مقالات خرمارژیم و تغذیه

9 خواص شگفت انگیز خرما، هر انچه بدن نیاز دارد تنها در یک میوه شیرین!

از قدیم تو هر خونه و خانواده ایرانی میوه استوایی و خوشمزه “خرما” بوده و‌ کلی راجب مقوی بودنش صحبت میشده که همراه خودش کلی سلامتی رو به‌همراه میاره. همیشه تو هر برنامه غذایی سالم و توصیه‌های هر دکتر و… بهش اشاره شده که چقدر می تونه برای سلامتی بدن و سالم موندن در برابر خیلی بیماری‌ها مفید باشه. خواص خرما به‌قدری هست که توی هزارتا مقاله و محتوای مختلف میشه بهش پرداخت چون تمام فوایدش حالت زنجیره‌ای دارند که سیر تا پیاز بدن رو تحت سلامتی قرار میدند😀.

اعتقاد خیلی‌ها به این بوده که خرما از ایران سرچشمه میگیره و استفاده بیشترش مربوط به سرزمین خودمون بوده ولی در صورتی که خیلی قبل‌تر از ما توی مصر ازش استفاده می کردند و استفاده‌های زیادی برای درست کردن خیلی چیزا داشته. با استفاده از تجارت‌های زیادی که صورت گرفته، درقدیم از جنوب‌غربی اسیا، اسپانیا، شمال افریقا به جاهای زیادی صادر میشه و درحال حاضر یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی غذاهای خاورمیانه هست.

30نوع خرما یافت شده ولی تقریبا سه نوع کلی نرم و تر، نیمه‌خشک و خشک هست که با میزان متفاوتی از گلوکز، ساکارز و فروکتوز که قندهای طبیعی و منبع انرژی خوبی برای بدن هستند، دارای تمایز نسبت به‌هم میشن. خلاصه ظاهر میوه خرما اینه که یه پوست قهوه‌ای تیره، گوشت نرم و شیرین داره. خیلیا فک میکنن خرما میوه‌ی خشکه اما میوه‌ای همیشه تازه هست که بخاطر بافت گوشتیش، هیچ ابی از اون خارج نمیشه. خرما قند طبیعی داره که عامل مهمی واسه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی هست.

 

خواص خرما، بیش از آن چیزی که فکر کنیم…!

بریم خواص خرما این میوه‌ی شیرین و همه کاره مفید رو باهم بررسی کنیم.

 

غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی

اگر دنبال پروتئین‌های کامل هستید قطعا خرما تو رژیم غذایی خیلی کمک میکنه و منبع مهمی واسه پروتئین هاست که تو تناسب اندام به ما کمک میکنه و عضلات رو قوی‌تر نگه میداره. حتی کسایی که به‌طور منظم به سالن‌های بدنسازی میرن، قطعا توی بخشی از برنامه روزانشون چندتا خرما باید بخورند.

خرما منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی، انرژی و فیبر هست و همچنین حاوی کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم و روی هست. خرما به عنوان جایگزین سالم قند نامیده می‌شه چون بر خلاف قند فقط کالری خالی تأمین نمی‌کنه و سطح انرژی بالا و طبیعی رو میتونید به راحتی تجربه کنید.

نکته‌ی مهمی که هست اینه که خرمای خشک نسبت به خرمای نرم و تر درصد و میزان خاصیت‌هاش بیشتره، نه اینکه خاصیت اضافه داره بلکه میزان اون خواص خرما که کلی هستن بیشتره، مثلا مقدار کالری و گلوکز بیشتری داره و غیره (74 گرم کربوهیدرات).

 

سلامتی بافت‌ها، امنیت کامل!

خرما علاوه بر ویتامین و مواد معدنی سرشار از انتی اکسیدان طبیعیه و همونطور که میدونید انتی اکسیدان‌ها به طور کلی از سلول‌های ما در مقابل رادیکال‌های ازاد که باعث واکنش‌های مضر و پیری و اسیب سلول‌ها میشن محافظت میکنن و این فقط بخشی کلی از این ویژگی پراهمیت هست. انتی اکسیدان‌های ضد بیماری دیگه‌ای مثل:

کاروتنوئیدها: حفظ سلامتی قلب و کاهش اختلال‌های چشم

فلاونوئیدها: خاصیت ضد التهابی و کاهش خطر دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان

اسیدهای فنولیک، ایزوفلاون‌ها، لیگنان‌ها، تانن‌ها و استرول‌ها… تو خرما هستن که ترکیبات ضدالتهابی و ضدمیکروبی و خواص ضدقارچی دارن و درنتیجه در مقابله با بیماری‌های عفونی نیز نقش داره و حسابی برای سلامتی بدن و بافت‌ها مفید هستن.

 

تقویت سیستم عصبی و دوری از آلزایمر از خواص خرما🧠

یکی دیگه از خواص خرما که خیلی مهمه کمک به مغز و سیستم عصبی هست. ویتامین B4 یا کولین در روند حافظه و یادگیری مغز موثر هست که با خوردن منظم خرما به این جهت کمک خیلی بزرگی میشه. همچنین خرما کلی پتاسیم داره و در عین حال سدیم کمتر که این امر تا حد زیادی به سیستم عصبی کمک میکنه. خرما با کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها در مغز از مغز در برابر بیماری الزایمر مراقبت میکنه. همچنین کودکان دچار الزایمر و افراد مسن با خوردن خرما میتونن به حفظ سیستم عصبی و بهبود اون کمک کنن.

سلامتی با خرما

فاصله زیاد تا کم خونی شایع و حفظ سلامت قلب

به غیر از فلوئور که دندان‌های ما همیشه سالم باقی میمونن، اهن هم داره که کم خونی‌های دچار فقر اهن رو خیلی بهبود میده و در نتیجه درصد برخورد با عوارض کمبود اهن یعنی خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه رو کاهش میده. حتی خرما برای تصفیه خون هم عالیه که دیگه خودتون میدونید این امر چقدر مهمه💚 و فراموش نکنید که، خوردن خرما در کنار ورزش واقعا به قلب و عروق قلبی کمک خیلی بزرگی میکنه و نتیجه‌های خوبی واسه خون بدن داره که همین خودش عامل خیلی چیزاست.

از جمله فواید خرما و خوردنش اینه که به‌طور قابل توجهی روی شاخص توده بدن، کلسترول تام، LDL یا HDL تاثیری نداره و مهم‌تر از همه قند خون و سطح چربی خون رو به هیچ عنوان افزایش نمیده و بلکه در گذر زمان اون‌ها رو کاهش میده، البته که به وسیله‌ی جایگزین کردن با قند و چربی‌های مضر، مصرف منظم و همیشگی خرما، این اتفاق ها می افته.

تنظیم قند خون و سلامت قلب رابطه‌ی مستقیمی دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع دو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله حمله قلبی بالایی دارند و همونطور که میدونید بیماری‌های قلبی عروقی مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر دربین افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستن، پس چه بهتر که با مراقبت و پیشگیری به مبتلا شدن به این بیماری‌های خطرناک، با مصرف درست و جایگزین کردن، جان خودمون و دیگران رو هم با مطلع کردن حفظ کنیم.💖

فواید خرما

کاهش کلسترول برای حفظ تعادل و سلامت بدن

یکی از مهم‌ترین خواص خرما به طور ویژه کاهش بلافاصله کلسترول است که نتیجه‌های پراهمیت و قطعی مثل کمک به کنترل و کاهش وزن و همچنین سلامت استخوان‌ها رو به دنبال داره. خرما فاقد کلسترول است و حاوی چربی بسیار کمی است.

مواد مغذی مهم و اساسی مثل مس، سلنیوم و منیزم در خرما باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می شه و کسایی هم که پوکی استخوان و شکستگی دارن قطعا می‌تونن با خوردن خرما در روز به محکم شدن استخوان‌ها کمک کنن. همچنین ویتامین K موجود در خرما به تنظیم انعقاد خون و سوخت‌وساز استخوان‌ها کمک میکنه.

 

کنترل دیابت را به دست بگیرید

دیابت شیرین یکی‌از بیماری‌ها شایع هست که با چندین دارو و مکمل انسولین درمان میشه. تحقیقات نشون داده که خرما برای کاهش سطح قند خون و چربی مفیده و این میتونه تولید انسولین رو بالا ببره و همچنین به کاهش میزان جذب گلوکز از روده کمک کنه و درنتیجه خطر ابتلا به دیابت رو کاهش بده.

دیابت و خرما

از فواید خرما، حفظ زیبایی پوست با ویتامین‌ها

ویتامین های C و D موجود در خرما قابلیت ارتجاعی پوست رو نگه میدارند و این نتیجه خوبی مثل داشتن پوست صاف رو به همراه داره. علاوه‌بر این حتی اگر مشکلات پوست دارید میتونید با خوردن خرما در بلند مدت تاثیرشو ببینید. همچنین از تجمع ملانین در بدن جلوگیری میکنه که مزایای زیادی از جمله ضدپیری رو به همراه داره.

 

هضم و دفع عالی با کمک به معده و روده

3 تا دونه خرما در روز حدود 18درصد فیبر رو تامین میکنه که به هضم غذا خیلی کمک میکنه. مطالعات نشون داده که خوردن خرما در جهت بهبود حرکات روده موثر بوده و سطح مواد شیمیایی مدفوع رو خیلی کاهش میده و این خیلی مهمه، چون این مواد شیمیایی به سلول‌ها اسیب میرسونن و باعث جهش‌های منجر به سرطان میشه.

نمیدونم یکی از بدترین حالات معده که حسابی ادمو پیر میکنه یعنی یبوست رو تجربه کردید😖 یا اصلا یادتون میاد اون شرایطو یا نه حالا درکل باید اینو بدونید که خرما حسابی کمک میکنه به این قضیه و حتی برای مدت‌ها ماهارو دور میکنه و هرچی بیشتر به طور منظم هر روز استفاده کنید اصلا دیگه مشکل معده نخواهید داشت، چون به راحتی عامل حرکت توی روده رو تحت تاثیر مثبت قرار میده. اگر مشکل یبوست رو داشتید کافیه که چندتا دونه خرما رو توی اب خیس کنید و بخورید و میبینید که خیلی سریع حل میشه.

خواص خرما

دیگر خواص خرما، ویژه در مردان و زنان

از خواص خرما در مردان اینه که به سلامت جنسی کمک میکنه و بهبود میبخشه و از سنین بالا سلامت جنسی رو غنی میکنه و افزایش میده. همچنین در زنان باعث تسهیل و راحتی هنگام بارداری میشه و هنگام زایمان عمل اکسی‌توسین رو به راحتی تقلید میکنه و به راحتی باعث انقباض طبیعی در عضلات زنانه میشه و همچنین به‌خاطر داشتن فیبر زیاد از مشکلاتی که ممکنه در دوران بارداری به وجود بیاد جلوگیری کنه. خوردن خرما در زنان باعث میشه از عواقب یائسگی کاسته بشه و همچنین درد استخوان‌ها تا حد زیادی کمتر بشه.

 

خواص خرما و اهمیت ان در استفاده از غذا ها و میان وعده ها

سلامتی کامل با کلی از فواید خرما، جایی دیگه گیر نمیاد!😊

در نتیجه‌ی مقاله فهمیدیم که این میوه‌ی بسیار شیرین دارای قند طبیعیه و 3تا دونه خرما حدود 200 کالری، 54 گرم کربوهیدارت و حدود 5 گرم فیبر، یک گرم پروتئین بدون چربی رو تامین میکنه و تنها بخشی از اون به تنهایی طیفی از مواد مغذی و ویتامین‌های گروه B ،K، ویتامینA1 و C وکلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی و منگنز رو تامین میکنه و دیگه نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین وغیره ندارید. خرما به دلیل وجود گلوکز و ساکارز و فروکتوز دارای سطح انرژی بالا و پاکی برای بدن هست، به‌همین دلیل به‌عنوان یه میان وعده خیلی خوب عمل میکنه.

پس ازاین به‌بعد اگر دلتون هوس کرد یا اشتیاقی واسه خوردن محصولات شیرین و شکر ناسالم داشتید🍩 همرو فراموش کنید و تا میتونید کاهششون بدید و خرما رو جایگزین کنید و مطمئناً اونقدرم سخت نیست این کار و میتونید بین غذا و وعده‌هاتون استفاده کنید و همچنین خوردنی‌های خوشمزه یا حلواهای خرمایی و هرچیزی که فکرش میکنید رو با خرما درست کنید و مثل یه عادت هر روز به‌طور منظم استفاده کنید.

اینجا تو فروشگاه زرین خرما می‌تونی محصولات رو ببینی و از تنوع توی زرین خرما لذت ببری. راستی یادتون نره که تجربه‌هاتون رو از این میوه شیرین و خوشمزه بیان کنید و اینکه تاحالا چه تاثیری داشته واسه شما از زمانی که مصرف میکردید؟ و هم اینکه چه‌چیزایی باهاش درست میکنید؟ با کامنت‌هاتون به استفاده بهتر از این میوه به دیگران کمک کنید و این مقاله رو بفرستید واسه اطرافیان تا از فواید خرما و تاثیرش توی سلامتی باخبر بشن. یادتون نره زرین خرما رو دنبال کنید تا مقلات مفید بیشتری از خرما در دسترس شما عزیزان باشه.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا