مقالات خرما

خرمای زاهدی به‌صرفه‌ترین نوع خرما در بازار

خرمای زاهدی یکی از انواع خشک، خرماس و تو سطح گسترده‌ای از دنیا به خصوص ایران کشت میشه. مناطق مناسب برای کشت این خرما کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب استان فارس هستند. ایران بخاطر آب و هوای متنوعش برای کاشت و برداشت انواع خرما خیلی مناسبه (آب و هوای گرم و خشک برای کشت خرمای زاهدی مناسبه) و میزان برداشت خرمای زاهدی تو ایران عالیه. قیمت این خرما نسبت به بقیه خرماها پایین‌تر و به‌صرفه‌تره که درکنار خواص ارزشمند و خوش طعم بودنش، از انواع بازار پسند محسوب میشه و مصرف بالایی داره. حتی افراد دیابتی هم میتونن از این نوع خرما به عنوان قند استفاده کنن.

مرغوب‌ترین نوع خرمای زاهدی رنگ قهوه‌ای روشن یا درواقع همون قهوه‌ای شکلاتیه که بهش قصب یا به زبون عربی زهدی میگن. این خرما برای کشورهای عربی، افریقایی و افغانستان و پاکستان جذابیت ویژه‌ای داره به طوری که بیشترین صادرات ما به این کشورهاست. جالبه که ذکر کنیم سالانه حجمی معادل هزاران تن این خرما برداشت میشه و از این میزان حجم زیادیش صرف مصرف داخلی میشه و حجم باقی مونده برای صادرات اماده میشه.

خرمای زاهدی

 

خرمای زاهدی با خواص منحصر به فرد!

خواص و فواید انواع خرماها خیلی شبیه همه و تفاوت عمده درواقع تو میزان عناصر مفیدشه که میتونه مصرفشو برای بعضی افراد خاص کنه!

خواص کلی زاهدی شامل موارد زیر میشه:

  • قند زاهدی فروکتوزه و این نوع قند خیلی‌زود توی سوخت‌وساز سلولی بدن به مصرف میرسه، پس برای افراد دیابتی یه گزینه فوق العادس! و حتی برای کاهش وزن ایده آله!
  • این خرما بخاطر جذب کاتالوئید، جذب ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها رو آسون‌تر میکنه. تو مقاله 15 خاصیت عجیب هسته خرما ذکر کردیم که هسته خرما سرشار از آنتی اکسیدانه پس میتونید قهوه هسته خرمارو تهیه کنید و همراه با زاهدی که جذب آنتی اکسیدان رو بالا میبره مصرف کنید. قول میدم این میتونه براتون یه تجربه جذاب و مفید باشه! همونطور که میدونید آنتی اکسیدان ضد سرطانه!
  • این خرما طبع بسیار گرمی داره و برای افراد با طبع سرد مناسبه.
  • منگنز برای تسکین اعصاب ضروری و موثره. خرمای زاهدی با میزان منگنز بالایی که داره میتونه به آرامش فکر و اعصابتون کمک کنه.
  • این خرما سرشار از ویتامین‌های B2،B1 ،C و… است، که سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها رو افزایش میده و نقش به سزایی تو عملکرد عضلات داره و حتی هضم و گوارش معده رو آسونتر میکنه.
  • خرمای زاهدی سرشار از فیبر و ویتامین B1 هست که به هضم و گوارش غذا کمک میکنه پس برای افرادی که مشکلات گوارشی دارن مناسبه.
  • کلسترول خون رو به طرز شگفت انگیزی کاهش میده و برای سلامت قلب به شدت مفیده.
  • پتاسیم خرما زاهدی برای رفع خستگی و درد عضلات به ویژه بعد از تمرین‌های سخت ورزشی خیلی مفیده.
  • کلسیم این خرما خیلی بالاست و به خاطر همین برای سلامت استخوان‌ها مفیده.
  • خرما زاهدی مثل سایر خرماها سرشار از آهنه که برای کم‌خونی توصیه می‌شه.
  • برای تهیه الکل و سرکه هم به کار میره.

خرمای زاهدی

نگهداری از خرمای خشک زاهدی

زاهدی برای نگهداری به یخچال نیاز نداره ولی اگر می خواید اونو برای بلند مدت نگهداری کنید، حتما این خرمارو تو جای خنک نگهداری کنید.

 

شکل ظاهری زاهدی

زاهدی، بیضی شکل و رنگش قهوه‌ایه، میزان چسبندگی هسته به میوه متوسطه. خارک این خرما اوائل شهریور میرسه، ولی میوه کاملاً رسیدش اواخر شهریور ماه برداشت میشه. این خرما از انواع خشکه.

خرمای زاهدی

برای تهیه این خرما و محصولات جذاب و خوشمزه‌ی خرمایی میتونید یه سر به فروشگاه زرین‌خرما بزنید و خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خرمایی رو تجربه کنید. حتما این مقاله رو با بقیه به اشتراک بزارید و یادتون نره نظراتتون رو زیر همین پست برامون بنویسید و تجربه استفاده از این خرما و انواع مختلف این میوه شیرین، خوشمزه و پرخاصیت رو بنویسید تا بتونیم از تجربه‌های هم استفاده کنیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا