مقالات خرما

خرمای مجول سلطان خرماها “گران‌ترین خرمای بازار جهانی”

خرمای مجول (medjool) یکی از بازار پسندترین و بهترین ارقام خرمای ایرانه و میشه بهش لقب گرون‌ترین خرمای صادراتی ایران رو داد. با این حال با قیمت کمتر از میانگین جهانی به خارج از کشور صادر میشه و حجم صادرات این خرما به بازار جهانی بالاست. بهترین استان برای کشت نخل مجول استان فارسه چرا که استان فارس شرایط اقلیمی مطلوبی برای کاشت انواع ارقام تجاری خرما داره. خرمای مجول تو استان بوشهر هم با کیفیت خوبی تولید میشه و خرید و فروش این خرما رونق قابل توجهی داره. این خرما بخاطر مزه‌ی شیرین کاراملیش محبوبه و از انواع دیگه‌ی خرما مثل دجلت نور (Deglet Noor) طعم دلپذیرتری داره.

ظاهر خرمای مجول

خرمای مجول به خاطر طعم‌دلپذیر و اندازه بزرگش شهرت زیادی داره تا جایی که بهش سلطان خرماها هم میگن. این خرما که اندازش به هفت سانتی‌متر هم می‌رسه تو رده خرماهای نرم طبقه‌بندی می‌شه اما در مقایسه با خرما‌های دیگه‌ی این دسته سخت‌تر و ارتجاعی‌ترن و همین ویژگیه که از این خرما، خرمایی با ارزش تجاری بالا ساخته.

خرمای مجول رو طبق استاندارهای بین‌المللی تو سه‌تا گروه دسته‌بندی و برای بسته‌بندی صادراتی آماده می‌کنن:

  • خرمای جامبو: وزن هر حبه بیش از ۲۳ گرم
  • خرمای بزرگ: وزن هر حبه ۱۸-۲۳ گرم
  • خرمای متوسط: وزن هر حبه ۱۵-۱۸ گرم

مجول

نخل جذابه سلطان خرماها

یکی از خصوصیات ویژه این نوع خرما، ظاهر گرمسیری و جذاب نخلشه که باعث شده از هر دو پایه نخل نر و ماده برای تزیین و فضاسازی ساختمون‌ها و محیط اطرافش استفاده بشه.

نخل خوشگل مجول وقتی جوونه تو تابستون نور و آب زیادی نیاز داره اما بعد از اینکه  ریشه‌هاش تو زمین رشد کرد و محکم شد می‌تونه یه دوره طولانی رو بدون آبیاری زنده بمونه و نسبت به شوری و خشکی طولانی مدت مقاومت زیادی داره. نخل‌های بالغش در برابر کاهش دما تا چندین درجه زیر صفر برای مدتی کوتاه مقاومت می‌کنن.

هر چقدر آبیاری مرتب‌تر و منظم‌تر باشه و هوایی که داخلش رشد میکنه رطوبت کمتری داشته باشه درخت اون پربارتر میشه.

تاریخچه خرمای مجول

خرمای مجول برای اولین بار سال ۱۹۲۷ از منطقه بوذنیب مراکش به کالیفرنیا منتقل شد و همون سال شیوع بیماری بایود که به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های قارچی حیات نخل‌ها رو تهدید می‌کرد تعداد زیادی از رقم‌های خرمای مجول مراکش رو نابود کرد. فقط 11 تا نخل مجول سالم و عاری از بیماری مونده بودن که وارد آمریکا شدن و تو منطقه کالیفرنیا کشت شدن. مادر تمامی نخل‌هایی که امروزه تو کالیفرنیا وجود دارن همون ۱۱ نخل هست. درحال حاضر کشورهای اسرائیل و آمریکا با تولیدی معادل ۳۰۰۰۰ و ۵۰۰۰ تن در سال عمده‌ترین تولید کنندگان این محصول تو دنیا به شمار میرن. از سال 1382 وارد ایران شد و مورد توجه کشاورزان قرار گرفت به‌ شکلی که از 10هزار اصله نهال خرمای مجول یک‌هزار اصله اون تو 4 منطقه استان بوشهر کشت شدن.

برداشت خرمای مجول

برداشت خرمای مجول به صورت دستی و طی چندین مرحله صورت می‌گیره و میوه‌ها باید به صورت تک لایه روی سینی‌های چوبی یا پلاستیکی قرار بگیرن و بعد از رسوندن رطوبت اونا به 20-26 درصد (از طریق آفتاب‌دهی☀یا عبور سینی حاوی میوه‌ها از تونل هوای گرم ۵۲ درجه به مدت چند دقیقه) به بازار عرضه میشن. شیوهٔ خشک‌شدن خرمای مجول به گونه‌ایه که ضمن خشک‌بودن، بافت نرم و چسبناکش تغییری نمی‌کنه. خرمای خشک معمولا شیرین‌ترهم هست، چون قند موجود در اون طی فرایند خشک‌شدن، غلیظ‌تر می‌شه.

شرایط نگهداری

بهترین شرایط برای نگهداری رطب مجول نگهداری تو سردخونه با دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراده. برای خرمای نیمه‌خشک هم (مثل خرمای مضافتی) دمای ۴درجه سانتی‌گراد مناسبه.

ارزش غذایی

به‌طورکلی، انواع خرما دارای مقدار قابل‌توجهی فیبر و انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل آهن، پتاسیم، ویتامین‌های B، مس و منیزیم هستن. اگه خرمای مجول رو با رقیب‌های دیگش مثل خرمای دگلت نور یا هر نوع دیگه‌ای از خرما مقایسه کنید، متوجه می‌شید که کلسیم مجول خیلی بیشتره.

مجول منبع غلیظ قندهای طبیعیه و افرادی که نیاز به کنترل قند خونشون دارن، باید تو مصرف این خرما دقت کنن. از قند که بگذریم، میزان کالری مجول هم خیلی زیاده؛ پس واسه خوردن این میوه جذاب حسابی دقت کنید.

خرمای مجول

شگفتی‌های خرمای مجول

اینجا چندتا از موارد مهم خواص این خرما، که به صورت شگفت انگیز توی سلامتی بدنمون تاثیر داره رو نوشتیم که میتونید این با خوندن موارد زیر بیشتر به این خرمای سلطنتی پی‌ببرید😊.

حفاظت از قلب

فیبر و آنتی اکسیدان‌های مجول می‌تونه از قلب حفاظت کنه. فیبر‌های موجود تو این خرما توانایی کاهش کلسترول بد رو تو بدن داره. مصرف این میوه‌ی خوشمزه، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شه. کاروتنوئید و اسیدهای فنولیک این خرما هم به سلامت قلب کمک می‌کنن.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در مجول به جنگ بدن با رادیکال‌های آزاد کمک زیادی میکنه. و از بروز سرطان جلوگیری میکنه علاوه براین به تقویت سیستم عصبی کمک شایانی میکنه. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این خرما می‌تونه مانع از استرس اکسیداتیو در بدن بشه. استرس اکسیداتیو باعث به‌وجود اومدن بیماری‌های قلبی، سرطان و مشکلات مغزی می‌شه. آنتی‌اکسیدان‌های مجول حاوی کاروتنوئید، اسیدهای فلونیک و زردینه هستن پس میتونن مانع از التهاب و سرطان بشن و از مغز حفاظت می‌کنن.

مجول

کمک به هاضمه

مصرف فیبر به سلامت روده‌ها و راحت‌تر شدن فرایند هضم کمک می‌کنه. در واقع، مصرف فیبر کافی مانع از یبوست می‌شه. اگه شما 2 تا خرمای مجول (حدود ۴۸ گرم) نوش‌جان کنید ۳ گرم فیبر به بدنتون وارد میشه. اگه به اندازهٔ کافی از فیبر تو رژیم غذایی‌تون استفاده کنید، دچار مشکلاتی مثل سرطان کلون یا همان سرطان روده بزرگ هم نمیشید.

سلامت استخوان

مصرف خرمای مجول می‌تونه به سلامت استخوان هم کمک کنه. این خرما حاوی کلسیم و میزان قابل‌قبولی پتاسیم، منگنز و مسه. تمام این مواد معدنی، برای سلامتی استخوان‌ها لازمن.

خرمای مجول

سلامت مغز با خرمای مجول

حفظ سلامت مغز هم از کارهای دیگه‌ایه که از دست خرمای مجول برمیاد. تحقیقات روی حیوان‌ها نشون می‌ده که مصرف خرمای مجول روی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مثل آلزایمر نقش داره؛ چون آنتی‌اکسیدان‌های این خرما با کنترل نشانگرهای التهابی باعث کاهش پلاک‌هایی می‌شن که تو مغز شکل می‌گیرن و بیماری‌هایی مثل آلزایمر رو به وجود میارن.

این خرما با بسته‌بندی‌های شیک و جذاب میتونه بهترین جایگزین برای شکلات‌های مجلسی باشه. اگه میخواید هدیه خاص‌تر و متفاوت‌تری رو موقع مهمونی رفتنتون روکنید حتما خرمای مجول رو با بسته‌بندی‌های جذاب فراموش نکنید. اتفاقا تو فروشگاه زرین خرما یکی از بهترین انواعش موجوده میتونی یه سر بزنی و اصل تنوع رو متوجه بشی😉

برای تهیه این خرما و محصولات جذاب و خوشمزه‌ی خرمایی میتونید یه سر به فروشگاه زرین‌خرما بزنید و خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خرمایی رو تجربه کنید. حتما این مقاله رو با بقیه به اشتراک بزارید و یادتون نره نظراتتون رو زیر همین پست برامون بنویسید و تجربه استفاده از این خرما و انواع مختلف این میوه شیرین، خوشمزه و پرخاصیت رو بنویسید تا بتونیم از تجربه‌های هم استفاده کنیم.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا