مقالات خرما

خرمای کروت، از بم تا اروپا

از دیرباز تاکنون نخل در بین مردم سرزمین‌های خرماخیز از اهمیت و احترام ویژه‌ای برخورد بوده است؛ تا جایی که به اندازه انسان به آن اعتبار داده و اصطلاحات مشترک بین انسان و نخل گفته‌اند. یکی از محصولات این درخت محترم، خرمای کروت می‌باشد که در ادامه به بررسی و صحبت درباره این میوه بهشتی می پردازیم 

شکل ظاهری خرمای کروت

شکل ظاهری خرمای کروت 

رنگ خرمای کروت در دو نوع زرد و مشکی متمایل به قهوه‌ای است. خرما از سه قسمت ساخته شده است؛ پوسته، گوشته و هسته. در خرمای کروت شاهد وجود هسته‌ای کوچک، پوسته‌ای نازک ولی گوشته‌ای پر و زیاد هستیم که همین مزیت قابل توجه بسیاری از مصرف کنندگان است. پوسته نازک آن سبب شده تا برعکس خرمای مضافتی، پوست آن قابل جداشدن نباشد و بتوان از فواید پوست آن هم بهره‌مند شد. 

مصرف کننده علاوه بر کیفیت خرما، که در این نوع از خرما می توان آن را به‌خوبی مشاهده کرد، به کمیت و اندازه اصلی خرما هم توجه می‌کنند. گوشته زیاد آن در مقابل هسته کوچک، مزیت خوبی برای ترغیب مردم جهت خرید این خرما است. خود خرما هم در مقایسه با اندازه سایر خرماها، بزرگ‌تر بوده و این هم پارامتر مثبتی برای خرمای کروت محسوب می‌شود. 

مناطق کشت و صادرات

مناطق کشت و صادرات 

خرمای کروت در نخلستان‌های زیبای کرمان کشت شده و در این استان پربرکت تولید می‌شود. نوع زرد این خرما در بم و نوع مشکی مایل به قهوه‌ای آن در شهداد و نرماشیر کشت و برداشت می‌شود. 

به دلیل اینکه این خرما دارای گوشته زیاد و رطوبت کمتر نسبت به خرمای مضافتی است، امتیاز بالایی را برای صادرات به کشور‌های اروپایی و روسیه دارد و به خاطر همین مزایا، خرمای بم همواره مسافر کشور‌های خارجی بوده تا این میوه با برکت، به لطف زحمت زیاد کشاورزان به خارج از کشور هم رسیده و سبب شود سود بیشتر برای کشاورز بدست آید. 

 

طریقه نگهداری

طریقه نگهداری خرمای کروت 

با وجود اینکه خرمای کروت نسبت به خرمای مضافتی خشک‌تر بوده ولی باید برای نگهداری آن از یخچال استفاده کرد تا فاسد نشود. تابش مستقیم نور خورشید و در معرض هوای گرم و مرطوب بودن، سبب خراب شدن و ترشیدگی این خرما می‌شود. البته برای هر چه دقیق‌تر دانستن نگهداری از خرما، توصیه می کنیم مقاله خرما، میوه بهشتی را هم مطالعه کنید. 

فواید و کاربرد خرمای کروت

فواید و کاربرد خرمای کروت 

در کنار هزاران فواید خرما که در مقاله خرما، میوه بهشتی مفصل درباره آن صحبت کردیم، خرمای کروت به دلیل دیر‌برداشت بودن، از جمله خرماهای شیرین محسوب شده که خود عاملی برای هضم آسان‌تر به‌حساب می‌آید. قند بالای آن دلیلی شده تا ورزشکاران بتوانند از آن به عنوان جایگزین قند استفاده کنند. 

خرمای کروت برای تقویت قوای جنسی، قدرت بارداری و افزایش کیفیت شیردهی مادرانی که به تازگی فرزندشان متولد شده، بسیار مناسب است. به دلیل شیرینی خوبی که این خرما دارد، از آن همواره به عنوان پذیرایی در کنار نوشیدنی‌ها از جمله چای و به عنوان میان وعده‌ای کامل استفاده می‌کنند. 

 

خرمای کروت، این میوه بهشتی حاصل دست رنج کشاورزان سرزمین ماست و آن‌قدر این میوه با‌ارزش بوده که حتی بزرگان در تعبیر خواب خود از آن به نشانه شادمانی، برکت و موفقیت یاد کرده‌اند. شما بیشتر از چه نوع خرمایی استفاده می‌کنید و مزیت اصلی آن چیست؟

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا