اخبار خرما

برداشت خرمای بوشهر آغاز شد

سمیه فرح بخش روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تا پیش از وقوع سامانه بارشی مونسون و بروز خسارت به محصول نخیلات برداشت ۱۷۰ هزار تن خرما در استان بوشهر پیش بینی شده بود، اما با بارش‌های مرداد ماه میزان تولید به ۱۶۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

فرحبخش ادامه داد: ۷۰ درصد خرمای تولیدی استان بوشهر رقم کبکاب، ۱۵ درصد زاهدی و ۱۵ درصد نیز سایر ارقام است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیگیرهای لازم برای بهبود وضع بازار خرما از جمله تامین تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت، مشوق‌های صادراتی، رایزنی با بازارهای هدف برای کاهش تعرفه واردات از سوی این سازمان انجام شده است.

فرحبخش در باره صادرات محصول خرما در استان بوشهر گفت: خرمای این استان به دلیل کیفیت و تنوع ارقام، پتانسیل صادرات محصول به میزان ۳۰ هزار تن را دارد، این درحالی است که در سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تن خرما از این استان به کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، افغانستان، هند، پاکستان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی هزینه تولید یک کیلو گرم خرما در استان بوشهر را ۱۶ هزار تومان عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر۶۴ واحد سردخانه به ظرفیت ۵۰ هزار تن در استان بوشهر تامین شده است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: خشکسالی، وجود برخی آفت ها از جمله آفت چوبخوار و بارش‌های اخیر باعث بروز خسارت‌ به نخیلات این استان شده است.

وی یادآور شد: در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، حدود ۱۲ هزار هکتار از سطح نخیلات استان بوشهر معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ اصله از نخیلات استان بیمه شده اند که این رقم نسبت به ۲۴هزار هکتار سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

فرحبخش افزود: تاخیر در پرداخت غرامت به نخلداران باعث کم رغبتی آنان به بیمه کردن نخیلات آنها شده است.

برداشت محصول خرما در استان بوشهر از اوائل شهریور آغاز و تا اوائل آبان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای زرین خرما در تلاش هستیم تا بهترین مطالب آموزشی و جدیدترین اخبار را در زمینه خرما تهیه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا