مقالات خرمارژیم و تغذیه

ارزش غذایی خرما و رطب + مقدار کالری آن

خرما یک میوه گرمسیری و بسیار شیرین است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این محصول بسیار لذیذ، از مغذی‌ها و ریز مغذی‌های مفید برای بدن ساخته شده است. از این رو طبیعی است که جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی هر فرد داشته باشد. با این حال دانستن مقدار کالری و ارزش غذایی این میوه برای برخی افراد همچون ورزشکاران و بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.
ناگفته نماند هر نوع خرما کالری و مواد معدنی مختص به خود را دارد. با این حال تعیین شاخص غذایی هر کدام به طور جداگانه تقریبا غیرممکن است. از این رو در ادامه کالری و ارزش غذایی معروف‌ترین خرماهای ایران را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه زرین خرما باشید تا به جواب تمام سوالاتتان برسید.

خرما چقدر کالری و انرژی دارد؟

قبل از تعیین ارزش غذایی خرما، بیاید ببینیم این میوه چقدر کالری دارد. خرما یک میوه سرشار از ساکارز و گلوکز است. ساکارز و گلوکز واحدهای اصلی سازنده قند هستند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که خرما پُر از قند است. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص یا ورزشکارانی که در رژیم غذایی هستند، به هیچ عنوان نباید در مصرف این میوه زیاده روی کنند. به خصوص اینکه خرما یک میوه خشک است. همانطور که مستحضر هستید، میوه‌های خشک به دلیل از دست دادن آب، مقدار بیشتری قند نسبت به نمونه‌های تَر خود دارند. به طور کلی، کالری برخی از انواع معروف خرما به شرح زیر هستند:

نوع خرمامقدار کالری در 100 گرم
مجول277
دگلت نور282
مضافتی156
زاهدی300

ارزش غذایی و مقدار مواد معدنی موجود در خرما

هر خرما حاوی کالری، پروتئین، کربوهیدرات، قند، فیبر و چربی است. مقدار این مواد در انواع مختلف خرما متفاوت است. اما به طور میانگین، مقدار مواد مغذی تشکیل دهنده خرما به شرح زیر است:

مواد تشکیل دهنده 100 گرم خرمامقدار
کالری277
پروتئین1.8  گرم
کربوهیدرات75  گرم
قند66.5  گرم
فیبر6.7  گرم
چربی0.2  گرم

در ادامه ارزش غذایی برخی از خرماهای معرفی شده در بخش کالری را بررسی خواهیم کرد.

ارزش غذایی خرمای مضافتی

خرمای مضافتی یکی از خوشمزه‌ترین خرماهای ایران است که خواستگاه اصلی آن شهرستان بم است. این خرما به دلیل رطوبت بالا، دارای شیره زیادی است. ارزش غذایی این محصول به شرح زیر است:

مقدارخرمای مضافتی (100 گرم)
156کالری
2 گرمپروتئین
42 گرمکربوهیدرات
38 گرمقند
4 گرمفیبر
0چربی

ارزش غذایی خرمای مجول

خرمای مجول نوعی خرمای بزرگ، شیرین و با کیفیت است که خاستگاه اصلی آن کشور مراکش است. از آنجایی که طعم این خرما تقریبا شبیه کارامل است، طرفداران زیادی دارد و همچنین قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر خرماها دارد. ارزش غذایی این خرما به شرح زیر است:

خرما مجول (2 عدد)مقدار
کالری133
پروتئین0.8  گرم
کربوهیدرات36  گرم
قند32  گرم
فیبر3.2  گرم
چربی0

ارزش غذایی خرمای دگلت نور

خرمای دگلت نور که بومی کشور عراق است، یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نوع خرماها در جهان است. این خرما پیشتر در جنوب کشور ایران نیز کشت می‌شد، اما به دلیل شوری آب کارون پرورش آن متوقف شده است. خرمای دگلت نور از خرمای مجول بسیار کوچک‌تر است، با این حال ارزش غذایی مشابه با مجول دارد. به طور کلی ارزش غذایی این خرما به شرح زیر است:

خرما دگلت نور (2 عدد)مقدار
کالری40
پروتئین0.2  گرم
کربوهیدرات5.3  گرم
قند4.5  گرم
فیبر0.6  گرم
چربی0.03  گرم

ارزش غذایی رطب

رطب که به خرمای تازه و نیمه رسیده اطلاق می‌شود، دارای ارزش غذایی متفاوتی نسبت به خرما است. ارزش غذایی رطب به شرح زیر است:

رطب (100 گرم)مقدار
کالری142
پروتئین1.8  گرم
کربوهیدرات37  گرم
فیبر3.5  گرم
چربی1  گرم

سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی خرما

علاوه بر موارد گفته شده، خرما حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، مس و منیزیم نیز است. مقدار این مواد معدنی در خرماهای مختلف متفاوت است.

سخن پایانی

خرما میوه‌ای ارزشمند و پر از قند است که می‌تواند جای قند را در سینی چای شما پر کند. علاوه بر آن، خوردن پنج عدد خرما در روز می‌تواند انرژی شما را تا حد زیادی تامین کند. باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر ماده مغذی، نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است باعث آسیب به شما شود. خرما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث زیان به بدن شما شود، به خصوص اگر دچار مشکلات سلامتی خاصی مانند دیابت باشید. بنابراین، سعی کنید این محصول شگفت انگیز را در حد اعتدال مصرف کنید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا