزارتا مشکل پیش میاد که جسم و روحیه ادم تضعیف میشه.

تا الان بهترین تصمیمی که گرفته شده درمورد این قضیه استفاده از شیرینی‌های سالم هست تا درصد استفاده از شکر و قند و محصولات این دسته، کمتر بشه و به جاش گزینه‌های بهتر و شیرین‌تر😋 رو جایگزین کرد که، قند و شکر پایینی داشته باشند. بهترین جایگزینی که تا الان پیدا شده و مدت خیلی زیادی، از قدیم مورد استفاده بوده “محصولات خرمایی” هست.

فواید شیره خرما

شیره خرما

شیره خرما یکی از محصولات تهیه شده عالی هست که نه تنها شیرینه و لذت بخشه بلکه خواص بی‌نظیری داره که تو نتیجه مصرفش فایده‌های بی‌شماری رو واسه سلامتی بدن شامل میشه. از اونجا که شیره خرما بدون هسته‌ی خرما تهیه میشه، طعم شیرین و تمام خواص و ویژگی‌های این میوه‌ی شگفت‌انگیز رو داره. توصیه به استفاده‌ی این نوع فراورده‌ی خرمایی بهتره، چرا؟ خیلی واضحه، اول این که خوردن و مصرف کردنش راحت تره! دوم اینکه نگهداریش هم اسون تر و بهتره! و اخر اینکه از لحاظ خواص و تغذیه بهتره ( البته نسبت به خوردن خود خرما یه کوچولو بهتره ولی چون داریم درمورد سلامتی صحبت میکنیم، همین اندک ارجحیت رو باید لحاظ کنیم🙂). بریم با هم فایده‌های شیره خرما رو ببینیم.

1. حفظ جوونی و سلامتی سیستم ایمنی

خوردن چیزایی که آنتی اکسیدان دارن باعث جلوگیری از خیلی مشکلات جسمی میشه. آنتی اکسیدان باعث سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدنه و میتونه از آسیب‌های مربوط به افزایش سن و عدم ایمنی سلول‌ها جلوگیری کنه. خرما سرشار از انتی اکسیدانه و سطح بیشتری از این مورد رو میتونیم توی شیره خرما تجربه کنیم و واسه همیشه با بیماری‌ها و مشکلات تنفسی‌، قلبی و اسیب‌های مغزی ناشی از بالا رفتن سن مثل الزایمر، خداحافظی کنیم.

2. خاصیت ضدباکتری در شیره خرما

شیره خرما

نتایج زیادی از تحقیقات نشون داده که شیره خرما ممکنه اثر ضدباکتری داشته باشه و لازمه که بیشتر تحقیق شه، ولی به‌خاطر وجود فنلی در خرما مشاهده شده که نتیجه‌های خیلی موثری تو کاهش رشد چندین باکتری داشته. تو خاومیانه تنها واسه خاصیت، مزه، سلامتی و … مصرف نمیشه بلکه از این شیره واسه بهبود زخم‌ها هم به‌عنوان یه محصول ضدباکتری استفاده میکنن.

” این به این معنا نیست که از شیره خرما به عنوان درمان بیماری‌ها و دارو استفاده کنیم بلکه میتونه بدن رو تقویت و ایمن‌تر کنه “

3. شیره خرما غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های لازم واسه بدن

یکی از عوامل مهم و پر رنگی که باعث میشه ما تو طول هر روز، بدنی سالم با قدرت و توان بالایی رو داشته باشیم، وجود موادمعدنی و ویتامین‌هاست که به شادابی و سلامت جسم خیلی کمک میکنن، علاوه براین تاثیر زیادی روی بدن ما میزارن. خرما کلی از موادمعدنی مهم از جمله روی، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و اهن و همچنین ویتامین‌های C ،B6 و ویتامین A رو داراست که شدیدا لازم و مفیدن واسه بدن و همونطور که اشاره کردیم، به‌مراتب این خواص میتونن توی شیره خرما تاثیر بیشتری روی بدن بزارن.

4. تامین انرژی بالا در طول روز از فواید دیگه‌ی شیره خرما

شیره خرما

خرما کالری خیلی بالایی داره و این امر فقط با خوردن یه قاشق شیره خرما اونم به خصوص صبح‌ها، کلی انرژی واسه طول روز فراهم میشه. خیلی از ورزشکارا با توجه به شرایطشون و تمرینای نفس‌گیری که دارن از محصولات خرمایی خیلی استفاده میکنن و انتخاب اکثریت به خاطر نحوه‌ی مصرف و مقدار فراورده‌ی بیشتر، شیره خرما هست. به طور معمول تو کشورمون واسه ماه رمضون و خیلی از کشورای دیگه که این ماه زیبا رو دارن، شیره این میوه خوشمزه مصرف زیادی داره که بخاطر سطح انرژی بالا استفاده میشه.

5. شیره خرما، از فیبر بالایی برخوردار هست

مقدار فیبر کافی و مناسب در بدن باعث هضم بهتر و کمک به سیستم معده میشه و این امر نه‌تنها به هضم اسون خود خرما و شیره خرماست بلکه به مواد غذایی دیگه هم کمک میکنه. واسه افرادی که مشکل هضم و دفع دارن و یا اکثر اوقات دچار مشکلات شکمی، یبوست و … هستن، میتونن شیره خرما رو با یکم اب بعدش، مصرف کنن.

6. دوری از کلسترول

خرما به‌طور طبیعی مقدار چربی خیلی کم و طبیعی داره و بدون هیچ روغن اضافه شده درست میشه و هیچ کلسترولی نداره و این موجب بهبود شرایط و سلامت قلب میشه. پس کسایی هم که به مشکلات و بیماری‌های قلبی مبتلا هستن میتونن بدون هیچ نگرانی شیره‌ی خرما رو مصرف کنن و جایگزین بهتری باشه.

آیا شیره خرما واسه افراد دارای دیابت مناسبه ؟

شیره خرما

شیره‌ی خرما به طور کلی قند طبیعی داره و نسبت به قند مصنوعی قندخون رو افزایش نمیده و میتونه یک انتخاب مناسب واسه افراد دیابتی باشه ولی با این حال اگر، خرما سطح قند پایینی هم داشته باشه، پرخوری ممکنه تاثیر منفی بزاره و بهتره که حتما با پزشک درمورد مصرف این محصول مشورت کنید. احتمال داره که دستوری رو واسه مصرفش بده و مقدار مشخصی رو طی یک روز بخورید.

موارد استفاده از شیره خرما

شیره خرما بخاطر بافت نرم خرما، عطر و طعم شیرینی که داره خیلی شبیه به عسل میشه. میشه مثل عسل ازش استفاده کرد و واقعا به اندازه‌ی عسل طبیعی، سالم و مقوی هستن.

میتونید از شیره خرما تو دستورای مختلف کیک، دسر و… خیلی راحت استفاده کنید، تا از استفاده بیش از حد شکر بپرهیزید. با این محصول میشه سس‌های خوشمزه و عالی درست کرد و راحت تو موارد مختلف غذایی استفاده کرد. همچنین واسه وعده‌های صبح هم عالیه و میتونید به صورت جداگونه استفاده کنید.

چه مقداری از شیره خرما رو طی روز مصرف کنیم مناسبه ؟

به عنوان یک فرد سالم میتونید تو طول روز 5 یا 6 تا خرما بخورید و توجه داشته باشید که، خرماهای بزرگ‌تر کالری و قند بیشتری دارن، اما نمتونیم همین تعداد رو واسه شیره خرما در نظر گرفت. خوردن زیادی و بیش‌از حد شربت خرما میتونه واسه بدن بد باشه و هرچیزی به اندازه متعادل و مناسبش واسه بدن خوبه (نه کم نه زیاد) ولی، این شیره جذابو میتونیم بهترین جایگزین واسه خیلی چیزای شیرین و قنددار و چربی‌های مضر بدونیم و مصرف کنیم.

این جایگزین کردن و مصرف مناسب میتونه نسبت به چیزای دیگه از افزایش وزن جلوگیری کنه و روند خیلی کمتری داشته باشه ولی، پرخوری و مصرف بیش‌از حد میتونه باعث افزایش وزن بشه و کسایی که می‌خوان وزن کم کنن باید حتما تو مصرف شیره خرما رعایت کنن و به‌جای چیزای دیگه مصرف بشه.

شیره خرما کالری زیادی داره و سرشار از قند طبیعی هست و این یعنی ممکنه پرخوری به بدن شما اسیب بزنه. توصیه میشه بیش‌تر از 2 یا 2.5 تا قاشق غذا خوری تو طول روز مصرف نکنید و حتما اگر مشکل خاصی داشتید بهتره با پزشکتون حتما صحبت کنید.

شیره خرما و عسل

از بهترین انتخاب‌ها میان محصولات خرمایی

شیره خرما میتونه بهترین انتخاب واسه کسایی که غذا و دسر‌های شیرین رو دوست دارند باشه و با حفظ سلامتی به شیرینی دوست داشتنی رسید. این شیره‌ی خوشمزه و مقوی رو میتونید به راحتی تو دستورالعمل‌های مختلف استفاده کنید. تهیه‌ی شیره‌خرما تو خونه امکان پذیره ولی خرید این محصول تو بازار بهتره و با توجه به موارد تهیه نسبت به درست کردن، راحت‌تر و بهتره و میتونید این رو، به‌راحتی تجربه کنید، ولی حتما توجه داشته باشید که کاملا سالم، بدون هیج مواد افزودنی، شکر، روغن و یا هر نوع رنگ مصنوعی و مواد تشکیل دهنده ساخته شده باشه، چون در غیر این صورت انتظاری که باید از خوردن شیره خرما داشت رو دیگه نباید داشت🙂.

برای تهیه شیره خرما و محصولات جذاب و خوشمزه‌ی خرمایی میتونید یه سر به فروشگاه زرین‌خرما بزنید و خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خرمایی رو تجربه کنید. حتما این مقاله رو با بقیه به اشتراک بزارید و یادتون نره نظراتتون رو زیر همین پست برامون بنویسید و تجربه استفاده از شیره خرما و محصولات خرمایی دیگه رو بنویسید تا بتونیم از تجربه‌های هم استفاده کنیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. حقیقتش من تا به حال شیره خرما رو نخورده بودم. برای اولین بار از فروشگاه شما سفارش دادم و واقعا طعم و مزه اش به دلم نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا