مقالات خرما

خرمای برحی، زرین رخ خرماها

خرمای برحی (برهی) یکی‌از خوشمزه‌ترین خرماهای تازه با طعمی شبیه به کارامل و خامه، موردعلاقه مردم ایران و اروپاست که بافتی شکننده و رنگ طلایی و اغوا کننده داره. این خرما در هر سه مرحله خارک، رطب و خرما قابل خوردنه و خیلی خوشمزس.

شکل و ظاهر خرمای برحی

طول خرما برحی به طور متوسط 2 تا 4 سانتی‌متر و قطرش 2 تا 3 سانتی‌متره و یه شکل گرد تا بیضی با انتهای منحنیه که گاهی اوقات به یک قطعه ساقه هنوز متصله. این خرما در زمان خارک رنگی شبیه به زرد و طلایی داره و کاملا شکنندس اما با گذشت زمان و رسیدن و پخته شدن میوه رنگش به کهربایی و قهوه‌ای-طلایی متمایل میشه و بافت کاملا آبدار و نرم به خوش میگیره. این خرما گوشته قطوری داره و به هسته خرما چسبیده. وزن هر عدد خرمای برحی حدودا ۸ گرمه. البته این خرما دارای بافت های پرگوشت تر یا بزرگتر هم هست که همین موضوع باعث شده این خرما به دو درجه یک و دو تقسیم بشه.

خارک برحی

شرایط نگهداری از خرما

از اونجایی که خرمای برحی از انواع تر محسوب میشه باید در محیط خنک سردخونه نگهداری بشه اما زمانی که کاملا میرسه نگهداری و انبار کردنش هم راحت‌تر میشه و قابلیت اینو داره در دمای محیط هم به مدت طولانی سالم بمونه. خرما برهی در مردادماه و اوایل شهریور برداشت میشه و در جعبه های کارتنی یک الی 10 کیلویی بسته بندی میشه.

منشا کشت خرما

منشا این خرما کشور عراقه اما امروزه به صورت گسترده در استان خوزستان و چند شهر دیگه از جمله برازجان، دهلران، سومار، قصر شیرین و بندر لنگه کشت میشه. نخل برهی در سال 1912 از بصره عراق وارد کالیفرنیا شد و امروزه دارای گواهی رشد ارگانیکه و تمام مزایای سلامتی شناخته شده خرما رو شامل میشه. نخل‌خرما برحی در شرایط خاصی رشد میکنه و به همین دلیل به راحتی هرجایی قابل کشت نیست. خارک برحی برای رسیدن و تبدیل شدن به رطب و خرما نیاز به دمای خیلی بالایی داره و باید بادهای گرم در مناطق گرمسیری بوزه تا در دمای بالا کاملا پخته و رسیده بشه. جالبه که بدونید دلیل نام گذاری این خرما هم همینه درواقع برحی به معنی بادهای گرمه.

خرمای برحی

صادرات خرمای برحی

طعم و مزه خرمای‌برحی ایران خیلی بهتر و مطلوب‌تر از خرمای سایر کشورهای حاشیه خلیج فارسه. به همین دلیل باعث شده صادرات این خرما به خارج از ایران هم موفق واقع بشه. این خرما ازجمله مطلوب‌ترین ارقام تجاری بین المللیه که منشا اصلی اون مناطق آبادان و خرمشهر در ایرانه.

 

مزایای خرما برحی

خرما برهی منبع عالی فیبر برای تحریک دستگاه گوارش و سرشار از پتاسیم برای متعادل سازی سطح مایعات بدنه. از طرفی منبع خوبی از مس برای حفظ سیستم‌عصبیه، حاوی منیزیم برای تنظیم فشار خون و مقادیر کمتری ویتامین B6 ، آهن و ویتامین C است. به طور کلی مزیت‌های استفاده از خرمای‌ برحی شامل این موارد میشه :

  • سلامت قلب
  • تقویت اعصاب
  • فاقد کلسترول
  • منبع خوب فیبر
  • فاقد سدیم
  • حاوی آهن
  • حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدان طبیعی
  • 50٪ پتاسیم بیشتر از‌نظر وزنی از موز
  • یک میان وعده غذایی سالم و خوشمزه
  • قسمت‌های مساوی فروکتوز و گلوکز
  • سالم و جایگزین قندهای تصفیه شده

خرما برحی

کاربردهای برحی

خارک خرمای‌ برهی قند مناسبی داره و از این محصول استفاده‌های زیادی در صنعت خوراک و نوشیدنی میشه. خارک خرما برحی برخلاف خرمای کبکاب که بدون پخته شدن قابل خوردن نیست شیرین و قابل خوردنه. البته طعم این خارک هم کمی گسه اما خوردنش به خاطر مزه‌شیرین کاراملی که داره لذت‌بخشه.

از خرمابرحی برای تولید حلوا خرما، خرما ارده، لواشک خرما، قند خرما، الکل صنعتی، انواع کیک و شیرینی محلی، انواع کلوچه و یا نوشیدنی‌های جذاب استفاده میشه که تجربه چشیدنشو به شما توصیه میکنم.

این خرما طبع گرمی داره و به افرادی‌که مشکلات طبع سرد دارن توصیه میشه روزانه سه عدد از این خرمارو مصرف کنن تا طبع بدن تنظیم بشه. همچنین افرادی که  سرفه میکنن و دچار خشکی سینه هستن میتونن شربت این خرمارو تهیه و مصرف کنند.

 

خرمای برحی

طرز تهیه شربت خرمای برحی

مقدار ۵۰ گرم از خرمای‌برحی رو  در ۱۰۰۰ گرم آب بپزید و روزی دو استکان از جوشانده این خرما میل کنید تا اثراتشو روی نرم شدن و بر طرف شدن خشکی سینه ببینید. این شربت البته برای افرادی که دارای مشکلات کلیوی هم هستند مناسبه و حتی به افرادی که از کمر درد و یا درد مفاصل رنج میبرن هم توصیه میشه.

افرادی که دارای مشکلات جنسی هستند چطور از این خرما برای رفع سرد مزاجی استفاده کنند؟

افرادی که دارای مشکلات جنسی هستن میتونن خرما برحی رو با مقداری دارچین در شیر تازه خیس کنن یا بجوشونن و هرروز ناشتا میل کنن تا مشکلشون برطرف بشه.

افرادی که دارای طبع گرم هستن در مصرف بیش‌ازحد این خرما مراقب باشن!

شما تجربه مصرف این خرمارو داشتید تاحالا؟ اولین باری که مصرف کردید نظرتون درمورد این خرمای خاص چی بود؟

رفتن به فروشگاه زرین خرما

علیرضا زندی

ما جنوبیا، دومین طلای سیاه زندگی رو خرما میدونیم (طلای اولمون نفته)، سال 1396 وقتی من به عنوان یه جوون بوشهری، در وب ایران مطلبی از میوه ارزشمند خرما پیدا نکردم. تصمیم گرفتم سایتی رو راه‌اندازی کنم که این میوه پرخاصیت رو معرفی کنم و راه‌های خرید اون رو راحت‌تر کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا