مقالات خرما

خرمای شهابی، قند بی‌ضرر

خرما این میوهی بهشتی، که خواص بسیار زیادی دارد و کمتر ایرانیای را می‌توان پیدا کرد که از این طلای سیاه نخورده باشد. اما خرما انواع مختلفی دارد و هر کدام خواص و ویژگیهای مختص به خود را دارا می باشد. در این مقاله به بررسی یکی از این انواع خرما یعنی خرمای شهابی یا شابی میپردازیم. 

شکل ظاهری خرمای شهابی

شکل ظاهری خرمای شهابی قبل از بیان ویژگیهای ظاهری خود خرما، به بررسی شکل ظاهری نخل این میوه می‌پردازیم. ارتفاع نخل خرمای  شهابی حداکثر تا ۱۶ متر میرسد و قطر آن بین ۳۵ تا ۷۵ سانتیمتر و طول برگ آن حدود ۴ متر است. رنگ خرما در مراحل کیمری، خلال، رطب و خرما به ترتیب سبز، زرد، قهوهای و قهوهایتیره می باشد. بافت آن در مرحله کیمری و خلال، سخت و در حالت رطب، نرم و در مرحله خرما بهنسبت سخت است. وزن خرما بین ۹ تا ۱۴ گرم متغیر و عرض آن حدود ۲۰ میلیمتر می‌باشد. وزن هسته خرما نیز حدود ۱ گرم است.

شکل ظاهری خرمای شهابی 

خرمای شهابی در مقایسه با خرمای کبکاب و زاهدی طول بیشتری دارد و نخل آن در مقابل کمآبی بین این ۳ نوع خرما، مقام دوم را دارد. این خرما دارای بافت نرم و گوشتی و مخروطی شکل است و حالت نیمهتر دارد که شبیه به خرمای پیارم ولی مرطوبتر از آن است. 

مناطق کشت و صادرات آنمناطق کشت و صادرات آن

خرمای شهابی در مناطقی از جمله: بوشهر، فارس و سیستانوبلوچستان کشت میشود ولی بیشترین و مرغوبترین خرمای تولید شده متعلق به بوشهر میباشد که عمده کشت این خرما در برازجان بوشهر انجام می‌شود. این نوع از خرما که بیشترین تولید خرمای بوشهر است به میزان ۲۰ هزارتن در این استان تولید میشود و سهم استان بوشهر در تولید خرما حدود ۱۵۰ هزار تن میباشداغلب این نوع از خرما را به سوغات پشت‌کوه بوشهر میشناسند.

در مورد صادرات خرمای شهابی باید گفت که این محصول اغلب به کشور های عربی حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد و کشورهایی نظیر روسیه و اوکراین هم بهخوبی از این محصول استقبال کردهاند. 

 طریقه نگهداری

 طریقه نگهداری  اصول اصلی نگهداری خرما با رطب فرق میکند. معمولا رطب را در یخچال و خرما را در دمای اتاق نگهداری میکنند. سعی کنید خرما در دمای زیر ۲۰ درجه نگهداری شود و به میزان مصرف، آن را شسته و بقیه را در ظرف نگهداری کنید تا خرمای شهابی، این میوه‌ی خوشمزه به‌خوبی هر چه تمام میل شود. 

فواید خرمای شهابی

فواید خرمای شهابی

این خرما به دلیل داشتن میزان شیرینی کمتر نسبت به خرماهای دیگر، مناسب افراد دیابتی است؛ البته این افراد باید رژیم خاص خود را داشته و به اندازه کافی و تحت کنترل پزشک خود، از این میوه مصرف کنند. خارک شهابی به دلیل داشتن فیبر بالاتر، باعث جلوگیری از یبوست و کنترل قند خون می‌شود.

میزان گلوکز خرمای شهابی، ۱۶ تا ۶۷ درصد وزن‌ تر خرما، فروکتوز ۰ تا ۴۹ درصد و ساکاروز آن بین ۰ تا ۱۶ درصد است. این خرما به دلیل داشتن مواد مفید، قابلیت آنتی‌ اکسیدانی دارد و ضد باکتری و سرطان می باشد. خوردن خرمای شهابی به دلیل وجود مواد معدنی، باعث بالارفتن ایمنی بدن در مقابل بیماریها میشود. 

موسیقی و خرمای شهابی

محبوبیت خرمای شهابی

اگر به موسیقی محلی علاقه داشته باشید، نام خرمای شهابی در آهنگ قصه نخل آقای محسن حیدریه آمده است که قسمتی از شعر را مشاهده می‌کنید: 

صِدِی شُر‌شُر بارون، میا از توی نُودون 

دُوارِه پُر شده اُو، تِمومِ بَند و سامون 

می‌لرزه تن «شاوی» ، می‌رقصه بور کَبکاب 

دُواره به دل اُو، می‌شینه گل مهتاب 

در آخر باید گفت خرمای شهابی از لحاظ قیمت از خرمای کبکاب بالاتر است ولی به‌خاطر وجود قند پایینتر همواره مورد توجه افراد دیابتی بوده و برای آنان از لحاظ کنترل قند، مناسبتر میباشد. 

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا