مقالات خرما

مضرات خرما؛ 7 عوارض مصرف بیش از حد خرما که باید بدانید

شاید با خودتان بگویید “مگه ممکنه خرما هم مضر باشه؟” باید بگویم بله! تا به حال سخنان زیادی درباره فواید خرما شنیده‌ایم اما کسی به ما نگفته است که مصرف زیاد خرما ممکن است خطرساز شود. اول اینکه سیستم بدنی همه آدم‌ها شبیه به هم نیست و ممکن است تاثیر مثبتی که خرما بر بدن شما میگذارد بر بدن فرد دیگری نتیجه عکس بدهد؛ یا اینکه زیاده‌روی در مصرف خرما نه تنها تاثیر آن را چند برابر نمیکند بلکه میتواند به شما آسیب هم بزند. با ما همراه باشید تا مضرات خرما و خطرات احتمالی مصرف بیش‌ازحد آن را بررسی کنیم.

1. مشکلات گوارشی

عوارض خرما

خرما معمولا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش میشود اما در شرایطی ممکن است سیستم گوارش را دچار مشکلات حاد بکند.

2. افزایش غیرطبیعی فیبر بدن

افزایش غیرطبیعی فیبر بدن از مضرات خرما

در حالت معمول خرما سرشار از فیبر است و باعث تقویت و سلامت دستگاه گوارش میشود. اما تصور کنید تا به امروز شما تغذیه مناسبی نداشته‌اید و مقدار مناسب فیبر به بدن شما نرسیده است. از قضا یک روز شما درباره خواص بی‌شمار خرما می‌شنوید و تصمیم میگیرید تمام موادی که تا به حال بدنتان را از آن محروم کرده بودید را در مدت کوتاهی جبران کنید. شما اقدام به خوردن روزی 10 الی 12 عدد خرما می‌کنید. بدن شما دچار شوک دریافتی مواد مغذی مثل فیبر میشود و این افزایش ناگهانی به جای اینکه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد نتیجه عکس میدهد و شما ممکن است دچار مشکلات گوارشی مثل نفخ و یبوست شوید و حتی امکان دارد شما دچار اسهال شوید. پاسخ بدن شما میتواند به این افزایش ناگهانی متفاوت باشد.

3. روکش مومی دردسرساز

مشکلات گوارش با وجود روکش مومی از مضرات خرما

همه ما عاشق میوه‌های براق و درخشان با ظاهر مرغوبیم و همیشه هنگام خرید به سمت میوه‌هایی جذب میشویم که جلب توجه بیشتری میکنند و ظاهر زیباتری دارند این مساله باعث شده فروشندگان برای جذب مشتری بیشتر با روکش‌های مومی خرما را براق کنند و برای این کار از اسپری‌های شیمیایی یا روکش‌های نفتی استفاده کنند تا مدت زمان طولانی تری درخشان بماند و تازه جلوه کند. مصرف این مواد در طولانی مدت ممکن است شما را دچار مشکلات گوارشی شدید و حتی سرطان بکند.

4. بروز اسهال و دردهای شکمی

بروز اسهال و دردهای شکمی از مضرات خرما

سولفات نوعی ماده شیمیایی است که برای از بین بردن باکتری‌های خرما و نگهداری طولانی مدت به خرما اضافه می‌شود. بعضی افراد به سولفات حساسیت دارند و ممکن است دچار درد شکم و اسهال شوند. پس از حساسیت‌های بدن خود آگاه باشید. همچنین سولفات اضافه شونده به خرما ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی و خارش شود.

5. افزایش وزن

افزایش وزن از مضرات خرما

خرما از جمله خوراکی هایی است که از انرژی و کالری بالایی برخوردار است. هر عدد خرما به صورت متوسط دارای 8 کالری می‌باشد مصرف زیاد این میوه خوشمزه میتواند برای افرادی که مستعد چاقی هستند باعث افزایش وزن شود.

6. افزایش افراطی پتاسیم خون و سکته مغزی

افزایش افراطی پتاسیم خون و سکته مغزی از مضرات خرما

بدن همه ما نیاز به سطح مشخصی از پتاسیم دارد. به صورت کلی پتاسیم در عملکرد عصب و سلول‌های ماهیچه، از جمله عضلات قلب، نقش حیاتی ایفا می‌کند و باعث افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشارخون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد اما میزان بالای این ماده در سطح خون میتواند جان فرد را به خطر بیندازد. به صورت طبیعی سطح پتاسیم در خون بین 3.6 تا 5.2 میلی‌مول بر لیتر (mmol/L) می‌باشد. پتاسیم بالای 5.5 mmol/L به طور قابل توجهی بالا است و باید نگران باشید. خرما سرشار از پتاسیم است و مصرف آن به افرادی که پتاسیم خون بالایی دارند (به این شرایط هایپرکالمی میگویند)اصلا توصیه نمیشود. این افراد باید مضرات خرما را به شدت جدی بگیرند.

7. کاهش توانایی بدن در تحمل فروکتوز

کاهش توانایی بدن در تحمل فروکتوز از مضرات خرما

سیستم گوارش بعضی افراد فروکتوز را به درستی هضم نمیکند. فروکتوز ماده‌ای است که در اکثر میوه‌ها حضور دارد و باعث طعم شیرین آن‌ها میشود. خرما هم از قائله مستثنا نیست و حاوی مقدار قابل توجهی فروکتوز است. افرادی که در هضم فروکتوز دچار مشکل هستند اگر مقدار زیادی خرما بخورند در بدن آنها شرایطی به وجود می‌آید که به آن عدم تحمل فروکتوز می‌گویند. این مساله میتواند فرد را دچار دردهای شکمی و روده بکند. اگر از این قبیل افراد هستید مضرات خرما را جدی بگیرید.

کاهش توانایی بدن در تحمل فروکتوز از مضرات خرما

خرما به صورت عادی برای افردای که از سلامت کامل برخوردارند مضر نیست اما مصرف بیش‌ازحد آن(مثلا روزی ده تا) میتواند فرد را دچار مشکل کند. افرادی که شرایط بدنی خاصی دارند برای مصرف خرما بهتر است که با پزشک خود مشورت کنند سپس اقدام به مصرف آن نمایند. در آخر باید بگویم که نه تنها مصرف بیش از حد خرما بلکه مصرف زیاد از حد هر ماده مقوی و خوشمزه دیگری میتواند بدن شمارا دچار مشکل کند. بدن همه ما به سطح معینی از مواد معدنی و مواد آلی نیاز دارد هر کدام از این مواد اگر از سطح معینی بالاتر رود یا پایین‌تر بیاید سلامتی را به خطر می‌اندازند پس اعتدال را حتما رعایت کنید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عالی آفرین به آقای زندی با این مطالبشون که باعث میشه دیگر مردم بهتر این میوه رو بشناسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا