مقالات خرما

خرما و ارده؛ معجونی مقوی و پر انرژی

خرما ارده فرآورده‌ای انرژی‌زا است که از مخلوط ارده با خرما تهیه می‌شود. خرما ارده، یکی از خوراکی‌های مفید است که در علم مدرن و سنتی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

این مخلوط فوق العاده بدون داشتن شکر طعمی شیرین و دلچسب دارد. ارده و خرما هر کدام خاصیتی‌های جداگانه‌ای دارند اما ارگانیک بودن این مخلوط آن‌ها را خاص کرده است.

خرما

خرما حاوی فسفر و آهن است. شیره خرما نیز همان خواص خرما را دارد. مصرف شیره‌ی خرما در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و جلوگیری از ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما همچنین تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی است.

ارده

ارده

ارده یک ماده غذایی کامل و پر انرژی است که بیشتر به عنوان صبحانه، برای بدست آوردن انرژی در طول روز مصرف می‌شود. ارده را از کنجد آسیاب شده بدست می‌آورند و صدرصد طبیعی است. کنجد منبع غنی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات، تمام ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فسفر، سدیم و پتاسیم است و در ترکیب با خرما قطعا بر فواید آن اضافه می‌شود.

خرما ارده برای سلامتی

ترکیب خرما و ارده فواید سلامتی متعددی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1. جذب بهتر آهن و کلسیم

کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌آید. این ماده منبع غنی از پروتئین‌ها است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد نیاز روزانه بدن به کلسیم را فراهم می‌کند. افرادی که شیر دوست ندارند یا به مزاجشان سازگار نیست می‌توانند از خرما ارده استفاده کنند.

2. ترکیب شیره خرما و ارده برای پیشگیری از کم خونی

اصولا کم خونی وقتی ایجاد می‌شود که خون فاقد هموگلوبین کافی است. نقش هموگلوبین کمک کردن به گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن است. پس این عارضه نقش مهمی در آسیب رساندن به تمام بدن خواهد داشت.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۲۵ درصد از مردم جهان از کم خونی رنج می‌برند. معمولا خانم‌ها بخاطر خونریزی ماهانه، کودکان در سنین رشد و خانم‌های باردار بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند.

مصرف خرما ارده یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین و مواد معدنی مهمی مانند آهن، روی، منیزیم، مس، فسفر و منگنز است. آهن موجود در ارده علاوه بر پیشگیری از کم خونی، خستگی مفرط، بی حالی و کمبود انرژی ناشی از فقر آهن را برطرف می‌کند.

3. جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با طبع سرد

در طب سنتی ایران، طبع یا مزاج مفهوم کلیدی در تعریف سلامت و بیماری انسان دارد.

ترکیب خرما ارده طبع بسیار گرمی دارد. از این رو، در روز‌های سرد سال که هوا نیز سرد و مرطوب است، ترکیب این دو ماده بهترین صبحانه برای افراد با مزاج بلغمی است تا باعث تعدیل مزاج و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از سردی در آن‌ها شود.

4. ضد سرطان طبیعی

خرما و ارده هر کدام به تنهایی دارای خواص بسیاری هستند که برای بدن و مخصوصا سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این دو ماده نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

5. تقویت استخوان‌ها و قوای جسمانی

تقویت استخوان‌ها و قوای جسمانی

میزان کلسیم، فسفر و سایر عناصر غذایی در خرما ارده بسیار زیاد است و مصرف آن‌ها به درمان استخوان درد، تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از پوکی استخوان و تسکین درد مفاصل کمک می‌کند. تقویت قوای جسمانی و جنسی بدن از مهمترین خواص ارده و خرما در طب سنتی است.

6. بهبود عملکرد مغز

مصرف ارده و شیره خرما به تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری کمک شایانی می‌کند. همچنین خرما با ارده به دلیل میزان زیاد منیزیم موجود در آن‌ها، در تقویت اعصاب موثر است.

7. تضمین سلامت قلب و رگ‌ها

مخلوط خرما ارده به کاهش کلسترول بد و فشار خون بالا کمک می‌کند و مصرف متعادل آن، برای بیماران قلبی عروقی مفید است.

8. خرما ارده برای یبوست

خرما ارده برای درمان یبوست نیز مفید است. فیبر موجود در این ماده غذایی برای تحرک روده مفید بوده و باعث شده غذا به راحتی از مجرای روده عبور کند. علاوه بر این شیره خرما دارای مقدار زیادی فیبر نامحلول است که با افزایش مدفوع، باعث هضم غذا شده و برای رفع علائم یبوست مناسب است. درنتیجه درمان یبوست از دیگر خواص خرما ارده است.

9. خرما ارده برای معده

خاصیت پاکسازی ارده خرما یکی از مهمترین خواص آن است. به عبارتی این ماده غذایی موجب دفع اسیدهای غیر ضروری و اوره از بدن می‌شود، بنابراین باعث پاکسازی معده و روده از باقی مانده غذاها می‌شود. خرما ارده موجب خونسازی می‌شود و همچنین ضد نفخ است.

خرما ارده در طب سنتی

ارده و شیره خرما

در طب سنتی ایرانی، برای خرما ارده جایگاه خاصی در نظر گرفته شده است. در خرما ارده هیچ قند مصنوعی استفاده نشده و شیرینی آن‌ها، کاملا طبیعی است.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم خرما ارده در بهبود سلامتی قلب و عروق، پیشگیری از کم خونی، بهبود عملکرد مغز و تقویت بافت استخوانی و عضلانی بسیار موثر است.

مضرات ارده و خرما

یکی از اشتباهات رایج در فضای پوپولیسم طب سنتی، توصیه به خوردن مداوم است. بنابراین برای دوری از این اشتباه باید گفت که مصرف ارده و شیره در تابستان چندان توصیه نمی‌شود.

مصرف زیاد ارده به ویژه در تابستان به خصوص برای افراد با طبع گرم، می‌تواند سبب به وجود آمدن ناراحتی‌های گوناگون کبدی شود.

  • دقت کنید مصرف ارده و شیره برای بیماران سرطانی مناسب نیست.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، از مصرف این دو ماده، کاملا چشم پوشی کنید.

از دیگر مضرات این دو ماده غذایی برای گرم مزاجان این است که می‌تواند در آن‌ها باعث ایجاد تنش‌های عصبی شود. یکی از بهترین راه‌های کنترل آن، مصرف شربت سکنجبین و دیگر مواد غذایی با طبع سرد است.

مصرف زیاد خرما ارده می‌تواند سبب تشدید ناراحتی‌های پوستی نیز شود.

سوالات متداول

آیا خرما ارده برای مردان مفید است؟

ارده شیره در مردان موجب حرکت اسپرم و تعداد آن می‌شود، برای رفع مشکل کمبود اسپرم در آقایان توصیه شده است که هفته‌ای سه الی چهار بار در وعده صبحانه از ترکیب خرما ارده استفاده کنند.

آیا خرما ارده برای کودکان مفید است؟

خرما ارده دارای مواد مغذی بسیاری است، از این رو کودکانی که کمبود وزن دارند می‌توانند از این ترکیب در وعده صبحانه خود استفاده کنند. از شیره خرما برای تغذیه و شیرین کردن غذای نوزاد نیز می‌توان استفاده کرد زیرا در تهیه آن از هیچ گونه شکری استفاده نشده است و محصولی کاملا ارگانیک است.

آیا خرما ارده برای دیابت مفید است؟

قند خرما یا شیره خرما برای افراد دیابتی مضر است؛ اگر چه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی کم‌ ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد ولی خوردن خرما ارده به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.

خرما ارده در بدنسازی چه تاثیری دارد؟

خرما ارده یک غذای مقوی و پر انرژی است. در واقع افرادی که با ضعف جسمانی مواجه هستند، می‌توانند ضعف و کمبود ویتامین و آهن بدن خود را با مصرف ارده و شیره خرما جبران کنند.

علاوه بر این افرادی که در بدنسازی یا با ورزش و زندگی سالم می‌خواهند کاهش وزن اصولی را تجربه کنند، می‌توانند برای جبران قند خون، به جای مصرف شکلات یا قند و شکر مصنوعی از ارده و شیره خرما بهره‌مند شوند تا سوخت و ساز بدن خود را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند.

جمع بندی

خرما ارده یک ترکیب فوق‌العاده انرژی‌زا است که می‌تواند در افراد با طبع سرد معجزه کند. این غذای خوشمزه از تحلیل بدن جلوگیری می‌کند و به بهبود عملکرد قلب و مغز یاری می‌رساند.

البته باید حواستان باشد که از این ترکیب بیش از اندازه استفاده نکنید، چرا که ممکن است باعث گیجی و سردگمی موقت شما شود. همچنین افراد با طبع گرم باید در مصرف خرما ارده احتیاط کنند، چرا که ممکن است خطرات سلامتی ناخواسته‌ای برایشان ایجاد شود.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا