مقالات خرما

خرمای شاهانی، خرمای خوش قد و بالا

خرمای شاهانی یک خرمای خوش قد و بالاست که در ایران از محبوبیت قابل قبولی برخودار است و کسی که یک شناخت کلی هم نسبت به خرماها داشته باشد محال است این خرما را نشناسد یا در سبد غذایی‌اش موجود نباشد.

 

شکل ظاهری خرمای شاهانی

خرمای شاهانی

خرمای شاهانی ظاهری بلند با نوک باریک دارد که پوست و گوشتش از هم کاملا جدا شده و اغلب رنگ خرمای کاملا رسیده‌ی آن قهوه‌ای روشن است و نسبت به بقیه خرماها از جمله مضافتی و کلوته روشن تر می‌باشد. گاهی رنگ قهوه ای تیره و کمی مایل به زرد آن نیز وجود دارد. خرما شاهانی در دسته خرماهای مرطوب دسته‌بندی می شود که البته بصورت نیمه مرطوب و خشک هم برداشت می شود. این خرما در شرایط طبیعی حدود 4 سانتی‌متر طول و 2 سانتی‌متر عرض دارد. این محصول شباهت زیادی به خرمای ربی دارد و گاهی با این خرما اشتباه گرفته می شود هر چند به راحتی با دیدن رنگ قهوه ای این خرما و شکل باریک‌تری که نسبت به خرمای ربی دارد می توان آنها را از هم تشخیص داد.

 

منشا خرمای شاهانی

خرمای شاهانی

منشا کشت این خرمای شیرین جنوب ایران در استان‌های فارس و هرمزگان است که شهرستان جهرم عمده خرمای شاهانی را تامین میکند. اکثر مصرف کنندگان این خرما هم در همان شهر جهرم و شهرستان‌های اطراف هستند با این حال طرفداران زیادی هم در سایر شهرها دارد به‌طوری‌که در زمان برداشت خریداران زیادی به سمت این شهر سفر می‌کنند. ۹۵ درصد از نخل خرماهایی که در شهرستان جهرم  کشت می شوند، از نوع خرمای شاهانی هستند.

این را با نام‌های دیگری نیز در ایران می شناسند که عمدتا به نام شاونی در میناب، یا شونی در جهرم و فیروزآباد و یا حتی به نام خورک‌شانی در شهرهای جنوبی مانند بندرعباس و حاجی‌آباد هم شناخته می شود.

ارقام خرمای شاهانی

تنها عاملی که باعث میشود این خرما را به  دو درجه 1 و 2 تقسیم بندی کنند اندازه آن است. و تفاوت زیادی نمیشود بین انواع آن قائل شد به صورتی که خرمای درجه یک خرمای درشت تر نسبت به درجه دو و گاهی اوقات کیفیت و ظاهر بهتری نسبت به درجه دو دارد.

برداشت خرمای شاهانی

برداشت این خرمای شیرین در ماه شهریور و مهر صورت میگیرد. گاهی این خرما به صورت خارک مصرف میشود که خارک آن شیرین است و مزه گسی ندارد.

شرایط نگهداری

خرمای شاهانی

خرمای شاهانی باید در دمای مناسب نگهداری شود درغیر این صورت ممکن است فاسد شود. دمای مناسب برای نگهداری این خرما بین -10 تا +10 درجه سانتی‌گراد است. سالانه، مقدار زیادی از این خرما به دلیل شرایط نامناسب نگهداری به سرعت آسیب می بیند. برای جلوگیری از فساد و آسیب خرمای شاهانی را باید در مکان مناسب و به دور از نور خورشید و حشرات نگه داری کرد. انبارهای سرد برای نگهداری از این خرما باید استاندارد باشند. همچنین، برای حمل خرما شاهانی، باید از ظروف دارای سیستم تهویه استفاده کنید.

 

بسته بندی

خرمای شاهانی

خرما شاونی باید مطابق با اصول صحیح بسته بندی شود تا خراب نشود. متاسفانه این خرما اغلب به دلیل شرایط خاص و همچنین خواص ذاتی در بسته بندی ضعیف ارائه می شود.

این خرما را عمدتا در همان استان فارس و شهر جهرم با بسته‌بندی معمول خرما یعنی در کارتن های ۲ تا ۱۰ کیلویی بسته‌بندی و نهایتا به بازار عرضه می کنند. زرین‌خرما بر اساس اصول بسته‌بندی و همچنین طراحی‌های مدرن، بسته به سلیقه مشتریان، خرمای شاهانی را ارائه می کند و ضمن فروش بهترین خرمای شاهانی، از بسته بندی ایده‌آلی برای جلب رضایت مشتری با قیمت مناسب برخوردار است.

 

موارد استفاده

خرمای شاهانی

  • از این خرما به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.
  • برای ورزشکارانی که تمرینات سنگین انجام می‌دهند مناسب است.
  • این خرما پر از انرژی است و می‌تواند به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرد.
  • از این خرما می‌توان در تهیه شیرینی و کیک استفاده کرد.
  • برای تهیه انواع مربا و تنقلات شیرین نیز استفاده می‌شود.
  • همچنین به عنوان یک غذای خوشمزه و کاملاً طبیعی برای خانم‌های باردار مناسب است و به رشد جنین کمک قابل توجهی می‌کند.

 

خواص

خرمای شاهانی

  • سرشار از آهن و خونساز است بنابراین به افرادی که کم خون هستند توصیه میشود .
  • سرشار از کلسیم است و از آن میتوان برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده کرد.
  • کلسترول بالایی ندارد و برای تنظیم کلسترول مناسب است.
  • کاهنده استرس و موجب تنظیم ضربان قلب است.
  • سیستم عصبی بدن را تقویت میکند.
شما تا به حال تجربه مصرف خرمای شاهانی را داشته اید؟ بین انواع خرما کدام یک را پیشنهاد می‌کنید؟

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا