مقالات خرما

خرمای استعمران«سایر»محبوبِ اروپایی‌ها

خرمای استعمران یا «سایر» یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خرماهای ایرانه و عمدتا تو استان خوزستان و شهرهای جنوبی ایران کشت میشه. این خرما قند بالایی داره و از شیرین‌ترین نوع خرماها (قند بالای 75%) دسته‌بندی میشه. بنابراین برای افرادی که دیابت دارن گزینه مناسبی نیست و این افراد بهتره از خرمای پیارم یا زاهدی استفاده کنن! این محصول جزء خرماهای صادراتیه و میزان صادرات به اروپا هم بالاست و تو بازار جهانی استقبال خوبی ازش میشه! خرمای استعمران جزو خرماهای نیمه خشک با رطوبت کم (کمتر از 18%) دسته‌بندی میشه. همین مساله باعث شده که شرایط نگهداری این خرما راحت‎‌تر بشه و به مدت طولانی تری قابل نگهداری باشه. حدود 15ماه این خرما تو انبارهای سرپوشیده و با دمای محیط بدون هیچ مشکل خاصی نگهداری میشه و همین مساله باعث شده صادرات این خرما به خارج از کشور خیلی راحت‌تر صورت بگیره، به‌صورتی که حدود 45درصد از سهم صادرات خرمای ایران به خرمای سایر «استعمران» تعلق داره.

 

ظاهر خرمای استعمران

این خرما دارای شکل بیضی و رنگ این خرما، قهوه‌ای تیره و گاهی متمایل به سیاه و قرمزه، خرمای سایر (استعمران) با توجه به بالا بودن میزان قند به سرعت تو آب حل میشه و شیرینی زیادی ایجاد میکنه. (برای پخت انواع کیک و دسر و شیرینی مناسبه!) میزان چسبندگی هسته به گوشت خرمای سایر خیلی پایینه و هسته خرما به‌راحتی بدون هیچ زحمتی از گوشته جدا میشه. شما میتونید نوع بدون هسته‌ی این خرمارو هم تهیه کنید. این خرما شامل سه اندازه بزرگ، متوسط و کوچکه. بسته به نوع آب و هوا، طعم‌های متفاوتی ممکنه داشته باشه و میزان شیره‌ی این خرما نسبت به سایر خرماها پایین‌تره.

خرمای استعمران

 

صادرات خرمای استعمران

همونطور که گفتیم خرمای سایر یکی از خرماهای محبوب بازار جهانیه و به میزان زیاد به کشورهای اروپایی، روسیه، آمریکای شمالی، نیوزلند، استرالیا، انگلستان و کشورهای عربی صادر میشه. این خرما تو این کشورها طرفدارهای زیادی داره و دلیل محبوبیتش هم میزان قند بالا و سلولز پایینه. البته اینم بگم که هرچند این خرما تو بازارهای خارجی طرفدار زیادی داره اما تو ایران استقبال نمیشه و زیاد شناخته شده نیست! یکی از مشکلای اساسی در فروش این نوع خرما، کمبود تجهیزات اماده‌سازی و بسته‌بندیه. خرمای استعمران در کارتن‌های 5 تا 10کیلویی برای صادرات خارجی و در کارتن‌های 2 تا 3کیلویی برای مصرف داخلی بسته‌بندی میشه اما برای صادرات خارجی به چیزی بیشتر از این نوع بسته‌بندی‌های ساده نیاز داریم. زرین‌خرما با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌های طبقه‌بندی، شست‌وشو و با بسته‌بندی‌های مدرن و شیک، با کیفیت بسیار بالا انواع خرمارو به اکثر نقاط ایران و کشورهای خارج از ایران صادر می‌کنه.

 

زمان برداشت محصول نخل استعمران

زمان برداشت و بهره‌برداری از این نخل‌ها اواخر شهریور و اوایل مهرماهه.

خرمای استعمران

معروف ترین شهر کشت خرمای سایر

یکی از شهرستان‌هایی که به‌طور ویژه در اون خرمای استعمران کشت میشه و مروغب‌ترین نوع این خرما تو این شهر یافت میشه شهرستان شادگان خوزستان هست. حدود 13600هکتار از زمین‌های شادگان به کشت نخل‌های استعمران اختصاص داده شده که حدود 10600هکتار از این نخل‌ها کاملا بارور هستن. هرچند تو سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی پی‌درپی این نواحی آسیب دیدن و علاوه بر کاهش حجم محصولات روی کیفیتشون هم تاثیر گذاشته. این خرما به غیر از شادگان تو شهرهای اهواز، ماهشهر و آبادان و … هم کشت میشه.

 

موارد استفاده‌ی خرمای استعمران

از اونجایی که هسته این خرما بی‌هیچ زحمتی از گوشته جدا میشه و به‌راحتی تو اب حل میشه میتونید تو سرو انواع شیرینی و نوشیدنی و دسر ازش استفاده کنید. پیشنهاد میکنم حتما ویدیوی کیک‌خرمایی سایت زرین خرما رو ببینید و با این نوع خرما یه کیک خرمایی خوشمزه درست کنید و کنار نوشیدنی‌های خوشمزه دیگه میل کنید😋.

 

خرمای استعمران

خرمای استعمران چه برتری نسبت به سایر خرماها داره؟

به‌طور کلی انواع خرما خواص مشابهی دارن و بسته به نوع کشت یا شرایط دیگه خواص متفاوتی رو هم میتونن شامل بشن!

  • خرمای استعمران هم از جمله خرماهای دارای ارزش غذایی بالاس که به‌خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها، قند بالا، انواع مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر به عنوان یکی از بهترین انواع خرماها بخصوص برای بچه‌ها و میان وعدشون پیشنهاد میشه.
  • این خرما از خرماهای دارای آنتی اکسیدان بالاس که به عنوان یه ماده ضد سرطان به شمار میره.
  • خرمای سایر سرشار از منیزیمه و برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستن به عنوان یه ماده هضم کننده غذا خیلی موثره.
  •  آهن بالای این خرما هم برای افراد دارای کم خونی مفیده.
  • قند بالای این نوع خرما، به ورزشکارا کمک می‌کنه تا انرژی و کالری موردنیاز برای یه تمرین فشرده رو داشته باشن. به خاطر همین اکثر مربی‌های ورزشی، به عنوان یه میان وعده روزانه این خرما رو به شاگرداشون توصیه می‌کنن.
  • این خرما حمل و نقل ساده‌ای داره. حتی با کانتینرهای ساده و بدون یخچال هم میتونیم تو مسافت‌های طولانی حملش کنیم و یا به‌راحتی میشه انبارش کرد. به‌خاطر کم‌شیره بودن این خرما باید مراقب حشرات در محیط انبار خرمای سایر باشیم.

 

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا