مقالات خرما

خرمای هلیله تنبل‌ترین و دیررس‌ترین خرمای ایران!

خرما هلیله جزو گروه خرماهای تر است و با ظاهر گرد و زردش بیننده را ترغیب به چشیدن طعمش میکند. این خرما تقریبا دیررس ترین خرمای ایران است و در اواخر پاییز برداشت می‌شود. این خرمای خوشمزه در هر سه مرحله خارک، رطب و خرما قابل خوردن است و هرکدام از انها طعم خاص و جالب خودش را دارد.

 

مناطق کشت خرما هلیله

خرمای هلیله بیشتر در استان‌های سیستان و‌ بلوچستان و کرمان کشت می‎‌شود اما مرغوب‌ترین نوع آن مربوط به جهرم و جیرفت است. خرمای هر دو استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان دارای طعم فوق‌العاده و منحصر‌به‌فردی می‌باشد.

 

زمان برداشت

زمان برداشت خرمای هلیله

خرمای هلیله‌ای معمولا در اواخر مهرماه و گاهی اوقات در اواخر آذر ماه برداشت می‌شود. این خرما به دیررس ترین خرمای ایران مشهور است. درست است که نسبت به سایر خرماها تنبل تر است و دیرتر به عمل می‌آید تا کاملا رسیده و خوشمزه شود اما باید در نظر گرفت اینکه برای رسیدن عجله نمی‌کند باعث شده در همه مراحل کشت خوشمزه و قابل مصرف باشد.

 

خواص خرما هلیله

خواص خرمای هلیله

  1. منبع غنی انرژی: همه افراد به خصوص ورزشکاران و کودکان که به انرژی بیشتری احتیاج دارند می‌توانند از این خرما استفاده کنند.
  2. سرشار از آهن: افرادی که دچار کم‌خونی هستند به ویژه خانوم‌ها که به صورت ماهیانه مقدار قابل توجهی از خون بدن خود را از دست می‌دهند می‌توانند از این خرما استفاده کنند و کمبود آهن خود را جبران کنند.
  3. غنی از کلسیم: این خرما برای سالمندانی که از پوکی استخوان رنج می‌برند یا دچار آرتروز هستند توصیه می‌شود.
  4. به مادران شیرده توصیه می‌شود: این خرما حاوی داروهای ضد افسردگیست و باعث افزایش رشد شیر می‌شود و باعث غنی شدن مواد مغذی شیر شده و به رشد نوزاد کمک می‌کند به همین دلیل مصرف آن به مادران شیرده توصیه می‌شود.
  5. دارای ارزش غذایی بالاست: این خرما حاوی مقدار زیادی کلسیوم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، اسیدفولیک، پروتئین‌ها، قندها، ویتامین‌ها، منگنز، مس، منیزیم، روغن‌های ناپایدار و … است.
  6. به جلوگیری از اختلالات روده‌ای کمک می‌کند: یکی دیگر از فواید خوردن خرمای هلیله با معده خالی این است که به از بین بردن کرم‌های روده و سایر انگل‌‌ها کمک می‌کند.
  7. سرشار از فیبر: خوردن خرما هلیله به رفع یبوست کمک می‌کند.
  8. مهمترین اندام بدن، قلب را تقویت می‌کند: در دورانی که حتی جوانان در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند و بسیار آسیب پذیرند خرمای هلیله قلب را قوی کرده و احتمال ابتلا به امراض قلبی را کاهش می‌دهد.
  9. سرطان شکم را متوقف می‌کند: یکی از فواید سلامتی خرما هلیله این است که به عنوان عامل کمک کننده در توقف رشد اکثر سرطان‌ها است. دیده شده عرب‌هایی که به طور منظم از این خرما استفاده می‌کنند کمترین آمار ابتلا به سرطان را داشته‌اند.

 

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا