مقالات خرما

تفاوت خرمای پیارم و مجول

عمده تفاوت انواع خرمای پیارم و مجول در نوع قند و نیز میزان آب یا رطوبت موجود در آن می‌باشد.

میزان کلی قند موجود در ارقام مختلف خرما متفاوت بوده اما اختلاف آنها زیاد نبوده و در حد چند درصد است.  قند موجود در انواع خرما به‌ صورت فروکتوز و گلوگز (قندهای احیا کننده) و نیز ساکارز است. خرماهای نرم در مقایسه با خرماهای خشک دارای ساکارز کمتری بوده اما قندهای احیا کننده و آب بیشتری دارند. به‌ طور کلی میزان انرژی خرماهای نرم کمتر از خرماهای خشک و نیمه‌ خشک می‌باشد که خرمای مجول نیز از نوع خرماهای خشک است.

دیگر تفاوت‌های خرمای مجول و خرمای پیارم

  1. قیمت خرمای مجول در مقایسه با دیگر انواع خرما و خرمای پیارم بسیار بالاتر است که می توان یکی از دلایل آن را تولید بسیار کمتر این نوع از خرما را در مقایسه با دیگر انواع خرمای ایران دانست.
  2. از دیگر دلایل بالا بودن قیمت خرمای مجول می‌توان به طولانی بودن زمان باردهی این نمونه از خرما اشاره کرد که بین 8 تا 10 سال به طول می انجامد تا نهال خرمای مجول به دوران باردهی خود برسد.
  3. نخل مجول نسبت به شوری و خشکی طولانی مقاوم است و پس از رشد و استحکام ریشه ها در زمین می تواند دوره ی طولانی بدون آبیاری زنده بماند. نخل بالغ خرمای فوق می‌تواند در برابر افت دما تا چندین درجه زیر صفر برای مدت کوتاهی مقاومت کند.
  4. خرمای مجول را می‌توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد، اما اغلب خشک کردن است که طول عمر آنها را افزایش می دهد و از فساد زود هنگامشان جلوگیری می کند.

خرمای مجول، سلطان خرماها

تصویر خرمای مجول

خرمای مجول یکی از عامه‌ پسندترین و گران‌ترین خرماهای ایران است. این خرما از کیفیت بالایی برخوردار است و حجم زیادی از آن صادر می‌شود. یکی از بهترین و مرغوب‌ترین خرماهای مجول در استان فارس کشت می‌شود. البته به ‌تازگی استان بوشهر نیز از کشت آزمایشی این خرما سربلند بیرون آمده است. ازلحاظ شکل ظاهری خرمای مجول مشابه آمبرا است؛ با این تفاوت که هسته این خرما به نسبت گوشت آن بسیار کوچک‌تر و پوست آن  قهوه ای رنگ تیره و عطر و طعم آن بسیار شبیه به کارامل است. خرمای مجول غالبا خشک می شود تا نرم تر و شیرین تر باقی بماند. این خرما دارای کالری بالایی است. خرمای مجول هرچه تازه‌تر باشد از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه رطوبت کافی را در خود نگه‌ داشته است.

خرمای مجول دارای طبع و مزاج گرم و خشک  می باشد. سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، کولین، روی، کلسیم، آهن، مس، پتاسیم، منیزیم و قند طبیعی است که باعث بهبود هضم غذا و سلامت قلب می شوند. است. خشک کردن خرمای مجول معمولا طول عمر آن را طولانی کرده و از فاسد شدن آن جلوگیری می کند.

خرمای پیارم، خرمایی لوکس و خوش قیمت

تصویر خرمای پیارم

خرمای پیارم از نوع نیمه خشک با ظاهری کشیده و بلند و اندازه آن به ۳ الی ۵ سانتی متر می رسد. خرمای پیارم دارای طبعی گرم و خشک می باشد. طعم این خرما ترکیبی از تافی، کارامل و خرما است. این خرما به خاطر سطح مناسب فروکتوز برای افراد دیابتی مناسب خواهد بود. ازلحاظ شکل ظاهری پوست این خرما به ‌صورت کامل به گوشتش چسبیده و تقریباً بدون شهد است، اما گوشت آن خشک نیست و لطافت خاصی دارد. این خرما بیشتر در استان هرمزگان کشت می‌شود و دیرتر از بقیه خرماها می‌رسد.

خرمای  پیارم بسیار خوب و با کیفیت است و ارزش صادرات دارد. پوست  این  خرما  خیلی نازک و قند آن  نیز فلوکتوز بوده و سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی است.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا