مقالات خرما

خرمای «ربی» معدن پنهان طلای سیستان و بلوچستان

بهترین خرمای استان سیستان‌وبلوچستان خرمای ربی است و بخاطر طعم فوق العاده‌ای که دارد به معدن طلای سیستان‌وبلوچستان معروف است. معمولا خریداران این خرما چند ماه قبل از برداشت این خرما، آن را پیش‌خرید میکنند و زمان زیادی طول نمیکشد که به فروش میرسد. این خرما در بازار جهانی به خرمای پاکستانی معروف است و شهرت زیادی دارد.

شکل ظاهری خرمای ربی

خرمای ربی

خرمای ربی ظاهری کشیده و بلند دارد. پوست این خرما براق و شفاف و نازک است و هسته این خرما نسبت به گوشته آن کوچک است. رنگ این محصول در مرحله خارک قرمز، مرحله رطب سبز و در زمان رسیدگی کامل خرما قهوه‌ای تیره و مشکی است. این خرما حاوی 16 درصد رطوبت است و در دسته خرماهای نیمه‌خشک دسته‌بندی میشود. مزه‌ی شیرین خرمای پاکستانی به هیچ‌وجه گلو را نمیزند. شیره دلپذیر این خرما زیاد است و کاربردهای زیادی دارد.

مناطق کشت

خرمای ربی

خرمای ربی مختص استان سیستان و بلوچستان است و در مناطق زابل، سراوان، ایرانشهر و چابهار و خاش کشت میشود. مرغوب‌ترین نوع این خرما در شهر سراوان است. استان سیستان‌و‌بلوچستان بیش از 50 نوع خرما از جمله مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی را تولید میکند اما بیشترین حجم خرمای آن مربوط به خرمای پاکستانی است. دلیل اینکه خرمای ربی به خرمای پاکستانی شهرت یافته است این است که کشور پاکستان عمده‌ خرمای پاکستانی را با نام و برند خرمای پاکستانی عرضه میکند بنابراین با این نام در بازار جهانی شهرت پیدا کرده است.

زمان کشت خرمای ربی

خرمای ربی

کشت خرمای ربی در فصل شهریور صورت میگیرد و گاهی تا مهرماه هم ادامه دارد. نخل‌داران بلوچستان خرمای رسیده را با خوشه از درخت جدا می‌کنند و به صورت خوشه به خریداران اصلی می فروشند حدودا هر خوشه  ۳۰ کیلو وزن دارد. خرمای تولید شده در سراوان کاملا ارگانیک است و مشتریان زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

شرایط نگهداری خرمای ربی

خرمای ربی

برای نگهداری خرمای پاکستانی نیازی به دماهای خیلی پایین نیست؛ بنابراین هزینه‌های سردخانه از هزینه نگهداری کسر میشود. شما میتوانید خرمای ربی را در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید اما سعی کنید مدت زمان زیادی این خرمارا نگه ندارید چون مستعد فاسد شدن است.

خواص خرمای ربی

خرمای ربی

شما میتوانید با مصرف 3 الی 6 عدد خرمای ربی در روز سلامت کامل بدنتان را تضمین کنید. فواید و خواص خرمای پاکستانی عبارت است از:

  • سرشار از فیبر و جلوگیری از یبوست
  • تنظیم کلسترول خون
  • سرشار از کلسیوم و منگنز و تضمین کننده سلامت استخوان
  • سرشار از آهن و جلوگیری از کم‌خونی
  • سرشار از قند های پیچیده که باعث میشود انژی زیادی ذخیره شود
  • سرشار از پتاسیم و درمان اسهال و سایر بیماری‌های گوارشی
  • تقویت مغز و اعصاب و کاهش دهنده استرس
  • سرشار از آنتی اکسیدان و جلوگیری از انواع سرطان
  • سرشار از پروتئین و بهترین کاندید برای ورزشکاران به عنوان مکمل غذایی
  • سرشار از ویتامین A و B و C
  • حفظ سلامت چشم
  • سلامت ریشه مو و پوست
  • هسته این خرما در صنعت تولید صابون و لوازم آرایشی استفاده میشود

صادرات خرمای پاکستانی

خرمای ربی

 

خرمای ربی بعد از خرماهای معروفی مثل خرمای شاهانی، مضافتی، کبکاب و استعمران به بازار جهانی عرضه میشود. این خرما همچنین در بازار داخلی ایران هم طرفداران مختص خودش را دارد. طعم شیرین و خاص این خرما میتواند تاحد زیادی انتظارات شمارا نسبت به یک تنقلات خوشمزه برطرف کند. بخش زیادی از خرمای سیستان‌و‌بلوچستان به پاکستان و افغانستان صادر میشود. این استان با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما در سال یکی‌‌از قطب‌های تولید خرما در کشور است.

کاربرد های خرمای ربی

خرمای ربی

علاوه بر مصرف معمول این خرما، آن را در تهیه انواع کیک و شیرینی  و دسر استفاده میکنند. پیشنهاد میکنم برای آشنایی با طرز پخت انواع شیرینی‌های خانگی خرمایی میتوانید به ویدئوی طرز تهیه کیک خرمایی خانگی “سالم، سبک و مقوی!!” و ویدئوی طرز تهیه شیرینی خرمایی “استفاده متفاوت از خرما برای میان وعده‌ها”مراجعه کنید.

بی‌شک خرمای ربی یکی از لذیذترین انواع خرماهاست. شما تا به امروز تجربه‌ی مصرف این خرما را داشته‌اید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا