رژیم و تغذیه

لاغری با خرما، بررسی مزایا و معایب این روش

خرما از دیرباز بخشی جدایی ناپذیر از رژیم‌های غذایی خاورمیانه بوده است. امروز ما برخی از فواید خرما و نقش مهم آن در کاهش وزن را فهرست می‌کنیم تا به شما کمک کند بفهمید چرا خرما برای سلامتی شما مهم است.

خرما سرشار از فیبر و منبع عالی پروتئین است، به همین دلیل برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید و همچنین متابولیسم شما را افزایش می‌دهد. پروتئین خرما به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند و با داشتن حجم بالای فیبر غذایی از گرسنگی جلوگیری می‌کند.

خرما چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

اگرچه خرما شیرین و سرشار از کربوهیدرات است، اما به دلایل زیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

1. فیبر بالا

خرما سرشار از فیبر غذایی است. فیبر یا کربوهیدرات‌ها به خوبی توسط انسان قابل هضم نیستند. فیبر به سه روش عمل می‌کند که منجر به کاهش وزن می‌شود.

اول، فیبر به کاهش جذب غذا در روده بزرگ کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید. همچنین از افزایش ناگهانی گلوکز خون جلوگیری می‌کند.

دوم اینکه برای به دام انداختن چربی‌ها کمک می‌کند و از جذب چربی جلوگیری می‌کند.

سوم، فیبر به تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده کمک می‌کند، که اساسا غذای باکتری‌های خوب روده است. این باکتری‌های روده به هضم و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کنند.

2. اسیدهای چرب غیر اشباع

همه چربی‌ها بد نیستند، مانند اسیدهای چرب غیراشباع موجود در خرما. این اسیدهای چرب غیر اشباع می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. التهاب می‌تواند به دلایل مختلفی مانند آسیب، تورم، بیماری، مصرف غذای ناسالم و داشتن سبک زندگی بی‌تحرک رخ دهد. خبر بد این است که التهاب با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری‌ کبد و غیره مرتبط است. از آنجایی که خرما دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع است، با مصرف آن می‌توانید التهاب و شانس افزایش وزن خود را کاهش دهید.

3. خاصیت آنتی اکسیدانی

میوه‌های خشک سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها با حذف رادیکال‌های مضر، اکسیژن آزاد می‌کنند و به کاهش استرس و التهاب کمک می‌کنند. خرمای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین‌ها، فنول‌ها و کاروتنوئیدها است. این‌ها به دفع سموم و افزایش متابولیسم و ​​هضم کمک می‌کنند. در نهایت مجموع این عوامل، منجر به کاهش وزن می‌شود.

4. فعالیت ضد دیابت

این آب نبات طبیعی در واقع می‌تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند. دانشمندان دریافته‌اند که فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و فنول‌های موجود در خرما می‌توانند به تحریک تولید انسولین کمک کنند. با این حال، اگر دچار بیماری دیابت هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

5. پرهیز از میل به شیرینی

خرما شیرین، نرم و لطیف است. خرما می‌تواند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی عمل کند. بنابراین، اگر بعد از غذا دوست دارید چیزی شیرین بخورید، کافیست فقط دو عدد خرما میل کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون خطر افزایش وزن، تغذیه بدن خود را تامین کنید.

برای کاهش وزن روزانه چند عدد خرما بخوریم؟

خرما و گردو
مصرف روزانه خرما به اندازه لازم، دارای فواید زیادی می‌باشد.

خرما ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما اگر آن را در مقادیر محدود مصرف نکنید، ممکن است منجر به افزایش وزن نیز شود. می‌توانید روزانه 4 تا 6 عدد خرما بخورید تا میل به شیرینی‌تان را کم کند و گرسنگی‌تان را از بین ببرد.

اطلاعات تغذیه‌ای برای 100 گرم خرما (معادل 6 الی 8 عدد خرما)

مواد تشکیل دهندهمقدارواحد
کالری277کالری
کل چربی0.15گرم
پروتئین1.81گرم
کربوهیدرات‌ها87گرم
فیبر6.7گرم
ویتامین A149واحدهای بین المللی
ویتامین B60.249میلی گرم
مس0.362میلی گرم
پتاسیم696میلی گرم
منیزیم54میلی گرم
منگنز0.296میلی گرم
با توجه به میزان مصرف توصیه شده روزانه، این مقدار مواد را شما دریافت خواهید کرد.

چگونه خرما را به برنامه رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

هر فردی بنا به سلیقه و ذائقه شخصی خود می‌تواند از خرما در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کند برای مثال:

  1. در کنار نوشیدن چای، شیر یا قهوه از خرما استفاده کنید.
  2. می‌توانید از اسموتی خرما که مخلوط خرما، شیر، کنجد و موز یا میوه‌های دیگر است اسموتی خرما درست کنید و لذت ببرید.
  3. خرمای خرد شده را به سالاد میوه و سبزیجات اضافه کنید.
  4. برای وعده صبحانه می‌توانید از ترکیب خرما، پنیر و گردو استفاده کنید و لذت ببرید.
  5. در دسر‌ها خرما را با کره بادام زمینی پر کنید و رویش را با توت خشک یا بادام زمینی خورد شده تزئین کنید.
  6. دانه‌های خرما را جدا کنید و آن را با گردو یا بادام پر کنید.

خرما با شیر برای کاهش وزن (رژیم خرما و شیر)

رژیم شیر و خرما
رژیم شیر و خرما برای کاهش وزن

هفته اول

  • صبحانه ( 2 عدد خرما و یک لیوان شیر)
  • ناهار ( 85 گرم ماهی کبابی + سبزیجات برگ سبز + 1 تکه نان جو + 1 فنجان ماست + 2 عدد خرما)
  • میان وعده بعد از ظهر (1 فنجان چای سبز + 1 عدد بیسکویت چند دانه)
  • شام ( 2 عدد خرما و یک لیوان شیر + سبزیجات کبابی یا خورشتی + لوبیا آب پز)

هفته دوم

  • صبحانه ( 2 عدد خرما و یک لیوان شیر)
  • ناهار ( 85 گرم ماهی کبابی + سوپ سبزیجات یا سوپ مرغ + 1 تکه نان جو + 1 فنجان دوغ + 2 عدد خرما)
  • میان وعده بعد از ظهر ( 1 فنجان چای سبز + 1 بیسکویت چند دانه)
  • شام ( 2 عدد خرما و یک لیوان شیر + سبزیجات سرخ شده با قارچ/ماهی/مرغ)

توجه: قبل از پیروی از این برنامه غذایی با متخصص تغذیه یا پزشک خود صحبت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این رژیم پیشنهاد می‌کنیم مقاله “رژیم شیر و خرما برای کاهش وزن” را مطالعه کنید.

بهترین زمان برای خوردن خرما جهت کاهش وزن

بهترین زمان مصرف خرما وعده صبحانه است. شما برای شروع کردن یک روز پر انرژی می‌توانید از خرما استفاده کنید، زیرا با خوردن خرما احساس سیری می‌کنید، به دلیل اینکه خرما غنی از فیبر غذایی بوده و شاخص سیری بالایی دارد.

پس از انجام تمرینات ورزشی می‌توانید با مصرف خرما در زمان کوتاهی، انرژی بالایی دریافت کنید. علاوه بر این، خرما به افزایش سرعت رشد و ترمیم عضلات کمک کرده و ذخایر گلیکوژن را دوباره پر می‌کند.

مضرات خوردن زیاد خرما

هر غذایی، اگر به وفور خورده شود، می‌تواند چاق کننده باشد. در حالی که خرما ممکن است به کاهش وزن شما کمک می‌کند، با توجه به کالری و قند بالایی که دارد، می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود. بنابراین، خوردن تنها چند عدد از آن‌ها می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد.

سوالات متداول

آیا خرما می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

یافته‌های برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خرما ممکن است برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید باشد. محققان یک راه اصلی برای جلوگیری از چاقی به دست آوردند که شامل مهار لیپاز پانکراس است، آنزیمی که پانکراس تولید می‌کند. در این مطالعه محققان چندین عصاره خرما را آزمایش کردند و دریافتند که این آنزیم را سرکوب می‌کند.

چرا باید خرما را در برنامه غذایی خود قرار دهید؟

برخلاف تصور غلط رایج، افزودن خرما به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. خرما حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع است که التهاب مرتبط با چاقی و بیماری‌های مرتبط با وزن را کنترل می‌کند. آنها منبع خوبی از آهن و کلسیم هستند و به حفظ سلامت خون و استخوان نیز کمک می‌کنند. با توجه به گفته متخصصان تغذیه، خرما پاک کننده‌ای عالی برای روده است.

آیا خرمای سیاه چاق کننده است؟

در پاسخ به این سوال که آیا خرما چاق می‌کند یا خیر باید گفت که بستگی دارد شما چه تعداد خرما و در چه زمانی از روز مورد مصرف قرار می‌دهید. از آنجایی که خرما کالری بالایی دارد می‌توان گفت که اگر پس از صرف غذا آن را میل کنید موجب چاقی در بدن شما خواهد شد. اما اگر آن را در ابتدای صبح و با معده خالی مورد استفاده قرار دهید، کالری و انرژی بالایی را برای شما فراهم کرده و با کاهش ولع شما برای خوردن، کمک می‌کند تا مدت زمان مناسبی احساس سیری کنید و در نتیجه به طرف مصرف دیگر مواد غذایی نروید. بنابراین لاغری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

جمع بندی

خرما یک محصول فوق‌العاده، با خواص متعدد است که همواره در رژیم‌های مختلف لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل اصلی استفاده از این محصول در رژیم‌ها، مقدار فیبر بالای آن است. همانطور که اشاره کردیم فیبر احساس سیری را در شما به وجود می‌آورد. در نتیجه شما کمتر غذا خواهید خورد.

ناگفته نماند، خود خرما نیز حاوی کالری بالایی است و در صورت مصرف زیاد نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه ممکن است منجر به چاقی نیز شود. بنابراین قبل اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی خود، حتما با یک متخصص تغذیه مشاوره نمایید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره “لاغری با خرما” دارید، از ما بپرسید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره مصرف خرما در زمان بارداری دارید، از ما بپرسید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا