مقالات خرما

خرما خاصویی سوگلی ریزه میزه

خرما خاصویی نوعی‌ از خرمای استان بوشهره و فقط درمناطق کوهپایه‌ای رشد میکنه. این میوه شیرین و خوشمزه کوچک‌ترین عضو خانواده خرماهاس و با اینکه اندازه کوچکی داره شهد و شیرینیش خیلی زیاده. شیره این خرما، معروف و کاربردیه! خرما خاصویی به خرمای‌ خاصه و خرما آلویی هم معروفه.

ظاهر خرما خاصویی

این خرما اندازه کوچیکی داره به‌طوری که دو یا سه تا خرما خاصویی معادل یک عدد از خرماهای دیگس. ظاهرش گرد و شبیه آلو است و رنگ قهوه‌ای با تناژ قرمز داره. این خرما نرم و رطوبتش بالاست یعنی در دسته خرماهای‌تر قرار میگیره. شیره خیلی زیادی داره به طوری که از شیره اون استفاده‌های زیادی در دستورهای غذایی میشه. این خرما خیلی خیلی شیرینه اما شیرینیش گلو رو نمیزنه. اکثر شهرت خرما خاصویی بابت همین شهد و شیرینی فراوانشه. قند خرما خاصویی نسبت به سایر خرماها کمتره و دلیل اون رطوبت بالایی هست که داره. هرچه رطوبت یک خرما بیشتر باشه قندش رقیقتره و هرچه که یه خرما خشک تر باشه غلظت قندش بیشتره.

خرما خاصویی

مناطق کشت خرما خاصویی

خرما خاصویی نه تنها در استان بوشهر بلکه در شهرستان های دیگه هم کاشت میشه اما شهرت خرما خاصه‌ی بوشهر از همه شهرها بیشتره. همونطور که گفتیم این خرما به شرایط آب و هوایی خاصی برای رشد نیاز داره. به خاطر همین موضوع خرمای خاصه در مناطقی رشد میکنه که در دامنه‌ی رشته‌کوه‌زاگرس قرار گرفتن؛ شهرهایی مثل فراشبند، فیروزآباد، کنگان، عسلویه و شهرجم. خرماخاصه در اکثر مناطق ایران ناشناختس و شهرت زیادی نداره اما در کشورهای حوزه خلیج فارس و بعضی کشورهای اروپایی جایگاه خوبی در بازار مهیا کرده.

شرایط نگهداری

خرما آلویی به دلیل رطوبت بالایی که داره حتما باید در دمای زیر 4 درجه سانتی گراد نگهداری بشه ولی بخاطر هزینه بالای نگهداری در سردخونه به شکل سنتی رطوبتشو کم میکنن تا بتونن در شرایط معمولی و دماهای بالاتر هم نگهداری کنن.

بسته‌بندی

این خرما معمولا برای مصرف داخلی در بسته‌های دو یا سه کیلویی تهیه میشه اما برای مصارف خارجی در بسته‌بندی‌های 6 و 10کیلویی.

خرما خاصویی

 

خواص خرما خاصویی

خرما آلویی به افرادی که طبع سرد یا سودایی دارن به شدت توصیه میشه چون طبع بدنشونو تعدیل میکنه همچنین افراد سرد مزاج میتونن با استفاده از این خرمای شیرین میل جنسیشونو به تعادل برسونن. شما میتونید تعداد بیشتری خرما آلویی مصرف کنید چون اندازه کوچکتر و قند کمتری نسبت به بقیه خرماها داره اما اگر طبع گرمی دارید در مصرف تعداد بیشتر این خرما زیاده‌روی نکنید. فواید دیگر خرما خاصویی رو در سطرهای پایین بررسی کنید.

  • کاهش کم‌خونی
  • کاهش چربی‌خون
  • جلوگیری‌از پوسیدگی دندان
  • حاوی فیبر بالا و تقویت سیستم‌گوارشی
  • تقویت حافظه
  • کاهش‌دهنده استرس
  • حاوی ویتامین‌های C و D و کاهش چین‌و‌چروک پوست
  • حاوی آهن و تقویت ریشه‌مو
  • کاهش‌دهنده کلسترول خون
  • بهبود میل‌جنسی

خرما خاصویی

کاربرد‌های خرما خاصویی

از اونجایی که خرما خاصویی یه خرمای فوق‌العاده شیرینه از خودش و شیره‌اش در شیرینی‌پزی‌ها استفاده میشه. یعنی شما توی خونه میتونید با این خرمای خوشمزه کیک و انواع شیرینی‌های خوشمزه رو بدون استفاده از شکر و شیرینی‌های صنعتی درست کنید. کیک خرمایی، کلوچه خرمایی، آبنبات، بیسکوییت، شربت، لواشک‌خرما و سایر خوشمزه‌جات از جمله مواردی هستن که با استفاده از این خرما یه خوراکی خوشمزه از آب درمیان.😋

اگه طرز پخت کیک خرمایی رو بلد نیستید به ویدئویی طرز تهیه کیک خرما کاکائویی “کیک خونگی متفاوت و پرخاصیت” یا طرز تهیه کیک خرما با خامه “یک کیک خونگی مقوی و خوشمزه” مراجعه کنید و فوق العاده ترین تجربتونو از درست کردن یه شیرینی مقوی و سالم به دست بیارید.

هرسوالی درمورد نحوه استفاده خرماها در مصارف مختلف داشتید کافیه همینجا برامون کامنت بذارید تا در اسرع وقت راهنماییتون کنم.

 

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا