مقالات خرما

سرکه خرما؛ طرز تهیه + 10 خواص شگفت انگیز آن

سرکه خرما یکی از آن فرآورده‌های خرمایی باستانی است که در طول قرون کاربردهای زیادی داشته است.  سرکه خرما سرشار از املاح معدنی است و با طعم لذیذی که دارد به مزاج اکثریت خوش می‌آید. برتریت این سرکه نسبت به سرکه انگور و سیب و … این است که این خرما اسید معده را افزایش نمی‌دهد و حتی برای افرادی که زخم معده دارند مناسب است.

طرز تهیه سرکه خرما

طرز تهیه سرکه خرما خانگی بسیار ساده است و نیاز به دستگاه یا تجهیزات خاصی ندارد.

مواد لازم:

  1. خرما
  2. آب
  3. مایه خمیر
  4. نمک
  5. سرکه

مراحل تهیه سرکه خرما:

  1. برای تهیه سرکه خرما کافی است شما هسته های 4 کیلو خرما را جدا کنید و گوشته‌ خرما را چرخ کنید تا کاملا یک دست شود.
  2. درمرحله بعد شما نیاز به یک ظرف بزرگ از جنس پلاستیک یا شیشه دارید. این ظرف نباید از جنس فلز باشد. دهانه ظرف باید عریض و بزرگ باشد.
  3. 4 لیترآب بجوشانید و همراه با 1 قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق مرباخوری مایه خمیر به همراه نیم لیتر سرکه به خرمای چرخ کرده اضافه می‌کنیم و به خوبی هم می‌زنیم.
  4. دقت کنید که حداقل ده سانتی‌متر از سر ظرف خالی باشد تا هنگام رسیدن سرکه بخاطر فشار گاز زیاد سرریز نشود.
  5. در ظرف را ببندید و ظرف سرکه را در محیطی گرم و تاریک به مدت 25 الی 50 روز قرار دهید. زمان رسیدن سرکه به دما و شرایط محیط بستگی دارد پس برای رسیدن سرکه عجله نکنید.
  6. هر هفت روز یکبار در ظرف را باز کنید و محتویات آن را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند و مخلوط همه جای ظرف به صورت یکسان تخمیر شود.
  7. بعد از مدت زمان مشخصی سرکه ما آماده برداشت است و فقط کافی است شما با پارچه ای تمیز محلول حاصل را صاف کنید و تفاله‌های آن را جدا کنید.

سرکه کدام خرماها مرغوب‌تر است؟

نکته قابل توجه برای کیفیت بالای سرکه خرما این است که هرچه خرمای شما شیرین تر باشد سرکه حاصله مرغوب‌تر خواهد بود. و خرماهایی که شیره کمتری دارد و شیرینی‌اش کمتر است باید به میزان بیشتری استفاده کرد تا همان اندازه سرکه را برای خرمای شیرین و شیره‌دار بدهد.

خواص سرکه خرما

همانطور که میدانید خرما فواید بی‌شماری برای بدن دارد و سرکه خرما که محصول جانبی خرما است انتظار میرود فوایدی همسنگ با خود خرما داشته باشد و همینطور هم هست! در ادامه به برخی از فواید سرکه خرما خواهیم پرداخت.

1. کاهش وزن

سرکه خرما باعث کاهش اشتها می‌شود و گرسنگی را از بین می‌برد و اگر قبل از غذا آن را بنوشید مانع از افزایش قندخون می‌شود. در سرکه ماده‌ای به نام استیک اسید وجود دارد که مانع از ترشح نوعی از آنزیم در بدن می‌شود. این آنزیم مسول تجزیه نشاسته به قندهای ساده‌تر و جذب در بدن است. با مصرف سرکه مانع از جذب قندها در بدن می‌شویم. سرکه خرما متابولیسم بدن را تنظیم کرده و سوخت و ساز چربی را افزایش می‌دهد. در نتیجه مانع از پرخوری می‌شود که در بلند مدت منجر به کاهش وزن خواهد شد.

2. تقویت لثه و از بین برنده بوی بد دهان

افرادی که دچار پوسیدگی لثه هستند یا لثه‌های ضعیفی دارند می‌توانند برای شست‌وشوی دهان و تقویت لثه‌شان از سرکه خرمای رقیق شده استفاده کنند. این محلول علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، دهان را از شر باکتری‌های مضر هم خلاص می‌کند. همچنین سرکه باعث تسکین دندان درد می‌شود.

3. تقویت قلب

سرکه به سرشار از آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید است آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید به جلوگیری از اکسیداسیون ذرات کلسترول LDL کمک می‌کند، از این رو از قلب ضعیف شما محافظت می‌کند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه خرما به دفع سموم بدن کمک میکند و از بدن محافظت میکند.

5. درمان خستگی

سرکه به علت داشن کلسیم و پتاسیم بالا و جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها می‌تواند در رفع خستگی مفید باشد.

6. پیشگیری از سرطان

سرکه خرما سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن باعث جلوگیری از سرطان می‌شود.

7. تسهیل زایمان

سرکه ترشح هورمان‌هایی را در بدن تحریک می‌کند این هورمون ها رحم را تقویت می‌کنند و همچنین به افزایش شیر مادران شیرده کمک می‌کنند.

8. رفع اختلالات قاعدگی

سرکه به منظم شدن سیکل قاعدگی کمک میکند و میزان خون پریودی را کاهش می‌دهد. مقادیر قابل توجه پتاسیم و کلسیم موجود در سرکه باعث تقویت عضلات رحم و در نتیجه کاهش درد قاعدگی می‌شود.

9. کمک به هضم غذا

سرکه علاوه براینکه به هضم غذا کمک میکند، معده را شست و شو میدهد و آن را ضدعفونی کرده و باکتری‎‌های مضر معده را از بین می‌برد. علاوه بر عفونت زدایی معده باعث تسهیل حرکت‌های دودی روده می‌شود و تنبلی روده را کاهش می‌‌دهد.

جالب است بدانید سرکه خرما برای افرادی که ترش می‌کنند بسیار مفید است. معده برای هضم غذا مقدار معینی اسید ترشح می‌کند. در ابتدای معده دریچه‌ای به نام کاردیا وجود دارد که هنگام هضم غذا بسته می‌شود و مانع از برگشتن غذای اسیدی به مری می‌شود اما گاهی به دلیل اختلالاتی که در کار کردن این دریچه به وجود می‌آید به درستی بسته نمی‌شود و مقداری از محتویات معده به درون مری بازمی‌گردد که به این اتفاق اصطلاحا ترش کردن می‌گویند. سرکه میتواند باعث بهبود عملکرد این دریچه شود و از رفلاکس معده جلوگیری کند.

10. تقویت ذهن

سرکه خرما از نظر طب سنتی مزاج گرم داشته و باعث تقویت ذهن می‌شود.

چه کسانی نباید از سرکه خرما استفاده کنند؟

  1. افرادی که به سنگ کلیه دچار هستند.
  2. افرادی که به دردهای استخوانی مبتلا هستند.
  3. زیاده روی در مصرف سرکه خرما می‌تواند باعث ضعف بینایی و اختلال نعوظ شود.
  4. افرادی که دچار افسردگی هستند بهتر است در مصرف این سرکه مراقب باشند.

همونطور که در احادیث نقل شده هرچیزی کمش دواست متوسطش غذاست و بیش از حدش سمه! سعی کنید در مصرف سرکه خرما اعتدالو رعایت کنید و بی رویه استفاده نکنید. شما سرکه خرمارو ترجیح میدید یا سرکه انگور یا سیبو؟

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا