اخبار خرما

۴۰ هزار تن خرما در دلگان سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

به گزارش روز یکشنبه ایرنا هوشنگ بامری در جلسه کارگروه بسیج اقتصادی دلگان اظهارداشت: فروش محصول خرما با قیمت مناسب، بسته بندی آن با برند مشخص و کوتاه کردن دست دلالان یکی از دغدغه‌های اصلی نخلداران این شهرستان است .

وی بر پیگیری مطالبه کشاورزان، استفاده از توان و ظرفیت بسیج برای برنامه ریزی و ایجاد تعاونی نخلداران، پیش فروش نکردن خرما به دلالان، توانمند کردن کشاورزان با ارائه تسهیلات زودبازده و کم بهره، احداث سردخانه های کوچک در مجاور باغات و استقرار صنایع تبدیلی و بسته بندی از جمله راه های خروج از چالش‌های پیش روی محصول خرمای شهرستان تاکید کرد.

ولی محمد بامری، رییس مجمع عالی بسیج دلگان نیز گفت: محصول خرمای این شهرستان به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی، نبود دستگاه‌های نظارتی و عدم برنامه ریزی با پایین ترین نرخ توسط دلالان خریداری و پس از خروج از استان با برند دیگر شهرستان های کشور از جمله بم و کارخانه های فرآوری و بسته بندی آذربایجان های شرقی و غربی به اروپا و دیگر کشورها صادر می‌شود.

دبیر مجمع عالی بسیج دلگان نیز افزود: با توجه به اینکه اولین مطالبه کشاورزان طرح خرید تضمینی خرما و قیمت گذاری منفصانه این محصول است در این راستا ۱۲ ایده و طرح خرید تضمینی خرما توسط کارگروه بسیج اقتصادی شهرستان برنامه ریزی شده و به ادارات ذیربط ارجاع و پیگیری خواهد شد.

علی بامری اظهارداشت: پیگیری توجه به تشکیل تعاونی خرید خرمای دلگان توجه به صادرات خرما و نظارت دقیق بر خرید خرما توسط نهادهای مربوطه به منظور کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده بسیج اقتصادی شهرستان است.

فرمانده سپاه دلگان هم گفت: با توجه به مطالبه کشاورزان و نخلداران در خصوص قیمت گذاری خرما، کوتاه کردن دست دلالان خرما و پیگیری مطالبات آنان کارگروه اقتصادی بسیج سازندگی سپاه شهرستان این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و به مجمع عالی بسیج ارسال کرد.

سرهنگ حسین حق جو افزود: تشکیل اتحادیه نخلداران، ورود اعضای شورای قیمت گذاری دولت به این موضوع،  ایجاد خانه کشاورز و پیگیری و دنبال کردن ارائه تسهیلات احداث سردخانه در باغات و مزارع از مصوبات مجمع عالی بسیج شهرستان بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای زرین خرما در تلاش هستیم تا بهترین مطالب آموزشی و جدیدترین اخبار را در زمینه خرما تهیه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا